Companii

Firmele de design si amenajari interioare pornesc la drum cu investitii relativ reduse: 2.000 pana la 5.000 de euro

Firmele de design si amenajari interioare pornesc la drum cu investitii relativ reduse: 2.000 pana la 5.000 de euro

Clientii urmaresc ca realizarea amenajarilor sa necesite cheltuieli minime, calitatea materialelor si a lucrarilor de executie fiind foarte importante

05.06.2009, 00:00 4661

In urma absolvirii Facultatii de Arte Decorative si Design, alaturi de o serie de job-uri in domeniu, Amalia Predescu a hotarat sa-si deschida propriul business de consultanta in design interior, infiintand firma SC Dekore Studio, in conditiile in care „abordarile si nonconformismul meu au socat intotdeauna si multi angajatori nu au simtit acelasi impuls spre noutate", spune antreprenoarea.

Amalia Predescu a demarat afacerea la doar 21 de ani, in urma avand o experienta de 2 ani in domeniu si pornind singura la conducerea propriei companii „din simplul motiv ca sunt perfectionista si nu as putea sa aprob o lucrare fara sa-mi pun amprenta".
In schimb, antreprenoarea precizeaza ca activitatea sa este completata de colaboratorul sau, Kioko Rodrigue, care se ocupa cu promovarea serviciilor oferite de Dekore Studio.
„Un studiu de piata aprofundat, un plan de afaceri si o campanie de socializare prin care am reusit sa ne facem cunoscuti in cercurile dorite" au fost primii pasi urmati de Amalia Predescu inainte de a demara afacerea. Investitia initiala in acest business s-a ridicat la circa 5.000 de euro, primele achizitii absolut necesare fiind un laptop si ulterior o masina.
 
Companiile le-au fost primii clienti
Primii clienti care au apelat la serviciile de consultanta in design interior oferite de Dekore Studio au fost companii, pe care s-a si pus accent, intrucat „sunt mai receptive si accepta noutatea", considera antreprenoarea Amalia Predescu.
In proportie de 40%, clientii companiei sunt romani, in timp ce restul provin din strainatate.
„Furnizorii straini i-am gasit la targurile internationale, prin companii ce le promoveaza produsele in Romania si cu ajutorului internetului", precizeaza Amalia Predescu, adaugand ca s-a apelat si la serviciile furnizorilor romani, localizati in centre de profil sau diverse targuri locale.
In ceea ce priveste concurenta de pe piata, Amalia Predescu recunoaste ca aceasta se materializeaza mai mult prin „intensitatea promovarii, care devine din ce in ce mai mult punctul de maxima importanta in marketingul unei afaceri", timp de un an si jumatate profitul inregistrat de compania Dekore Studio fiind reinvestit in campanii de publicitate.
Cifra de afaceri aferenta anului precedent a atins 90.000 de euro, in crestere cu 40% fata de 2007, factorul major care a determinat acest plus fiind abordarea dezvoltatorilor de cartiere rezidentiale, „care in mod automat ne-au adus drept clienti cumparatorii lor", afirma antreprenoarea.
Estimarile pentru anul in curs sunt pozitive, preconizandu-se o crestere de peste 30% a cifrei de afaceri pe fondul abordarii unui nou program, adresat preponderent clasei sociale medii. Marja de profit inregistrata anul trecut s-a situat in jurul cifrei de 40%.
Dificultati in gasirea unei echipe
Amalia Predescu considera ca afacerea de care se ocupa nu a intampinat dificultati majore pe parcurs, in schimb „mi-a fost destul de greu sa gasesc colaboratorii potriviti care
sa-mi inteleaga ideile, sa le sustina si sa reusim impreuna sa formam o echipa capabila sa execute orice tip de cerere".
Timp de un an si jumatate, profitul obtinut a fost reinvestit in campanii de publicitate. „Designul de interior in Romania a luat amploare mediatica abia in ultimii doi ani, cu regret trebuie sa spun ca in continuare multi oameni nu stiu ce inseamna un designer de interior. De aici pornesc si campaniile noastre de educare a populatiei in ceea ce priveste designul", precizeaza Amelia Predescu.
Firma Adalis Design & Construct Expert activeaza pe piata locala din februarie 2008, la initiativa celor doi asociati, Dan Mihaila si Stefan Popa. „In 2007 a trebuit sa-mi amenajez complet apartamentul si mi-am dat seama cat de greu este sa gasesti o echipa serioasa si profesionista", spune Dan Mihaila, explicand motivele pentru care a demarat afacerea de amenajari interioare.
„Pe langa serviciile de amenajari interioare oferite de catre firma noastra, oferim clientilor, prin intermediul colaboratorilor nostri, toate tipurile de servicii conexe - astfel ca atunci cand contractam o lucrare sa putem executa toate lucrarile necesare fara a lasa clientul sa apeleze la terte firme." Dan Mihaila a pornit la drum cu experienta in domeniu, lucrand anterior la o firma de de amenajari interioare in pozitia de director executiv. In timp ce Dan Mihaila se ocupa de managementul firmei, asociatul sau, Stefan Popa, are ca responsabilitate partea tehnica si executia lucrarilor contractate.
Demararea propriu-zisa a afacerii a fost destul de rapida, principalul avantaj fiind investitia initiala minima, de circa 2.000 de euro, materializata in achizitia unor seturi de scule. „A durat totusi 2-3 luni pana am pus toate lucrurile la punct si am gasit prima lucrare. Dupa aceea, lucrurile au fost un pic mai simple", considera antreprenorul.
Calitatea serviciilor face diferenta
Campaniile de promovare a afacerii s-au derulat in principal pe internet, ulterior realizandu-se si un site de prezentare.
„Roadele au inceput sa apara, am inceput sa primim comenzi si sa pastram o continuitate a activitatii", spune Dan Mihaila. In afara de cei doi asociati, firma are doi angajati, pentru moment preferandu-se mentinerea la un nivel redus a personalului in scopul optimizarii costurilor. Concurenta in acest domeniu este formata din firme mici sau echipe independente, dar cel putin deocamdata, cererea se mentine la un nivel ridicat.
„Si este loc pentru toata lumea, diferenta o fac serviciile", considera Dan Mihaila.
Cel mai dificil proiect al firmei a fost reprezentat de amenajarea unui spatiu de circa 1.500 de metri patrati al unei reprezentante auto, „unde totul a trebuit executat la nivelul exigentelor germane si intr-un timp foarte scurt".
In ceea ce privesc conditiile financiare actuale, Dan Mihaila afirma ca principala tendinta este realizarea amenajarilor cu cheltuieli minime, calitatea materialelor si a lucrarilor de executie fiind la fel de importanta, insa predominand economisirea sumelor investite.
Adalis Design a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de circa 20.000 de euro, asociatul firmei considerand ca „este dificil de estimat o crestere sau o scadere pentru 2009, in conditiile in care exista multi factori economici pe care nu ii putem prevedea si care pot influenta pozitiv sau negativ evolutia in domeniu".
Pe parcursul activitatii, problema majora de care s-au lovit cei doi asociati a fost recrutarea unui personal calificat pe termen lung, in conditiile in care migratia catre alte firme in acest domeniu este foarte mare.
Planurile de viitor ale firmei depind de evolutia pietei. „Daca economia romaneasca si in special piata imobiliara isi vor reveni, cererea pentru serviciile noastre va creste si in aceste conditii vom mari numarul de angajati. In cazul unor lucrari de anvergura, vom angaja temporar personal pentru executia lucrarilor. Sa nu uitam si cele mai recente legi care ingradesc tot mai mult firmele mici, de aceea trebuie sa pastram un nivel scazut al cheltuielilor", crede Mihaila.
Criza financiara actuala a afectat afacerea prin reducerea de pret adoptata, de circa 20%, in conditiile in care clientii solicita discounturi la orice serviciu sau produs. „Implicit veniturile scad, cheltuielile cresc prin noile legi fiscale, rezulta decapitalizarea firmelor", afirma asociatul firmei Adalis Design.
Dekore Studio
Investitie initiala: 5.000 de euro
Cifra de afaceri in 2008: 90.000 de euro
Marja de profit in 2008: 40%
Clienti: 60% sunt straini
Crestere estimativa a cifrei de afaceri in 2009: peste 30%
Adalis Design
Investitie initiala: 2.000 de euro
Cifra de afaceri in 2008: 20.000 de euro
Numar angajati: 2
Criza a generat reduceri cu 20% a tarifelor percepute
Cel mai dificil proiect: amenajarea unei reprezentante auto

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO