Grupul german Metro, prezent pe piaţa locală cu reţeaua cash&carry Metro Cash & Carry şi cu hipermarketurile Real, avea la finalul anului trecut în România 12.037 de angajaţi, cu peste 1.100 mai puţini decât în urmă cu circa un an şi cu circa 2.500 mai puţini decât la finele lui 2009, potrivit datelor publicate de companie în raportul anual. Numărul de angajaţi a urmat un trend descendent deşi numărul total de magazine a crescut.
"Metro Cash & Carry România a avut şi are în derulare o serie de proiecte speciale care necesită anumite resurse implicate, punctual (chiar şi sezonier) şi determinat în timp, pentru desfăşurarea şi punerea în aplicare a acestor idei. În funcţie de specificitatea proiectelor din magazine, la nivel de resurse umane aceştia au fost angajaţi strict pentru derularea şi implementarea proiectelor amintite. Metro Cash & Carry România nu a recurs la disponibilizări de angajaţi", spune Adina Tâmplaru, deputy head of corporate communications în cadrul Metro Management.
Cea mai mare scădere a numărului de angajaţi se resimte în cazul lanţului de hipermarketuri Real, care în ultimii doi ani a renunţat la peste 2.300 de oameni. În aceeaşi perioadă, 2009-2011 Real a deschis un magazin, fără a închide însă unităţi. Germanii urmează însă a închide o unitate în Timişoara în această lună.
"Ca urmare a scăderii consumului, scădere resimţită în sectorul românesc de retail, ne-am organizat activitatea mai bine, pentru a răspunde eficient noilor realităţi ale pieţei, dar şi cerinţelor clienţilor noştri", spun reprezentanţii Real, care alături de Metro Cash&Carry se numără printre cei mai mari 50 de angajatori privaţi din economie.
Reprezentanţii reţelei mai spun că pe fondul optimizării şi al eficientizării activităţii operaţionale, dar şi ca urmare a externalizării unor servicii, numărul de angajaţi (headcount) la 31 decembrie 2011 a scăzut cu 1.060 faţă de aceeaşi dată a anului anterior. "Scăderea se bazează strict pe fluctuaţie naturală", adaugă reprezentanţii real.
Cele două reţele de magazine nu sunt singurele care au aplicat acest model de eficientizare. Retailerul german Kaufland, unul dintre cei mai mari zece angajatori din România, a terminat anul trecut cu circa 1.000 de angajaţi mai puţin, în pofida faptului că numărul de magazine a crescut cu 12 unităţi.
Au pierdut peste jumătate de miliard de euro
Afacerile Metro Cash&Carry România au scăzut anul trecut cu 7% faţă de anul anterior, până la 1,06 mld. euro. Cifra de afaceri a germanilor şi-a menţinut trendul descendent început în 2008. Astfel, lanţul de magazine cash&carry, în cadrul căruia omul de afaceri Ion Ţiriac deţine o participaţie de 15%, a pierdut peste 500 de milioane de euro din 2007 - cel mai bun an pentru companie pe piaţa locală - până în 2011. În aceeaşi perioadă numărul de magazine a crescut cu nouă.
Raportul grupului german Metro nu oferă şi cifra de afaceri a Real în România.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels