Companii

IKEA, la a doua tranzactie: anul trecut a vandut o fabrica, acum a cumparat magazinul care a fost pe profit din primul an

IKEA, la a doua tranzactie: anul trecut a vandut o fabrica, acum a cumparat magazinul care a fost pe profit din primul an
14.03.2010, 23:20 115

Dupa trei ani de operare prin intermediul unei francize,gigantul din industria mobilei IKEA a intrat direct pe piatalocala, prin achizitionarea drepturilor de operare si francizamagazinului IKEA din Bucuresti, devenind al 268-lea magazinpropriu, dintr-o retea totala de 301 unitati.

Ziarul Financiar a publicat in exclusivitate in editia de vineriinformatii despre tranzactia dintre cele doua parti, estimand cavaloarea deal-ului este de peste 30 mil. euro.

Se intrevad putine schimbari

"Este un lucru bun ca IKEA a intrat prin franciza in Romania.Decizia unei companii de a intra direct sau nu are la baza un plande afaceri realizat pe ani. Daca intra direct suporta toateinvestitiile implicate, pe cand daca opteaza pentru o franciza nunumai ca nu costa nimic, dar are profit din taxele incasate si isivinde si produsele", a spus Anton Constantin, presedinteleAsociatiei Romane a Francizelor.

Inlegatura cu politica de preturi pe piata locala, el este de parereca ar putea ramane neschimbata, deoarece "Romania este TriunghiulBermudelor". "Mancarea, hainele, toate sunt mai scumpe ca in Europade Vest", spune Anton, care adauga ca probabil a fost un deal bunpentru toata lumea in aceasta perioada. Potrivit informatiilor ZF,toate partile au iesit "multumite" din contractul semnat.

Magazinul nu este singura prezenta directa pe care IKEA o arepiata locala, mai existand de asemenea o reprezentanta careachizitioneaza mobila de la producatori locali.

Daca anul acesta IKEA a parafat o tranzactie, in 2009 grupulsuedez a vandut fabrica de la Siret pe care o opera prinintermediul diviziei Swedwood, catre grupul austriac HolzindustrieSchweighofer. Fabrica fusese inchisa in august 2008.

Un alt semn de intrebare care s-a ridicat imediat dupa anuntulfacut este daca Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania, vacontinua in functia pe care o detine in cadrul companiei. De celemai multe ori, schimbarea actionariatului unei companiei atragedupa sine si schimbarea conducerii. In cazul unei francize insa,lucrurile ar putea sa fie diferite, pentru ca managementul IKEA afost specializat chiar de firma mama. "Depinde de deal-ul semnat.Se poate (ca IKEA - n.red.) sa nu preia conducerea, dar de obiceiin domeniul francizelor se preia cu totul, pentru ca managementul afost specializat chiar de firma mama, care ar trebui sa investeascapentru a gasi un nou manager pe care apoi sa-l specializeze", a maispus Anton.

Contactat de Ziarul Financiar, Cornel Oprisan nu a dorit sa facaalte comentarii legate de aceasta tranzactie sau despre strategiaIKEA dupa aceasta preluare.

Oprisan a lansat magazinul IKEA pe piata locala, fiind angajatde companie pe 24 septembrie 2004, la o zi dupa ziua lui denastere. Legatura lui Oprisan cu Puiu Popoviciu este mai veche, ellucrand anterior in cadrul JVC Romania, importator de produseelectro-IT, o firma controlata de Popoviciu.

De ce a vandut Popoviciu afacerea?

Pana saptamana trecuta, franciza IKEA pe piata locala a fostoperata de firma Moaro Trading, iar actionarii acestei entitatisunt firmele Engma Beheer (75,7%), Turkmall Retail BV (24,25%) siInter Ikea Systems B.V (0,05%), conform informatiilor de laRegistrul Comertului. In spatele Moaro Trading se afla indirectPopoviciu.

"Moaro Trading a introdus conceptul IKEA in Romania atingandpozitia de lider al pietei locale de profil inca din primii doi anide operare", au spus reprezentantii Engma BV, care au confirmattranzactia.

In ceea ce priveste conditiile in care a fost realizat deal-ul,Popoviciu a spus ca totul a decurs in cele mai bune conditii. "Nu aexistat niciun fel de problema, totul a decurs foarte bine", aprecizat el pentru ziarul Gandul.

La randul lor, reprezentantii IKEA au spus ca "proprietariifrancizei locale au hotarat sa vanda drepturile de operare sifranciza magazinului IKEA din Bucuresti, iar acest lucru a fostvazut ca o oportunitate de catre IKEA Group, avand in vedereextinderea viitoare a organizatiei IKEA in Europa de Sud-Est".

Cu un singur magazin, IKEA este cel mai mare retailer local demobila, cu afaceri de 349,24 mil. lei (83,2 mil. euro) in 2009, inscadere cu 9% fata de 2008. Scaderea este prima de acest fel de laintrarea retailerului in Romania. IKEA a intrat pe profit inca dinprimul an.

Ce afaceri mai are in Romania fondatorulIKEA

Ingvar Kamprad, unul dintre cei mai bogati oameni din lume, isileaga numele in Romania atat de magazinul IKEA din Baneasa, cat side compania aeriana Carpatair. Daca legatura sa cu reteaua demagazine pe care de altfel si-a pus numele (IKEA este acronimul dela Ingvar Kamprad, Elmtaryd si Agunnaryd - ferma, respectiv satulin care a crescut) este cunoscuta, intrarea sa in actionariatulcompaniei infiintata de omul de afaceri Nicolae Petrov nu areaceeasi notorietate.

Desi s-a retras in 1986, Kamprad, 84 de ani, se implica activinca in activitatea companiei conduse acum de cei trei fii. El adeschis primul magazin IKEA in urma cu 50 de ani, iar astazireteaua are peste 300 de unitati si o cifra de afaceri de 22 mld.euro.

A inceput prin a vinde chibrituri, iar dupa ce la 17 ani aprimit un cadou de la tatal sau pentru reusitele la invatatura apornit la drum cu IKEA.

Ce branduri mari au intrat direct

  • Grupul spaniol Inditex, care detine brandul Zara, a hotarat in2007 sa intre direct la nivel local dupa ce timp de patru ani afost reprezentat prin intermediul companiei de retail AzaliTrading, parte a grupului elen Azadea.

Anul in care a retras franciza a fost inchis pe pierdere.Finalul lui 2008 i-a prins insa pe proprietarii Zara cu cincimagazine, care au ridicat afacerile la peste 32 mil. euro si unprofit de 6,7 mil. euro, potrivit datelor raportate pe site-ulMinisterului de Finante.

  • Retailerul spaniol Mango, principalul competitor al Zara, afacut anul trecut primul pas direct in Romania, deschizand propriaunitate in AFI Palace Cotroceni, dupa ce timp de peste sase ani afost prezent la nivel local in sistem de franciza, prin intermediulcompaniei BS Productie, ulterior Solmar. Mango a fost unul dintreputinele branduri internationale care a avut curajul sa intre pe opiata care abia incepea sa prinda contur, fiind prezent in primulmall deschis in Romania, Bucuresti Mall, si ulterior in PlazaRomania.
  • Puma, unul dintre primii trei retaileri de articole sportivedin lume, a deschis primul magazin propriu pe piata locala in 2008.Pana atunci, produsele Puma au fost vandute prin intermediulcompaniei clujene Mexxem. In momentul in care a hotarat sa intredirect, conducerea Puma a facut un business-plan, care a inclus sielementul de profitabilitate, iar rezultatul i-a determinat saatace piata pe cont propriu. In 2008, la un an de la deschidereapropriilor magazine, compania a rulat 10,9 mil. euro si a trecut peprofit, anuntand castiguri de 2,1 mil. euro, cu 26 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO