Franciza sau cum sa faci afaceri cu ideile deja verificate ale altora

20 mar 2003 Autor: Sorin Pâslaru

"Esti inteligent atunci cand iti dai seama ca altii sunt mai destepti decat tine si ca daca vrei sa intri intr-o afacere, e mai usor sa iei una unde calculele sunt deja facute. Tu nu trebuie decat sa muncesti. Aceasta este franciza". Aflat la Salonul international al Francizei, tinut la sfarsitul saptamanii trecute la Paris,  arhitectul Doru Prioteasa este unul din oamenii de afaceri romani care considera ca a venit si in Romania timpul francizei.
La fel ca alti aproape 400 de oameni de afaceri autohtoni care au intrat in retelele straine comerciale in acest sistem pana acum. Coca-Cola, Pizza Hut, KFC, Best Western sau Marks & Spencer - sunt branduri recunoscute la nivel international, dar care nu se mai extind de mult pe cont propriu. In acest moment, aproape 40 de mari retele internationale sunt francizori si pe piata romaneasca. Cat in Franta acum 30 de ani, sau in Statele Unite acum 50-60 de ani. Valul francizei a prins Occidentul in ultimele doua decenii, astfel ca acum in Franta, spre exemplu, exista peste 700 de francizori si circa 33.000 de francizati, iar cifra de afaceri globala a tututor acestor retele a fost anul trecut de 33 miliarde euro. Aflat la 21-una editie, Salonul de la Paris a reunit 300 de francizori, in cea mai mare parte din Franta, dar si din Statele Unite, Spania sau Italia, precum si cabinete de consultanta sau banci. Si chiar daca majoritatea firmelor aflate acolo se adresau pietei franceze, interesul pentru tarile din Europa de Est, inclusiv Romania, este vizibil.
"tarile din Europa de Est sunt foarte urmarite de francizorii francezi, iar asistenta pe care o presupune contractul de franciza este foarte nimerita pentru comerciantii romani. In Romania s-au extins deja francize ca Accor, Yves Rocher sau Carrefour", spune Chantal Zimmer, delegat general la Federatia Franceza a Francizei.

Ce-i cu franciza?
Dar ce este acest sistem si de s-ar potrivi pietei romanesti in acest moment? Simplificat, este vorba de un transfer al brand-ului, dar si al stiintei afacerii. Pe de o parte, retelele de renume internationale (sau, de ce nu, care si-au facut un nume in Romania), care vor sa se extinda, dar nu pe banii lor, iar de cealalalta parte oameni de afaceri (sau firme) care cauta sa intre intr-o afacere noua, dar nu au stiinta de a o face. Si una e sa faci o pizzerie in coltul strazii, poate cu cele mai bine pizza din lume, daca nu a auzit nimeni de tine, si alta e sa fii sub brand-ul Pizza Hut,  de exemplu.     
"In general, francizatii sunt persoane fizice care dispun de un capital in medie, de 50.000 euro (care insa poate cobora pana la 10.000 euro). Dar poti sa ai banii si sa nu fii agreat. Pentru ca tin la dezvoltarea marcii lor, francizorii se uita la ambitia, vocatia persoanei respective", explica Razvan Blid, de la compania de consultanta specializata in franciza CHR Consulting.  
Spre exemplu, arhitectul Doru Prioteasa, cu afaceri in constructii, a preluat prima franciza in urma unui anunt in ziar.
"Am devenit primul francizat in reteaua de magazine Germanos dupa ce am citi un anunt in ziar. Apoi am mai preluat inca un magazin, impreuna cu niste asociati. De ce ? Citisem deja despre acest sistem si am vazut ce avantaje are franciza, am evaluat oferta lor si mi-a convenit. Apoi m-am gandit sa iau o master-franciza, adica sa fiu reprezentantul pentru Romania al unei retele din strainatate". Asistat de CHR Consulting, Prioteasa a semnat la sfarsitul saptamanii trecute contractul de master-franciza pentru Romania cu o retea de bijuterii fantesie si accesorii, Astarte, care are 11 magazine in Franta. Investitia totala s-a ridicat la circa 80-100.000 euro. Primul magazin va fi deschis in complexul comercial Orhideea-Carrefour. Prioteasa mai negociaza acum si pentru cumpararea francizei unor marci de imbracaimte pentru tineret.
Tot la Orhideea, care va fi inaugurat in toamna, se va deschide prin franciza Mondogelato, o gelaterie (magazin de inghetata) italiana, care va avea un magazin si in complexul Cora. "Spatiul comercial este foarte important pentru o franciza. Ca o franciza sa mearga, este nevoie de fapt de patru factori: o retea de franciza de calitate, un francizor ambitios, un spatiu comercial bine amplasat si o finantare corespunzatoare", explica Razvan Blid. 
In portofoliul CHR Consulting se mai afla cele doua francize Germanos, un contract de agent de dezvoltare pentru extinderea viitoare in franciza a lantului Gregory's,  Segafredo (o cafenea la Marriott si care s-ar putea sa se extinda si in viitorul Cora) si un contract pentru dezvoltarea viitoare a unui lant de magazine, prin franciza, a producatorului roman de carne de pui Cocorico.
"In franciza este vehiculat conceptul, nu produsul", explica Razvan Blid.

Micutii care golesc buzunarele parintilor
O afacere de viitor pentru piata romaneasca, cu o dezvoltare puternica acum pe pietele occidentale, ar putea fi magazinele de haine, incaltaminte si accesorii pentru copii, prezente in numar mare la Salonul la Paris. "Cine poate rezista dorintei unui copil? Astfel de magazine se vor dezvolta si in Romania. Sunt deja cereri, dar si oferte de franciza pentru acest segment", spune Razvan Blid. Astfel, lanturile de magazine Neck& Neck (Spania), Jacadi (Franta), Orchestra (Franta) sunt interesate sa gaseasca parteneri pe piata romaneasca. Conceptul Neck& Neck este stilul clasic, al Jacadi - produse de lux, in timp ce Orchestra propune colectiile pentru copii cu teme in functie de sezon. Pe piata romaneasca este deja prezent in acest sector reteaua franceza Z, care are cinci magazine deschise in Bucuresti.
"Avem deja un client la Constanta care comercializeaza produsele noastre si suntem interesati sa ne extindem printr-un contract de franciza in Romania", spune Gilles Mainguy, director de export la Orchestra.

Afisul calator, la Bucuresti
Alte companii interesate sa se extinda in Romania prin franciza: Point S - o retea de service usor (schimbarea cauciucurilor, a uleiului), deja raspandita in Europa de Est, 5 a Sec- o retea de spalatorie chimica, Sac Story- magazine de posete si genti unde produsele sunt vandute pe paliere de pret sau Lollipops - o retea de accesorii de moda.  
De asemenea, in curand am putea vedea pe strazile Bucurestilor un camion adaptat pentru reclame: un concept dezvoltat de firma franceza MobilAfiche. "Master-franciza pentru Romania  fost cumparata de o firma cipriota care a dezvoltat deja acest sistem in Grecia. Aceasta firma este acum in negocieri pentru un parteneriat cu o firma romaneasca cu care sa intre pe piata", spune
Remy Kerouanton, director general al companiei. Conceptul este destul de simplu: "o celula" transparenta in interiorul careia sunt expuse, alternativ, pe partile laterale si in spate, cate sapte afise de circa trei pe patru metri: in total 21 de afise.  

Si totusi: Romania, tara de poimaine
Nu toata lumea crede insa ca piata romaneasca este oportuna pentru extindere in acest moment. "Pentru noi, Romania este nu este tara nici de azi, nici de maine, ci de poimaine. Avem nevoie de parteneri puternici, care dispun de sute de mii de dolari", spune Patrick Mary, directorul de dezvoltare de la Elephant Blue, unul dintre cele mai mari lanturi de spalatorii auto cu autoservire din Franta.
Intr-adevar, nici Jean Samper, consultant la compania franceza AC Franchise, nu crede ca Romania este inca o tara "prioritara" pentru exportatorii de franciza francezi, dar evolutia din ultima vreme ar putea s-o faca.
"Romania are imaginea unei tari care a facut progrese puternice, dar care economic se afla inca la un nivel scazut. Asta nu inseamna ca francizorii nu sunt interesati, ci doar ca si francizatii trebuie sa aiba  multa initiativa", explica Samper.  Domeniile de interes pentru francezi ar fi restaurantele fats-food, florariile, retelele de coafura, de imbracaminte pentru copii sau de servicii, crede Samper.
Nici francizorii italieni nu desconsidera piata romaneasca. "Exista firme italiene din sectorul de cafeteria, cosmetice, servicii de infrumusetare sau firme de voiaj care vor sa ajunga in Romania", spune  Giuseppe Bonani, consultant la firma italiana specializata in franciza Quadrante.
Omul de afaceri care ar putea fi supranumit "omul francizelor" in Romania este Nicolae Badea. El a cumparat inca din 1991 master-franciza pentru  Computerland Europe, firma specializata in comertul cu PC-uri si sisteme informatice din Luxemburg. Au urmat alte francize, care acopera domenii foarte diverse: incaltaminte sport (Adidas), fast-food (KFC, Pizza Hut), imbracaminte (United Colors of Benetton) sau hotelarie (Howard Johnson).
Probabil ca cea mai mare parte a cifrei de afaceri a retelelor mondiale de franciza este sustinuta de hoteluri. Sofitel, Crowne Plaza, Howard Johnson, Marriott, Ibis, Hilton sau Best Western sunt branduri internationale nu se mai extind de mult pe cont  propriu, fiind prezente inclusiv pe piata romaneasca. In acest sector insa este vorba de taxe de franciza sute de mii si chiar de milioane dolari, astfel incat aceste francize sunt putin accesibile. De aceea, de cele mai multe ori companiile cumpara aceste francize. Pentru turistii straini, apartenanta la un lant este o garantie a calitatii serviciilor, asa incat includerea intr-un lant hotelier de elita este de multe ori o garantie a atingerii unei rate bune de ocupare.
sorin.pislaru@zf.ro

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.03.2003

 
Cuvinte cheie:
Franciza
, sau
, cum
, sa
, faci
, afaceri
, cu
, ideile
, deja
, verificate
, ale
, altora
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide