Companii

George Naghi văzut de alţi antreprenori: discret, modest, dar implicat direct în business

 George Naghi văzut de alţi antreprenori: discret, modest, dar implicat direct în business

Autor: Gabriel Razi

09.08.2011, 00:05 1644

George Naghi, patronul producătorului demezeluri Aldis Călăraşi, decedat duminică într-un accident nauticpe Dunăre, era cunoscut printre jucătorii din industria alimentarăca un om de afaceri discret, care evita să vorbească desprecompania sa deşi se implica în mod direct înbusiness.

"Eram amici, ne întâlneam la petreceri, era ogazdă minunată însă nu vorbeam niciodată despre afaceri. Maidiscutam însă din când în când despre piaţă în general", spuneSorin Minea, patron al Angst, un business de 47,1 milioane de euroîn industria mezelurilor.

La rândul său Marin Moraru, care controleazăproducătorul de mezeluri Marex Brăila cu afaceri de 82,3 milioanede euro anul trecut, spune că l-a cunoscut pe Naghi la întâlnirilede afaceri ale industriei.

"Era un tip discret în privinţa afacerilorlui, nu era foarte vocal, chiar modest. Ne cunoşteam de la şedinte,de la conferinţele dedicate industriei alimentare", povesteşteMoraru.

Mai apropiaţi de George Naghi au fostantreprenorii din Călăraşi de la care el lua materie primă saucărora le acorda asistenţă.

"Am fost de mai multe ori la el în fabrică săvedem utilajele şi cum merge afacerea", spune Puiu Ilisei, membrual grupului de producători EuroAvi Călăraşi cu afaceri estimate la30 de milioane de euro anul trecut.

Jucătorii din industria cărnii spun însă launison că a Naghi început afacerile de la zero şi a reuşit în 20 deani să ajungă unul dintre cei mari producători de mezeluri de pepiaţa locală.


A pornit de jos

Într-un din primele interviuri acordateZiarului Financiar în urmă cu opt ani George Naghi spunea că esteoriginar din Bistriţa şi că în trecut a lucrat înturism.

"A pornit de jos de la cuţitul de măcelarie.Ştiu că înainte de 1990 a lucrat aici în Călăraşi tot în domeniu,în industria cărnii", spune Gheorge Dume, director general alAvicola Călăraşi.

George Naghi a început afacerile în industriamezelurilor în 1991 alături de soţia sa Alina. În următorii ani eişi-au dezvoltat treptat afacerea astfel că după zece ani de laînfiinţare - în 1999 Ð Aldis a ajuns să aibă afaceri de 4,2milioane de euro şi 118 angajaţi, potrivit datelor de la MinisterulFinanţelor (MF).

"Eu în 1999 am plecat în străinătate. Îmiaminesc că în acei ani George Naghi avea o fabricuţă. Când m-amîntors după câţiva ani am găsit un colos", spune PuiuIlisei.

În următorii ani afacerile lui Naghi aucontinuat să crească astfel că în 2001 Aldis depăşeşte pragulafacerilor de 10 milioane încheind anul cu un rulaj de 11,8milioane de euro. La acel moment compania ajunsese să aibă 238 deangajaţi, de două ori mai mult decât în 1999.

George Naghi a continuat să angajeze oamenişi în anii următori astfel că în 2002 pe ştatele de plată alecompaniei sale erau 307 angajaţi. În acelaşi sens cu angajările aumers în aceea perioadă şi afacerile lui Naghi. Astfel Aldis areuşit să finalizeze anul 2004 cu o cifră de afaceri de 38,3milioane de euro.


Între cei mari

Într-un interviu din 2004 acordat ZF, Naghise arată optimist în privinţa viitorului business-ului său, spunândcă se aşteapta ca cifra de afaceri a fabricii sale de mezeluri săcrească cu 50% ca urmare a unor investiţii de 10 milioane de euroîn dublarea capacităţii de producţie.

Estimările antreprenorului s-au doveditcorecte, creşterile fiind anuale astfel că în 2006, compania areuşit să treacă de 1.000 de angajaţi derulând afaceri de 77,8milioane de euro.

În 2007, an încheiat cu o cifră de afaceri de88 de milioane de euro şi unul dintre cei mai buni ani ai Aldis,George Naghi se gândea deja la extinderea în zootehnie şiagricultură.

Ulterior, când primele semne ale crizeideveneau vizibile în economia românească, în 2009, discursul luiNaghi s-a temperat. El se aştepta la o creştere a cifrei de afaceride 15% şi admitea că se vede nevoit să renunţe la profit pentru cănivelul consumului se afla pe o pantă descendentă iar românii seuitau tot mai atent la preţ.

Aldis a înregistrat în 2009 o cifră deafaceri de 69,1 milioane de euro, cu 26% mai puţin ca în anulprecedent Ð aceasta fiind şi prima scădere a cifrei de afaceri faţăde anul anterior a companiei din ultimii zeceani.

La jumătatea anului trecut Naghi recunoşteacă a renunţat definitiv să se mai gândească la profit în condiţiileactuale de piaţă adăugând că se concentrează pe menţinerea cotei depiaţă şi a cifrei de afaceri. Populaţia are tot mai puţini bani pezi ce trece, spunea el.

Cu toate că în ultimul an George Naghi searată pesimist, Aldis a avut un rulaj cu 41% mai mare faţă de 2009teminând anul cu o cifră de afaceri 97,6 milioane deeuro.




Ce spunea George Naghi în interviurileacordate ZF


2004: Creştem


* Vizăm o creştere de 50% a cifrei deafaceri. Am dublat capacitea de producţie


2007: Ne extindem


* E posibil să investesc şi în terenuriagricole. Rămânem afacere de familie, nu le listăm laBursă.


2009: Începe greul


* Ne aşteptăm la o creştere de 15% a cifreide afaceri însă greul abia acum începe.


2010: Nu ne mai uităm laprofit


* Am renunţat la profit. Vrem să ne menţinemcota de piaţă şi cifra de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO