Din 25 martie se opresc toate cele 70 de decolări şi aterizări de pe Băneasa

Închiderea aeroportului Băneasa dezvăluie o comoară imobiliară de un miliard de euro

5 mar 2012 Autor: Mirabela Tiron

Închiderea aeroportului de la Băneasa pentru zborurile low-cost prin majorarea taxelor de operare ce a forţat mutarea companiilor Blue Air şi Wizz Air readuce în discuţie interesele imobiliare din zona de nord a Capitalei, dar şi pe cele privind terenul aeroportului, de aproape 200 de hectare, o miză de aproape un miliard de euro, potrivit unei analize a ZF.

UPDATE: Aeroportul Băneasa a fost încadrat în clasa I de risc seismic

Aeroportul Aurel Vlaicu (Băneasa), cel mai vechi din România şi al doilea ca mărime din ţară, situat la doar 9 kilometri de centrul Bucureştiului şi inaugurat în 1920, a devenit în ultimii ani cel mai important hub pentru zborurile low-cost, adică pentru 2,4 milioane de pasageri anul trecut.

Cu toate acestea, şi mai ales în condiţiile în care pista de 3.200 de metri lungime este considerată de un specialist în aviaţie ca fiind cea mai bună din ţară, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti şi Ministerul Transporturilor au decis închiderea aeroportului.

Situat în inima celei mai dinamice zone din Capitală din punctul de vedere al dezvoltă rii imobiliare, aeroportul Băneasa reprezintă o miză imobiliară prin terenul pe care îl are în proprietate. Cele 180 de hectare pe care se întinde aeroportul, la care se mai adăugă un teren de 20 de hectare, potrivit ultimelor date disponibile, ar putea constitui obiectul unei tranzacţii de proporţii, dată fiind valoarea de un miliard de euro la care ar putea ajunge dacă se ia în calcul un preţ mediu de 500 de euro/mp. În acest moment, au mai rămas foarte puţine suprafeţe compacte de teren situate în zone strategice care ar putea atrage proiecte imobiliare de sute de milioane de euro.

Oficialii aeroportului nu au transmis dacă s-a luat sau nu în calcul vânzarea terenului, dar nici numele firmelor ce vor opera curse după mutarea companiilor aeriene low-cost şi aşa zisa "transformare în city airport".

Mai mult, închiderea acestuia pentru zboruri low-cost nu a dus şi la iniţiative pentru dezvoltarea unui nou aeroport (ce ar solicita investiţii de cel puţin 200 mil. euro), într-o zonă în care să nu deranjeze cu poluarea fonică. Terenul aeroportului este în proprietatea Ministerului Transporturilor, prin Compania de Aeroporturi.

Dacă în România se decide că de pe un aeroport aflat în apropiere de centrul Capitalei nu trebuie să se mai efectueze curse comerciale regulate, în Germania aeroportul din Frankfurt, aflat la doar 12 kilometri de centrul oraşului, traficul de peste 50 de milioane de pasageri nu este asociat cu o problemă de "poluare fonică".

Înconjurat din toate părţile de proiecte imobiliare (rezidenţiale, comerciale şi clădiri de birouri), aeroportul din Băneasa a început să fie văzut de fapt în ultimii ani ca un obstacol în dezvoltarea de proeicte rezidenţiale.

Ce interes este în spatele deciziei de mutare a companiilor low-cost

Astfel că aeroportul a fost supus mai multor presiuni imobiliare, chiar s-a ajuns la cererea desfiinţării acestuia. Chestiunea a devenit chiar transpartinică: şi PD-L şi PNL au anunţat închiderea Băneasa. În 2006, în primul mandat la Ministerul Transporturilor, Radu Berceanu anunţa că vrea mutarea curselor low-cost la Alexeni, lângă Urziceni, adică la 60 km de Bucureşti.

Şi fostul premier Călin Popescu-Tăriceanu cerea în 2008 închiderea aeroportului şi mutarea zborurilor low-cost pe fondul poluării fonice a locuinţelor din zonă. La cererea lui Tăricenau, succesorul lui Berceanu, Ludovic Orban, a propus construirea unui nou aeroport în sudul Capitalei, la Adunaţii-Copăceni, şi mutarea zborurilor low-cost de pe Băneasa.

După ce în 2009 avioanele au primit interdicţia de a mai decola şi ateriza seara pentru a nu deranja locuitorii din vecinătate, în 2011 fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu a anunţat data la care se vor muta zborurile low-cost ca urmare a "transformării aeroportului din Băneasa într-un city airport pentru curse business şi VIP". Boagiu nu a putut fi contactată până la închiderea ediţiei ZF. Însă cursele de business şi VIP sunt foarte puţine în acest moment. Conducerea aeroportului nu a precizat, la solicitarea ZF, câte astfel de curse au fost în 2011 şi nici nu a furnizat lista cu operatorii aerieni care vor rămâne pe Băneasa.


Aeroportul Băneasa a fost construit în 1920

Cine sunt vecinii aeroportului

În vecinătatea aeroportului Băneasa mai mulţi oameni de afaceri, printre care Gabriel Popoviciu, Ion Ţiriac, Dan Ioan Pop sau Gigi Becali au importante suprafeţe de teren.

Omul de afaceri Gabriel Popoviciu, care dezvoltă cel mai mare proiect imobiliar în nordul Capitalei prin intermediul firmelor Bă­neasa Investments şi Băneasa Developments, a obţinut la începutul anului trecut un plan urbanistic zonal (PUZ) pentru realizarea unui proiect de 200.000 de metri pătraţi în zona Băneasa. Una dintre firmele pe care le controlează alături de Nicolae Badea (preşedintele echipei de fotbal Dinamo Bucureşti) va construi în următorii ani spaţii de birouri, comerciale şi logistice, dar şi un proiect de locuinţe care ar putea cuprinde 500-600 de apartamente.

Şi Ion Ţiriac a dezvoltat în vecinătatea aeroportului complexul rezidenţial Stejarii, alcătuit din 282 de apartamente scoase iniţial la vânzare şi ulterior spre închiriere, după ce au fost vândute doar câteva apartamente. Chiria pentru un apartament de două camere porneşte de la puţin sub 1.000 de euro pe lună, potrivit informaţiilor disponibile anul trecut.

Un alt ansamblu rezidenţial cu 680 de locuinţe, situat în zona de nord a Capitalei, în pădurea Băneasa (aproape de Grădina Zoologică), este Greenfield, dezvoltat de omul de afaceri Dan Ioan Pop, principalul acţionar al companiei Impact.

Nu doar investitori români au dezvoltat ansambluri rezidenţiale în Băneasa, ci şi investitori spanioli. Grupo Lar a dezvoltat ansamblul rezidenţial Natura Residence, cele 98 de locuinţe livrate iniţial în această zonă fiind vândute.

Şi compania de dezvoltare imobiliară Willbrook International, controlată de omul de afaceri Eyal Ofer şi cunoscută în special pentru realizarea turnului de birouri Cathedral Plaza din centrul Capitalei, a dezvoltat în zona de nord a Capitalei proiectul Oxford Gardens din Pipera, ce include 204 vile cu suprafeşe pornind de la 282 de metri pătraţi. Costul cu chiria unei vile variază între 3.000 şi 5.000 de euro lunar.



Va creşte cererea pentru teren şi locuinţele din Băneasa

Înlăturarea "poluării fonice" ce afecta cererea pentru locuinţe, va duce la creşterea cererii pentru cartierele rezidenţiale.

"Mutarea zborurilor low-cost de pe aeroportul Băneasa va avea un impact pozitiv asupra pieţei imobiliare. Cererea pentru terenurile din zonă şi pentru locuinţe va creşte şi implicit, pe termen lung, va creşte şi preţul terenului. Este o oportunitate pentru dezvoltări imobiliare", a declarat Bogdan Georgescu, managing partner al companiei de consultanţă imobiliară Colliers International.


Aeroportul Băneasa, cea mai bună pistă din ţară pentru avioane comerciale

Dacă dezvoltatorii imobiliari au doar de câştigat, reprezentanţii companiilor aeriene nu înţeleg ce anume a dus la această decizie. Înainte de stabilirea exactă a datei pentru mutarea zborurilor, oficialii companiei aeriene low-cost Wizz Air atrăgeau atenţia că decizia aeroportului nu este de dorit.

ãŞi eu mă întreb de ce s-a luat această decizie, mai ales că aeroportul Băneasa dispune de cea mai bună pistă şi oferă un acces lejer pasagerilor dat fiind apropierea de Bucureşti. După reparaţiile din 2007 pista are cea mai bună structură de rezisenţă, un covor de asfalt cu elemente de memorie (covorul de asfalt înregistrează la aterizare/decolare mişcările avionului -n.red) cum nu mai are nicio pistă din ţară din câte ştiu", a spus Gheorghe Răcaru, directorul de strategie al Blue Air şi al grupului de firme controlat de Nelu Iordache.

El a susţinut că atunci când se taxele de operare se majorează şi mai primeşti şi de la Compania Naţională de Aeroporturi o informare că se va începe renovarea infrastructurii aeroportului, în urma unui studiu care a arătat că infrastructura de rezistenţă este deteriorată, nu mai este vorba de o liberă decizie a operatorilor aerieni.

Din 25 martie, taxele pentru o aeronavă medie, de 60 de tone şi cu o capacitate de 150 de pasageri, vor fi mai mari cu 270 de euro, potrivit oficialilor aeroportului. Din această sumă, 150 de euro reprezintă costul suplimentar de un euro perceput pentru fiecare pasager, iar 120 de euro se vor plăti în plus pentru taxele de operare.


Cum va fi valorificată pista cu lungime de 3.200 metri?

Aeroportul nu a transmis cine va opera de pe pista de care dispune. Potrivit informaţiilor din piaţă, private jet-urile sau avioanele cu capacitate mică, de 2 sau 8 locuri, nu au nevoie de o pistă de 3200 de metri lungime, ci le este suficientă o pistă de 1.200 -1.400 de metri.

De pe această pistă a aeroportului Băneasa s-au înregistrat anul trecut 26.000 de mişcări, potrivit datelor de la Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti. Adică în medie au decolat pe zi 35 de avioane şi tot atâtea au aterizat. În ultimii ani, numărul de pasageri a crescut de la doar 30.000 de pasageri în 2002 la 2,4 milioane de pasageri datorită companiilor low-cost Blue Air şi Wizz Air, ce au fost obligate să se mute din 25 martie pe aeroportul din Otopeni.

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
Cuvinte cheie:
Băneasa
, aeroport
, imobiliare
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 16 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (16):
A@YA - 03 septembrie 2012, 08:47

ORICUM BANEASA A RAMAS AEROPORTUL MAFIOTILOR GEN PATRICIU SI ALTII PRECUM SI AL CELOR DE LA ACADEMIA DE AVIATIE - O ALTA MAFIE SI ACOLO SI ROMAERO CARE A AJUNS O INTREPRINDERE APROAPE DE DESFIINTARE-PACAT PENTRU ROMAERO

doru - 08 iunie 2012, 11:24

de ce vad unii numai interesele imobiliare de aici ?
de ce nu se gindesc si la locuitorii din zona? sint oameni ca si voi, care locuiesc acolo din diferite perioade de timp, si care sint foarte deranjati de zgomotul infernal al avioanelor. De ce credeti ca toti sint plini de bani si de ce atita ura asupra locuitorilor din zona pipera-baneasa, bucurestii noi, aurel vlaicu ? Da, foarte bine ca s-a desfiintat, se poate foarte bine muta in sud, sau in alta parte! Bucurestiul a crescut, iar aeroportul era deja in centru, deci...poate primi destinatia de muzeu, iar terenul poate fi transformat intr-un parc imens, asa cum au capitalele civilizate !

BLABLA - 22 mai 2012, 09:46

ROMAERO SI ACADEMIA DE AVIATIE SUNT IN FAlIMENT PE DESFINTATE-ORICUM SINT NUMAI MAFIOTI IN ACADEMIA DE AVIATIE

iulian - 09 aprilie 2012, 17:02

poluarea fonica nu este motivul restrictionari activitati aeroportului, sunt motive politice.Cit despre inchidere consider ca nu o sa se intimple acest lucru,este un important obiectiv NATO,ACADEMIA DE AVIATIE, ROMAERO Baneasa sunt dependente de aceasta pista. Referitor la proprietari de vile si blocuri din imediata vecinatate tin sa amintesc faptul ca aeroportul exista pe aceasta locatie inca din 1920. Casele sunt construite cu mult dupa. In concluzie ,politic se conduce tot in Romania, asa ca nu se stie ce mai rezerva viitorul referitor la acest aeroport.

Gica - 22 martie 2012, 11:18

Ungurii de la WizzAir ingropau Tarom prin concurenta neloiala utilizand un aeroport aproape de oras, cu taxe mai mici. Acum vor juca pe acelasi teren.

wiorin - 11 martie 2012, 21:22

Asa cum au inchis tot ceea ce mergea bine in Romania,pt.a baga banii in buzunar-bogatii tarii-. Baneasa s-a dezvoltat in ultimii ani cu cursele low cost..,trebuia sa investeasca ...asa cum au facut Treviso....e la fel in oras,dar nu se plange nimeni ca au oamenii de munca....atatea companii mari au dat faliment ...chestia asta e in profitul celor care ne conduc.

PLAINO LAURENTIU - 05 martie 2012, 20:39

Pe noi, cei care locuim in zona Bucurestii Noi, ne terorizeaza de cativa ani zgomotul acestor avioane apartinand unor companii low-cost; nu inteleg de ce autorul articolului plange pe umerii acestor companii care si-au sporit an de an profiturile fara ca cetatenii din zona sa fie intrebati daca sunt deranjati! Mai bine va ocupati de acei indivizi dubiosi care ne jegmanesc cu taxiurile lor fara ca garda financiara sau alte autoritati sa intervina si sa ne protejeze.Cand scrieti un articol ar fi mai bine sa fiti mai obiectivi si sa urmariti mai mult interesele cetatenilor si sa nu va bagati in tot soiul de presupuneri.

ana - 05 martie 2012, 20:03

sa-l inchida, sa fie liniste pentru locuitori, sa mute zborurile pe otopeni sau sa construiasca in sud alt eroport. Zona de nord sa ramina pentru agrement, pentru plimbari, pentru aer, natura...bucurestenii au nevoie de verdeata si zona este perfecta pentru asa destinatie...AGREMENT

florin - 05 martie 2012, 17:39

Ok, cred ca personal as avea ceva de spus legat de paralela facuta intre aeroportul din Frankfurt si aeroportul Baneasa. Intamplator am locuit in Frankfurt, la 10 min distanta de aeroport. Am cumparat in 2011 un apartament in zona Gradinii Zoologice. Aeroportul din Frankfurt este astfel dispus incat nu polueaza fonic decat cele cateva sate din imediata vecinatate a aeroportului. Cu tot traficul mare care se desfasoara pe aeroport (decoleaza sau aterizeaza un avion la fiecare cca 50 sec), nu se aude mai nimic in oras. Singurul cartier afectat de zgomot este Sachsenhausen-Lerchesberg. Comparat cu acesta, aeroportul Baneasa este inconjurat de zonele locuite din nordul Bucurestiului, poluarea fonica este prezenta pe raza de cel putin 1 km in nord-sud si 2-3 Km est-vest la decolare si aterizare. Marele meu noroc, si cred al intregii vecinatati, este ca tocmai au fost mutate cursele pe aerpoportul Otopeni. Altfel, cand stateam pe balcon trebuia sa imi astup urechile cu degetele, cand decola…

bgm79 - 05 martie 2012, 17:26

era singurul aeroport profitabil din tara. Nastase a incercat sa il inchida de cand era PSD-ul la putere. Se pare ca au reusit in cele din urma sa il inchida, cei care faceu reclamatii ca ii deranjeaza avioanele (cum sa iti faci casa langa aeroport si sa spui ca te deranjeaza zgomotul)??? Cine te pune sa iti faci casa acolo??

marius - 05 martie 2012, 15:41

sa mute * aeroportu' ala care e mai urat decat gara din chitila, si sa faca frumos un parc, ca ma cam innec de la jegu' din oras. O, dar stati putin, imi pare rau, cum de m-am gandit la asa ceva, faceti cel mai mare mall din lume, plus ceva apartamenteee, fara strazi si parcari ca nu se poarta si cam atat si ia sa vedeti ce creste economia romaniei. Pardon si niste spatii de birouri, tot fara parcari sau strazi cu un singur sens ca cu doua e cam greu, poate si o telegondola, mm, super, gata, ne batem pe cate o garsoniera, alerg la banca sa iau avans sa dau la dezvoltator ca poate nu mai prind!

Alex Tavi - 05 martie 2012, 13:17

Cine spune ca poluarea fonica nu este o problema, ar trebui sa stea macar o zi seara, cand este liniste, pe langa aeroport - vibreaza pana si geamurile caselor, nu numai zgomotul este foarte puternic......pe scurt - cea mai buna masura posibila - curse private - ATAT !!!!

Catalin - 05 martie 2012, 13:00

Era de asteptat sa se intample si asta, am prevazut de mult, inca de cand au inceput sa muste din terenurile de pe langa Gradina Zoo, de cand au inceput sa construiasca chiar pe langa el (desi autorizatiile au fost eliberate intr-un mod mai mult decat dubios), urmatorul plan este Gradina Zoo si padurea care a mai ramas. Oricum este * Otopeni, acuma o sa miroasa si a praz de la toti pasagerii curselor low-cost. O sa fie o atmosfera rurala, perfecta pentru cei care vin sa ne viziteze tara, sa isi dea seama din prima cu ce oameni are de-a face.

Alex - 05 martie 2012, 12:41

Trebuie sa fii infantil pentru a crede ca astfel zona se va dezvolta imobiliar si ca toti bucurestenii se vor muta acolo. Un lucru e cert: ceva ce merge bine (aeroportul) va fi inchis. La asta se reduce "spiritul antreprenorial" autohton. P.S.: Aviz "oamenilor de afaceri": daca ar inchide portiuni din metroul bucurestean, ar putea face niste mall-uri foarte interesante, "unice" si "atractive".

vali - 05 martie 2012, 12:19

din cauza unor interese materiale si unor oameni "de nimic" vor suferi peste 2 mil. de romani ca sa isi faca ei case si sa isi vanda terenurile la preturi mai mari. Romania este o tara bananiera ce se poate compara cu Sudan, Congo etc. Multumim PDL sper sa nu luati nici 5 % la parlamentare ca ati nenorocit lumea pentru acolitii vostri.

cata - 05 martie 2012, 11:40

E * aeroportul ala. Te simti ca o vita in tarc.
Sper sa il inchida.

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

Intră în comunitatea Facebook Ziarul Financiar, locul unde ziarul vorbeşte cu tine
vreaupresedinte.ro
Inchide