Companii

In topul farmaciilor in functie de venituri conduc cele de langa spitale, cu vanzari de 2 mil. euro

In topul farmaciilor in functie de venituri conduc cele de langa spitale, cu vanzari de 2 mil. euro

Pe piata locala opereaza circa 6.000 de farmacii, dintre care primele cinci retele grupeaza peste 500 de unitati

22.09.2009, 00:00 1748

In cazul retelelor mari precum Sensiblu, Dona, Catena, Help Netsau Centrofarm vanzarile medii anuale sunt intre 400.000 si 700.000de euro, duble fata de nivelul din restul pietei, conformcalculelor ZF pe baza informatiilor din Anuarul de Business alRomaniei.

Suprafata medie a unei farmacii in Romania este de 70-80 mp,astfel ca vanzarile anuale medii pe metrul patrat sunt cuprinseintre 1.100 si 5.100 de euro anual. In cazul retelelor, vanzarilemedii se situeaza intre 5.300 si 9.300 de euro anual pe metru patrat. Sprecomparatie, in cazul unui hipermarket dintr-o retea straina,vanzarile medii anuale pe metrul patrat sunt de circa 8.000 deeuro, iar un retailer de electrocasnice vindea in 2008 in medie de3.000 de euro pe metrul patrat. Cele mai mari vanzari pe metrulpatrat in retailul modern le are reteaua Metro Cash & Carry cu9.300 de euro pe metru patrat pe an, potrivit calculelor ZF.

Locatia cantareste cel mai greu

"Retelele au in general vanzari mai mari, insa exista si unitatimai mici care si-au fidelizat clientii in trecut, cand existauplafoanele la farmacii, iar oamenii s-au obisnuit sa cumpere dinacele locatii", a spus Dorin Catana, directorul general alCentrofarm, una din principalele retele de pe piata locala.

Retelele cu cele mai mari vanzari anuale pe unitate suntSensiblu si Dona, potrivit calculelor ZF. Astfel, Sensiblu, care aavut anul trecut afaceri de 154,8 mil. euro si opera 221 deunitati, a vandut pe unitate de circa 700.000 de euro, nivel lacare ajunge si Dona cu vanzari in 2008 de 99,6 mil. euro si 135 deunitati. "Este vorba de locatie in primul rand. In retail conteazatrei lucruri: locatia, locatia si locatia", a mai spus sefulCentrofarm.

Dorobanti, Unirea si Piata Romana, top treilocatii

Exista si locatii care genereaza vanzari anuale de ordinulmilioanelor de euro, iar un exemplu este farmacia York Farm,situata langa spitalul de copii Marie Curie, care potrivit datelor de la Ministerul Finantelor a avut ocifra de afaceri de 2 mil. euro si un profit de circa 100.000 deeuro cu 12 angajati.

Actionarii York Farm sunt Becheanu Adina Maria (48,33%),Becheanu Dorel Cristinel (41,67) si Mitrea Niculina (10%), potrivitdatelor de la Registrul Comertului.

Potrivit reprezentantilor farmaciilor, cele mai atractive zonesunt Dorobanti, datorita puterii mare de cumparare a oamenilor caremerg in aceasta zona. Zona Unirea este a doua in topulpreferintelor farmacistilor, urmata de Piata Romana. Abia pe loculpatru se afla mallurile.

Peste 23% din farmaciile existente in Romania au vanzari anualede peste 385.000 de euro, potrivit calculelelor ZF pe baza datelorCegedim. "In perioada iulie 2008 - iunie 2009 aproximativ 76% dinfarmaciile din Romania au avut acelasi nivel al vanzarilor in lei,in timp ce 15,7% din farmacii au avut vanzari semnificativ maimari", a spus Petru Craciun, dircetorul general al Cegedim.Potrivit companiei, peste 23% din unitati au vanzari medii anualede peste 385.000 de euro, iar 25,7% au vanzari medii mai mici de85.000 de euro anual.

Vanzarile prin intermediul farmaciilor au atins in trimestruldoi al anului aproape 400 mil. euro, in scadere cu 7,8% raportat laaceeasi perioada a anului trceut. Declinul total al pietei a fostputernic in aceasta perioada, de circa 8,8%.

A venit vremea inchiderilor de unitati

In Romania exista in prezent circa 6.000 de unitati, din carecirca 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pepiata locala. Dupa mai multi ani de crestere agresiva in care sebateau cu bancile pentru a atrage cele mai bune spatii stradale,retelele sunt acum puse in situatia in care trebuie sa relochezesau sa inchida farmacii. In ceea ce priveste numarul de unitatideschise, liderul pietei este compania Sensiblu (parte a A&DPharma), urmata de Catena, Dona, Help Net si Cetrofarm. Afacerilecumulate ale acestora se apropie de jumatate de miliard de euro. Cuexceptia Centrofarm, majoritatea au actionariat comun cu aldistribuitorilor, astfel ca sunt detinute de oameni de afacerilocali. Niciun investitor strategic strain nu a intrat pana acum inretailul local de medicamente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO