Companii

Interhome rămâne cu două magazine din cinci, la mai puţin de un an de la pariul de 3 milioane de euro pe extindere

 Interhome rămâne cu două magazine din cinci, la mai puţin de un an de la pariul de 3 milioane de euro pe extindere
10.08.2010, 23:58 545

Ca şi în retailul alimentar, insolvenţa loveşte un business mic,de circa 15 mil. euro, din sectorul de bricolaj aflat în al doileaan de declin. Acţionarii Interhome - o reţea de cinci magazine - aucerut intrarea în insolvenţă a companiei după ce au închis treiunităţi, dintre care două fuseseră inaugurate în toamna lui 2009,când piaţa era în scădere cu 15-20%. Compania a intrat recent înreorganizare judiciară, iar peste jumătate din angajaţi au fosttrimişi acasă, acesta fiind primul caz de insolvenţă de pe piaţa deprofil.
Acţionarul Interhome Decor este compania Interior Home Commerce dinBelgia, potrivit da­telor de la Registrul Comerţului. În spateleaces­teia ar putea fi un investitor francez cu experienţă încomerţul local.
Pe site-ul de networking Lin­ke­din, Benoit Benquet - managerulgeneral al Inter­home şi fost director operaţional al reţelei deelec­tronice şi electrocasnice Domo - este menţionat ca fiindproprietar al reţelei de bricolaj. El nu a putut fi contactat pânăla închiderea ediţiei pentru verificarea acestor informaţii.

Au rămas doar cu magazinele deschise în 2005
Reţeaua de bricolaj a deschis primele ma­gazine în 2005, laTimişoara şi Ploieşti, acestea fiind singurele unităţi încăoperaţionale în acest moment, potrivit datelor din piaţă. În toamnaanului trecut, Interhome încă paria pe extindere, deşi cererea pepiaţă era în scădere cu 15-20% şi nici nu existau perspective deredresare a secto­rului pentru 2010-2011 din cauza lipseiproiectelor noi de construcţii pe segmentul rezidenţial.
Inaugurările magazinelor din Craiova şi Bu­cureşti, realizate lafinele lunii septembrie, au im­plicat investiţii de 3 mil. euro şiau creat 100 de locuri de muncă, potrivit datelor companiei.Re­prezentanţii reţelei au precizat la acea dată că se aşteaptă caprima unitate Interhome din Capitală să înregistreze afaceri de 1,5mil. euro în trimestrul al patrulea din 2009 şi 8 mil. euro în2010.
La finele anului, cele cinci magazine au ra­por­tat o cifră deafaceri de 60,4 mil. lei (14,2 mil. euro), în creştere cu 22% faţăde 2008, însă com­pania a trecut pe pierdere în acest interval.Aceasta a înregistrat anul trecut un rezultat ne­gativ de 2 mil.lei, faţă de profitul de 0,1 mil. lei ra­portat pe 2008, potrivitdatelor de la Registrul Comerţului. Numărul mediu de angajaţi aiInter­home Decor era anul trecut de 252 de persoane.
Retailerul şi-a finanţat expansiunea şi prin credite bancare. Înperioada 2006-2009, opera­torul reţelei Interhome a luat mai multecredite de la Bancpost, în valoare totală de circa 1-2 mil. euro,potrivit informaţiilor din Arhiva Electronică de Garanţii RealeMobiliare.
Planurile retailerului vizau extinderea până la 15-16 unităţi şiafaceri de 120-130 mil. euro pe termen mediu. Criza l-a prins cudoar 5 magazine, faţă de 20-26 de unităţi, câte operează cei maimari jucători - Praktiker şi Dedeman - pe o poziţie margi­nală pepiaţă. "Rezistenţa retailerilor mici la turbulenţele din piaţă estemai mică faţă de cea a jucătorilor de top. Pe de o parte, puterealor de negociere cu furnizorii este mai mică, iar pe de altă parteacoperirea geografică limitată nu le permite să-şi diversificeriscul. De exemplu, în cazul unei reţele cu o acoperiremulti-regională sunt regiuni care reprezintă încă pieţe dedesfacere bune şi pot aduce o compensare a scăderilor de vânzăridin unităţile amplasate în zonele afectate mai serios de criză",explică Ionuţ Pascu, Senior Project Manager al companiei deconsultanţă Roland Berger Strategy Consultants.

Scăderi pe linie în retailul de bricolaj
Retailul de bricolaj, o piaţă cu o istorie de doar 8-9 ani înRomânia, s-a lovit de primele scă­deri ale cererii în 2009, ceea cea frânat extinderea tuturor operatorilor de profil, cu excepţiacompaniei româneşti Dedeman din Bacău.
Piaţa s-a contractat anul trecut cu aproape 20% în euro (5% înlei), ajungând la valoarea de un miliard de euro, potrivit datelordin bilanţurile companiilor de profil.
În contextul îngheţării creditării, retailerii de profil au trebuitsă se mulţumească într-un an de criză cu proiecte mici, de genulreamenajărilor sau renovărilor de case, după ce în ultimii anicreş­terile mari de vânzări au venit datorită construc­ţiei delocuinţe noi sau ansambluri rezidenţiale cu sute deapartamente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO