Companii

Francois Fourmont, Dacia: Daca vanzarile nu-si revin, renuntam la 3.000 de angajati

Francois Fourmont, Dacia: Daca vanzarile nu-si revin, renuntam la 3.000 de angajati

Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia: Cum sa platesti oamenii daca nu au de lucru? Zilele din 2009 nelucrate vor fi platite cu 85%, dar fara plata tichetelor. Nu am vorbit inca despre salariile din 2009. Discutiile cu sindicatele vor avea loc de abia anul viitor.

11.12.2008, 16:04 46

Masurile de criza se impun in toata industria auto in contextul economic actual marcat de somaj tehnic pentru mai mult de o treime din angajatii sectorului. Pana in prezent majoritatea jucatorilor au adoptat strategii pe termen scurt, menite sa ii ajute sa treaca in 2009 cu pierderi cat mai mici.

Automobile Dacia, pentru moment singurul constructor national de automobile, a emis deja strategii, rezervate ce-i drept, pentru primul trimestru al anului viitor si se gandeste care este varianta castigatoare pentru a scoate proiectul Logan si uzina pilot de la Mioveni din vartejul pierderilor in care au fost trasi toti producatorii europeni de automobile.
O prima masura pentru ianuarie si februarie o reprezinta suplimentarea zilelor de oprire a productiei, in conditiile in care primele doua luni ale anului nu sunt varfuri de vanzari pentru industria auto.
"Daca comenzile primite nu sunt suficiente, va trebui sa ajustam productia prin zile de somaj tehnic si sa vedem daca in primavara piata redemareaza inainte de a decide masuri suplimentare", a declarat Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia.
In noiembrie Dacia a comercializat in Romania 4.600 de masini comparativ cu nivelul de 9.800 de unitati in noiembrie 2007, iar stocul aferent lunii ar fi trebuit sa aiba o valoare egala cu vanzarile. Cum vanzarile au scazut la jumatate, stocurile s-au dublat. Luna decembrie, pentru care sunt inregistrate 3.600 de comenzi pe plan local, a adus o incarcare suplimentara a stocurilor, suficiente acum pentru o perioada de 2,5 luni in functie de cererea actuala.
"Acum reducem productia pentru a reduce stocul si a-l duce la previziunile unei luni de vanzari. Aceasta este reactia in cazul Romaniei. In cazul exportului reactia e aceeasi. Intr-o tara ca Spania care scade cu 50% reactia importatorilor e sa-si reestimeze vanzarile. De aceea suntem nevoiti sa reducem productia", a spus Fourmont.
Potrivit estimarilor de la inceputul anului ale oficialilor Dacia, uzina de la Mioveni urma sa produca in 2008 310.000 de autovehicule, dintre care 60%, adica aproape 185.000, sa fie exportate, iar 125.000 sa fie comercializate pe piata locala.
Masurile adoptate de administratia guvernamentala, modificarea taxei auto in favoarea automobilelor noi si pornirea programului de innoire a parcului auto de la 1 ianuarie, au dat sperante producatorului Logan si importatorilor de automobile noi, iar majoritatea asteapta ca intr-un interval de 4-5 luni cererea sa revina in piata.
"Nu cred ca va fi totusi ca un 'electrosoc' pentru piata, pentru ca acum va urma o perioada de doua luni in care de obicei se inregistreaza valori scazute. Cred ca impactul semnificativ se va vedea in primavara", a spus Fourmont.
Programul de innoire a parcului auto a fost modificat luna aceasta si va include o prima de casare majorata la echivalentul in lei a 1.000 de euro, iar cota de masini a fost ridicata cu 20.000 de unitati, pana la 60.000 de unitati.
"Sper ca pietele la export sa se calmeze, pana in martie-aprilie sa resorbim stocurile, piata din Romania sa revina si sa putem reveni la o activitate normala. In cazul in care situatia se inrautateste, va trebui sa renuntam la un schimb, ceea ce inseamna aproximativ 3.000 de oameni. Nimeni nu poate in industrie sa faca previziuni. Facem ajustari pe termen scurt, dar dorim sa asteptam primavara pentru a decide mai departe", a spus Fourmont.
Dupa somaj tehnic, posibilitatea de a disponibiliza o parte din angajati in functie de conjunctura economica, reducerea productiei si renuntarea la investitii de 100 mil. euro urmeaza reduceri in pachetele salariale. Pentru perioada in care uzina Dacia nu va produce niciun Logan, de la 11 decembrie pana la 1 ianuarie, muncitorii vor fi remunerati cu 85% din salariu si tichetele de masa aferente. Pentru zilele din ianuarie, pana la data de 12, cand se va relua productia, vor fi insa suspendate tichetele de masa.
"Cum sa platesti oamenii daca nu au de lucru? Zilele din 2009 nelucrate vor fi platite cu 85%, dar fara plata tichetelor. Nu am vorbit inca despre salariile din 2009. Discutiile cu sindicatele vor avea loc de abia anul viitor", a spus Fourmont.
Programul de dezvoltare anuntat in urma cu un an de Carlos Ghosn, presedintele grupului Renault-Nissan, de crestere a capacitatilor de productie la 400.000 de unitati sunt deocamdata inghetate. Din investitiile de 250 de milioane de euro vor mai fi aduse in cursul lui 2009 doar 150 de milioane de euro. Jumatate din investitiile anulate trebuiau sa mearga spre Uzina Mecanica si erau destinate sectiei ce fabrica motoare diesel si topitoriei de aluminiu. Aceasta uzina nu este insa legata direct de Dacia, circa 50% din productie fiind exportata.
Restul fondurilor urmau sa creasca capacitatile de productie la furnizori.
"Problema furnizorilor este mai dificila acum decat la Dacia. Atunci cand scadem productia, o facem pentru a ne adapta, dar si pentru a reduce stocul tampon. Furnizorul sufera pentru ca nu se mai vand masini si pentru ca exista stoc de masini si de piese, care era dimensionat pe volumul previzionat anterior. E un fenomen amplificator, si de aceea sufera mai mult", a declarat Fourmont.
Scaderea activitatii uzinei afecteaza in Romania pe langa cei 15.000 de angajati ai Dacia si 120.000 de oameni din industria din amonte. Potrivit reprezentatilor Dacia, un loc de munca din uzina este corelat cu opt locuri de munca la furnizori.
Cea de-a treia linie de actiune, pe langa somajul tehnic si controlul productiei, o reprezinta ajustarea stocurilor, supradimensionate in urma scaderii cererii atat pe piata locala, cat si a comenzilor la export, unde cererea dealerilor din Franta, Spania, Italia s-a redus in functie de scaderea fiecarei piete in parte.
"Pe pietele Europei Occidentale cota Daciei creste, in Franta avem 2,6% din piata, crestere de 40% a volumului. In acelasi timp toata lumea se asteapta la continuarea scaderii pietei, chiar daca marca noastra creste. Pentru ca tendintele arata ca piata va continua scaderea, si cererile dealerilor nostri, care anticipeaza acest lucru, sunt mai reduse", a spus Fourmont.
Chiar daca vanzarile continua sa scada, iar productia este redusa cu 50.000 de unitati in 2008, lansarile comerciale ale modelelor din gama nu au fost decalate.
Cum automobilele noi reprezinta una dintre solutiile salvatoare pentru multi producatori pe timp de criza, fiind unul din motoarele de sustinere a vanzarilor, Dacia a anuntat lansarea comerciala pe 20 de piete in 2009 a vehiculelor comerciale. Astfel, in cursul anului viitor urmeaza sa fie introduse pe 20 de piete europene modelul Logan Pick-Up si modelul Logan Van, care pana in prezent erau comercializate doar pe plan local, in Turcia si in Bulgaria.
"Lansarile pentru 2009 nu vor fi amanate. Avem vehiculele comerciale pe care vrem sa le exportam in restul Europei si in plus vom lucra si la gama cu alimentare cu gaz natural lichefiat. De asemenea, proiectul SUV va intra in productie la finalul lui 2009 pentru a fi lansat in 2010", a adaugat Fourmont.
Primele tari de lansare vor fi Franta, principala tara de desfacere pentru Logan, si Elvetia, dupa care vor urma celelalte tari vest-europene.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO