Companii

Global Spirits a avut un an prost: vanzarile au scazut cu 3 mil. euro

17.01.2005, 00:00 58

Producatorul marcilor de vodca Dakk si Goldessa si a ginului Bartender's, Global Spirits Ploiesti, a incheiat anul trecut cu vanzari de 11 milioane de euro, in scadere cu peste 3,5 milioane fata de anul precedent.
"Am scazut pentru ca acciza a crescut anul trecut, iar colectarea acesteia a trecut de la producatorii de bauturi spirtoase la antrepozitarii fiscali", spune Gheorghe Iaciu, presedintele si actionarul majoritar al Global Spirits. Cu alte cuvinte,pana acum acciza era inclusa in cifra de afaceri, iar acum a iesit.
Compania a fost anul trecut al doilea mare producatori de alcool pur dupa European Drinks, cu o cantitate de 6,9 milioane de litri.
Global Spirtits estimeaza pentru acest an vanzari de 19 milioane de euro si cresterea vanzarilor de alcool pana la aproape 11 milioane de litri in conditiile in care pretul minim garantat stabilit anul trecut de catre Garant (organizatie din care fac parte majoritatea producatorilor de bauturi spirtoase din Romania) a fost eliminat.
"Eliminarea pretului minim garantat va duce la cresterea competitiei sI la eliminarea multor jucatori de pe aceasta piata astfel incat, pe termen lung, sa ramana doar 5 jucatori. In acest moment, profitabilitatea este foarte mica din cauza gradului de divizare al industriei", sustine Iaciu. In Romania se produc lunar circa 4 milioane de litri de alcool pur din care trei sunt folosite de industria bauturilor spirtoase.
Iaciu spune ca se situeaza pe locul cinci pe piata de vodca, pe sase la brandy (cu marcile Couture si Princess) si pe opt la lichioruri. "Cel mai bine stam pe piata ginului, unde ne situam pe locul doi cu marca Bartender's, dar din pacate aceasta piata este destul de mica in Romania", afirma Iaciu. El sustine ca din cauza cresterii accizei, consumul de vodca a scazut anul trecut cu circa 30%, iar romanii s-au reorientat catre produse mai ieftine. "In acest moment, construim un alt brand de vodca pe segmentul popular pe care urmeaza sa il lansam pe piata in luna martie", afirma Iaciu. Global Spirtis a decis ca brandul Bartender's sa ramana exclusiv pentru gin, retragandu-l pentru vodca.
Presedintele Global Spirits spune ca anul acesta va demara exportul de alcool din orz pentru piata japoneza, unde va fi folosit pentru bauturile ready-to-drink. "De asemenea, vom intra cu trei marci pe piata din SUA in retelele de magazine pentru est-europena. Vom continua sa ne consolidam sI pe pietele din regiune - Bulgaria si Iugoslavia, dar procesul este foarte dificil pentru ca acestea ca si cea romaneasca sufera de indisciplina", afirma Iaciu.
Piata romaneasca a bauturilor spirtoase a fost lovita anul trecut de cateva masuri care au dus la scaderi puternice, mai ales pe segmentul premium. Principalii concurenti locali ai Global Spirits sunt Prodal' 94 cu marcile de vodca Stalinskaya, de gin Wembley sI brandy-ul Fancy si Alexandrion, producatorul brandy-ului cu acelasi nume si a marcii de vodca Kreskova.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO