Companii

Hidroconstructia: Nu vom castiga contracte mari de infrastructura stand la coada ca subcontractori

Hidroconstructia: Nu vom castiga contracte mari de infrastructura stand la coada ca subcontractori
19.07.2006, 19:07 203

"In caietele de sarcini pentru licitatii apar criterii foarte stricte, care impiedica companiile romanesti sa castige contractele de amploare", spune Emil Timofti, directorul general al Hidroconstructia, cea mai mare companie de constructii din Romania.
Marile afaceri de pe piata constructiilor, contractele publice de mare anvergura in valoare de sute de milioane de euro, sunt adjudecate de ani buni de catre companiile straine, in timp ce firmele romanesti, indiferent de talie, nu pot avea acces la pozitia de antreprenor in contractele mai sus mentionate.
Pe piata proiectelor private, jucatorii straini domina de asemenea, ceea ce face ca in ansamblu firmele internationale de profil sa capteze rata mare de crestere a pietei de constructii, care acum tureaza intreaga economie.
In cazul proiectelor publice de amploare, in caietele de sarcini este specificat ca firmele care participa la licitatie sa fi derulat lucrari similare in anii anteriori. "Daca, de exemplu, in caietul de sarcini este specificat ca trebuie sa fi facut o lucrare de 100 de kilometri, companiile romanesti nu vor putea castiga acea licitatie", explica Timofti.
"Companiile locale de constructii trebuie sa formeze parteneriate care sa le permita sa fie mai puternice, pentru a putea castiga contracte importante pe partea de infrastructura", considera Timofti. Potrivit reprezentantului Hidroconstructia, solutia parteneriatului a fost utilizata de companiile de constructii din Ungaria, care au format initial joint-venture-uri cu companii straine si apoi s-au asociat intre ele.
Reprezentantii Hidroconstructia sustin ca lucrarile desfasurate in regim de subcontractor nu sunt "punctate" la licitatii.
"In Polonia, experienta de subcontractori este importanta si poate fi utilizata in cadrul licitatiilor", spune Timofti, care adauga ca in Romania nu se intampla acest lucru indiferent de marimea sau numarul lucrarilor executate.
In afacerea autostrazilor, estimata la circa 7 mld. euro pentru anii urmatori, Hidroconstructia s-a plasat ca subcontractor al firmei americane Bechtel, contractorul general al autostrazii Brasov-Bors, afacere cu o valoare totala de peste 2,4 miliarde de euro.
Sucursala Ardeal a grupului Hidroconstructia, specializat in lucrari de amenajari hidroenergetice, estima in urma cu un an ca a pierdut circa 2,5 mil. euro prin suspendarea celor trei contracte pe care le avea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania.
Mai mult, Hidroconstructia este subcontractor pentru compania italiana Astaldi in realizarea soselei de centura pentru orasele Pitesti si Craiova, precum si pentru italienii de la Todini, care construiesc centura ocolitoare a Sibiului.
Compania a realizat in primul semestru al anului curent o cifra de afaceri de circa 80 de mil. euro, in crestere cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit reprezentantilor companiei. "In primele sase luni am avut mai multe contracte in derulare fata de aceeasi perioada a anului precedent, iar vremea ne-a permis sa facem mai multe lucrari de excavatie", afirma reprezenatntii companiei.
Hidroconstructia a realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 165 mil. euro, in crestere cu circa 66% fata de 2004.
Cea mai mare pondere in veniturile companiei este detinuta de lucrarile de constructii montaj, cu circa 89%, restul fiind veniturile realizate din activitati comerciale, prestari de servicii sau venituri financiare.
Principalii clienti ai companiei sunt Hidroelectrica, Termoelectrica, ANAR (Administratia Nationala a Apelor Romane) si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Compania s-a orientat in ultimii ani catre asocierea cu companii straine de constructii pentru a prinde contracte de valori mari, cu finantare europeana.
Anul trecut, compania a inceput lucrarile de reabilitare a retelei de apa din Craiova, impreuna cu compania Tahal din Israel, dar si in cateva localitati din Arad impreuna cu doua firme austriece.
Contractul pentru reabilitarea retelei de canalizare din Craiova este in valoare de 25,6 milioane de euro, cu finantare ISPA, iar cel din localitatile din Arad ajunge la circa 8,5 milioane de euro.
Incepand cu 1990, companiile romanesti de constructii s-au divizat dupa 1990, iar din trusturile de constructii care aveau 2.000-3.000 de angajati s-au desprins firme mai mici, care acum rezista cu greu pe piata, potrivit jucatorilor de pe piata. Mai mult, muncitorii romani din constructii sunt unii dintre cei mai prost platiti din economie, avand un salariu mediu net de 195 de euro in aprilie.
Companiile locale aveau la inceputul anilor '90 foarte multi angajati, iar in conditiile in care volumul de lucrari s-a redus drastic, salariile muncitorilor au fost reduse considerabil. Astfel, odata cu scaderea veniturilor, muncitorii romani s-au indreptat catre pietele in plina dezvoltare, precum cele din Spania, Anglia, Italia, Israel sau Grecia.
Exodul muncitorilor va continua si dupa aderarea la Uniunea Europeana, insa va fi mai ponderat decat cel din anii precedenti, potrivit reprezentantilor Hidroconstructia.
"Piata constructiilor nu este saturata si exista destul loc pentru dezvoltarea companiilor care sunt abia la inceput. Insa, ele trebuie sa parcurga niste pasi: sa inceapa cu lucrari mai mici si sa continue sa se dezvolte treptat", considera Timofti.
Hidroconstructia, infiintata in 1950, este la origine o companie specializata in constructii hidrotehnice. In 1995, majoritatea angajatilor societatii au format Asociatia Hidrocon si au achizitionat pachetul integral de actiuni de la FPS (Fondul Proprietatii de Stat).
Hidroconstructia, care este interesata de o pozitionare cat mai buna in afacerea autostrazilor, tatoneaza intrarea si pe pietele de materiale de constructii, anuntand planuri de investitii pentru facilitati de productie a asfaltului. Valoarea unei asemenea investitii este estimata la cateva milioane de euro.
Conducerea companiei si-a anuntat anul acesta intentia de a se asocia cu o firma austriaca pentru a investi pe aceasta piata. Compania a comandat un studiu de fezabilitate, apreciind ca piata asfaltului are un potential mare de dezvoltare. Compania de constructii dispune deja de facilitati de productie de betoane, astfel incat pasul pe piata asfaltului ar putea fi vazut ca o expansiune a portofoliului companiei intr-o zona a industriei cu rate bune de profit.
Pe piata asfaltului exista deja mai multi jucatori printre care se numara si firmele romanesti CCCF si Contrasimex.
Compania si-a majorat in 2004 capitalul social prin reevaluare de active, in prezent avand o valoare de 796 mld. lei. Hidroconstructia s-a privatizat in 1995 prin metoda MEBO (cumpararea actiunilor de catre salariati si conducere), in prezent pachetul de actiuni fiind detinut de circa 7.000 de persoane fizice. Compania numara aproximativ 10.000 de angajati, potrivit reprezentantilor Hidroconstructia. Compania cu sediul central in Bucuresti are 12 sucursale, din care una in Germania.

Subcontractor pentru Bechtel (SUA) la autostrada Brasov - Bors si pentru companiile italiene Astaldi si Todini

Principalii clienti: Hidroelectrica, Termoelectrica, Compania Nationala a Apelor Romane si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului

Infiintata in 1950, compania s-a privatizat prin MEBO in 1995, fiind acum detinuta de 7.000 de actionari, persoane fizice

Are 12 sucursale, din care una in Germania

Compania numara 10.000 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO