Companii

În cât timp ajunge Ford să asambleze 300.000 de maşini la Craiova?

John Fleming, presedinte si CEO al Ford Europa
27.06.2010, 23:39 135

Constructorul american Ford, proprietarul fabricii de laCraiova, spune că şi-a stabilizat producţia la 85 de maşini pe zi,adică 6% din cât produce Dacia la Mioveni, iar "viitoarele creşterivor depinde de cererea pieţei", o piaţă care la nivel europeanînregistra un declin de 10% în mai, iar în România de peste 20% înaceeaşi lună.

Astfel, în primele cinci luni constructorul american a produspeste 1.400 de maşini la Craiova, iar dacă nivelul actual de 85 deunităţi pe zi se va păstra până la sfârşitul anului, Ford va ajungela aproximativ 14.000 de autovehicule, potrivit estimărilor ZF.

În contractul de privatizare grupul american nu are stabilită oţintă de producţie pentru 2010, dar în 2011 ar trebui să ajungă la250.000 de unităţi, iar în 2012 la 300.000 de maşini.

Producţie prea mare la o cerere în scădere

În contextul actual, în care şi John Fleming, preşedinte şi CEOal Ford Europa, a criticat săptămâna trecută constructorii autoeuropeni pentru faptul că menţin un nivel ridicat de producţie cutoate că nu există cerere pentru numărul de maşini fabricate, aparnoi întrebări legate de producţia Ford la Craiova.

"Supracapacitatea este un factor principal care alimententeazăreducerile de preţ ale maşinilor. Acesta nu este un mod sustenabilde a administra industria. Trebuie să ne amintim că este nevoie deacţiune nu numai pentru a ne îmbunătăţi eficienţa în privinţapieţei europene, ci şi pentru a ne ascuţi colţii competiţiei pepiaţa globală", a spus şeful Ford Europa.

Mai mult chiar, Ford Europa se află în negocieri cu statul românîn ceea ce priveşte modificarea contractului de privatizare aAutomobile Craiova - cel mai probabil fiind vizate menţiunilelegate de cadenţa de producţie - care anul viitor ar trebui să urcela 250.000 şi în 2012 la 300.000 şi valoarea investiţiei, de peste675 mil. euro. În ambele cazuri oficialii Ford nu au dorit să ofereniciun comentariu pe această temă, precizând doar că producţia laCraiova va ajunge la 300.000 de maşini, fără a mai avansa însă catermen anul 2012.

Spre comparaţie, Dacia ar putea trece în acest an de 300.000 demaşini produse cu şase modele în portofoliu.

"În acest moment am ajuns la uzina de la Craiova la un nivelconstant de producţie de 85 de vehicule pe zi. Vom menţine acestnivel, iar viitoarele creşteri vor depinde de cererea pieţei", adeclarat Hans Juergen Fuchs, reprezentant al Ford Europa. Potrivitunor surse apropiate Ford, cadenţa uzinei ar putea urca şi la 120de unităţi la nivelul lunii iunie, adică un maxim de 20.000 demaşini.

Planul din 2008, dat peste cap

"Producţia modelului Transit Connect va fi de 30.000 de unităţiîn 2009 şi de aproximativ 50-60 de mii de unităţi în 2010", declaraJohn Fleming la Craiova în data de 24 martie 2008, în momentul încare constructorul american prelua oficial pachetul majoritar deacţiuni al Automobile Craiova, după o întârziere de aproape şaseluni. Atunci, planul era ca uzina din România să compenseze cerereade pe piaţa europeană, în condiţiile în care Transit Connect urmasă se lanseze şi pe piaţa nord-americană.

Pe fondul crizei economice, planurile constructorului americandin 2008 par acum greu de realizat. În 2009 s-au asamblat laCraiova 300 de unităţi din modelul utilitar, adică de o sută de orimai puţine decât planul iniţial, iar anul acesta se vor produce decel puţin două-trei ori mai puţine maşini decât se estima iniţialîn momentul preluării.

Ia statul român bani de la Ford?

Pe de altă parte, dacă la Craiova se vor produce anul viitor maipuţin de 200.000 de autovehicule, statul român va încasa de la FordMotor Company 14 mil. euro, dacă se vor produce între 200 şi225.000 de maşini, se vor plăti daune de 10% sau 5,7 mil. euro şi5% sau aproape 2,9 mil. euro dacă se vor asambla între 225 şi250.000 de autovehicule, potrivit contractului de privatizare,semnat în toamna anului 2007 de către statul român şi Ford încadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Dacă totuşi Ford ar ajunge la o producţie de 300.000 de unităţiîn 2012, atunci uzina de la Craiova ar genera venituri de peste 4mld. euro, care ar reprezenta 2,5% din Produsul Intern Brut alRomâniei.

Ambasadorul SUA: Ford vrea să facă la Craiova 1.000 demaşini/zi, dar din cauza infrastructurii nu le poatelivra

Ambasadorul SUA la Bucureşti Mark Gitenstein afirmă căproducătorul auto Ford ar vrea să fabrice la Craiova 1.000 demaşini pe zi însă din cauza infrastructurii deficitare, nu le poatetransporta pentru livrare. "Ford doreşte să construiască 1.000 demaşini pe zi. (...) Problema: în România nu există infrastructuranecesară pentru a transporta maşinile din Craiova. Nu vor construi1.000 de maşini pe zi pentru a le depozita într-un parc auto şi ale lăsa acolo! Ford nu poate face o investiţie de acest gen.Trebuie să vândă maşinile produse, iar dacă nu ai un sistem deautostrăzi şi un sistem feroviar care să-ţi permită să transporţimaşinile, nu vor produce 1.000 de maşini pe zi! Nu pot transporta1.000 de maşini folosind actualul sistem rutier. Nu pot transportanici 200 de maşini pe zi de acolo folosind actualul sistemferoviar", spune Mark Gitenstein.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO