În distribuţia şi retailul de medicamente, 7.300 de companii fac anual afaceri de peste 8,5 miliarde de euro

4 oct 2014 Autor: Ioana David

Distribuţia de medicamente, un business care în 2013 a urcat la 5,3 mld. euro, a ajuns cel mai mare sector din sănătate, realizând jumătate din rulajul acestui sector. 13 companii care au ca obiect de activitate distribuţia farma realizează o cifră de afaceri de cel puţin 100 mil. euro, în timp ce la vârf, liderul a sărit de 700 mil. euro. Cuvântul distribuitorilor cântăreşte greu în sectorul farmaceutic, deoarece pe de o parte au capacitatea de a achiziţiona cantităţi mari de marfă de la producători, pentru care îşi negociază la sânge discounturile, iar pe de altă parte stabilesc politica comercială din farmacii, sector care este dependent de termenele de plată şi preţurile pe care le obţin de la aceştia.

Distribuţia este legată de farmacii, atât datorită acţio­nariatului, deoarece mulţi dintre proprietarii distribui­torilor şi-au dezvoltat propriile reţele, cât şi datorită faptului că pot decide soarta pentru multe dintre farmaciile independente.

În timp ce distribuţia sare de 5 mld. euro, retailul farmaceutic a atins anul trecut 3,3 mld. euro, fiind format din 5.700 de companii, arată datele de la Registrul Comerţului. De cealaltă parte, firmele de distribuţie ar fi 1.600.

Cei mai puternici antreprenori din distribuţie şi retail sunt acţionarii Mediplus şi Sensiblu (Walid Abboud, Michel Eid, Roger Akoury şi Ludovic Robert), Anca Vlad (Fildas şi Catena), Ovidiu Buluc (Farmexim şi Help Net), familia Vonica (Polisano, Reţeta).

Statisticile nu scapă de exporturi paralele

Managerii din farma spun că atunci când se analizează distribuţia şi retailul de medicamente trebuie avut în vedere faptul că un procent semnificativ din acest business este reprezentat de exporturile paralele, respectiv de medicamentele care sunt cumpărate din România deoarece au un preţ mai mic şi revândute în alte state. Fenomenul este răspândit atât în distri­buţie, cât şi în retail, şi poate ajunge şi la 40% din businessul total.

„În cifrele de afaceri ale distribuitorilor mari, exportul paralel poate ajunge la 35-40% (…)“, spune Ioan Nani, di­rectorul general al Antibiotice Iaşi, care aminteşte că între distribuitori, dar şi între farmacii au loc schimburi de mărfuri, iar aceşti factori pot conduce la anomalii cum ar faptul că în distribuţie afacerile sunt mai mari decât în retail (deşi farmaciile au propriile adaosuri la produsele pe care le cumpără de la distribuitori).

Despre consolidare în distribuţia farma se vorbeşte de mai mulţi ani, fenomen care se poate observa în creşterea semnificativă a businessului marilor jucători. Liderul pieţei, Mediplus, a urcat la 737 mil. euro anul trecut de la 475 mil. euro în 2008.

„Fenomenul principal este con­solidarea distribuţiei de medicamente la top 5-top 3 distribuitori“, afirmă Adrian Samson, directorul general al ADM Farm.  El arată că există un cerc vicios în sectorul distribuţiei, deoarece jucătorii mari îşi pot negocia discouturi mari de la producători, ceea ce le permite să crească şi mai mult.

„Distribuitorii mici, deşi fac acelaşi serviciu de a duce o cutie de medicament pe raftul farmaciei primesc un discount per cutie vândută mai mic decât distri­buitorii mari. Acest fenomen va accelera consolidarea pieţei către top 5-top 3 dis­tri­buitori. Distribuitorii mici sunt puşi practic într-o poziţie de dezavantaj deşi fac acelaşi serviciu per cutie de me­dicament distribuit. Evident că distri­buitorii mici fac asta la o scară mai mică, dar compensarea serviciului ar trebui să fie aproximativ egală per cutie“, a mai spus Adrian Samson. 

 

Vânzarea medie a unei farmacii, 450.000 de euro

Fiecare farmacie are în medie vânzări de 450.000 de euro, arată calculele ZF care au luat în considerare  un număr de 7.300 de unităţi. Şi în acest caz, managerii din domeniu spun că exporturile cuprinse în statistici distorsionează imaginea reală a businessului unei farmacii, care în realitate ar fi mai redus.

„România are cea mai redusă vânzare medie la nivelul farmaciilor“, este de părere Marius Cherecheş, partener la Ecofarmacia, o reţea regională poziţionată în zona Ardealului. El estimează că, în  medie, vânzările reale ar fi în jur de 300.000 de euro. În ţările din Vest, o farmacie ajunge să vândă, în medie, pastile de peste 1 mil. euro în fiecare an.

Deşi numărul de farmacii este reglementat în funcţie de numărul de locuitori dintr-un oraş, mai multe derogări au făcut ca acesta să crească peste nivelul maxim. Concret, Ministerul Sănătăţii a permis extinderea în centre comerciale, iar ulterior a aprobat mutarea acestor farmacii în locurile stradale. Astfel s-a ajuns ca în Bucureşti să funcţioneze aproape 1.000 de farmacii, când de fapt numărul acestora ar trebui să fie 667. Iar la nivelul întregii ţări 1.000 de unităţi au ajuns să funcţioneze prin excepţii, după cum estima Ovidiu Wencz, directorul general al S.I.E.P.C.O.F.A.R., compania care operează farmaciile Dona.

Anul 2014 este un an de cotitură pentru farmacii, când se va decide dacă acest criteriu demografic va fi păstrat, dacă vor putea să vândă produse online şi dacă medicamentele fără reţetă vor începe să fie vândute şi prin super­marketuri ori benzinării.

Anul 2014 este un an de cotitură pentru farmacii, când se va decide dacă acest criteriu demografic va fi păstrat, dacă vor putea să vândă produse online şi dacă medicamentele fără reţetă vor începe să fie vândute şi prin supermarketuri ori benzinării.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.09.2014

 
Cuvinte cheie:
medicamente
, retail
, distributie
, pharma
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide