Companii

Interviu: Markus Wirth, CEO Holcim: Le-am spus angajatilor ca acum este momentul sa investeasca in locuinte

Interviu: Markus Wirth, CEO Holcim: Le-am spus angajatilor ca acum este momentul sa investeasca in locuinte
05.04.2010, 23:18 162

Preturile la locuinte au scazut in ultimii doi ani cu circa 50%,insa Wirth afirma ca nu stie cu cat se vor mai reduce preturile,pentru ca in anumite segmente a fost atinsa limita de jos.

"Nu stiu cat loc de scadere a preturilor la locuinte mai este.Am multi angajati tineri care se gandesc sa-si cumpere o locuintasi eu le spun ca daca au finantarea acum este momentul pentruastfel de investitii. Datorita crizei, pot sa negocieze mai multpretul apartamentului si sa aleaga o locatie buna, care in urma cucativa ani nu le era accesibila", sustine CEO-ul Holcim, careestimeaza pentru acest an ca businessul companiei va continua sascada cu 5%.

Holcim a inregistrat anul trecut o scadere de 33% a cifrei deafaceri, pana la 250 mil. euro, depasind si cele mai pesimistepreviziuni de la inceputul anului trecut, cand Wirth, estima odiminuare de 20% in cel mai rau caz.

In aceste conditii, Wirth nu se asteapta la o revenire pecrestere a sectorului rezidential, chiar daca preturile au scazut,insa sustine ca salvarea trebuie sa vina de la bugetul de stat insectoare precum infrastructura si turism.

"Vreau sa amintesc din nou de potentialul urias alinfrastructurii. Daca s-ar investi un miliard de euro ar fi create30.000-50.000 de locuri de munca. Turismul nu poate sa se dezvoltefara infrastructura", afirma managerul Holcim, care se afla si inConsiliul de Administratie al Consiliului Investitorilor Straini(CIS).

El este insa convins ca vor veni si investitiile ininfrastructura, nu doar in autostrazi si drumuri, ci si in scoli sispitale, sansa Romaniei fiind atragerea de fonduri structurale.Principala problema a contractelor din infrastructura este ca nu sunt la fel de transparente in faza delicitare. In plus, Wirth considera ca nu ar trebui sa fie inceputniciun proiect pana cand nu este finalizat mai intai procesul deexpropriere.

Tinerii s-au adaptat rapid la criza

CEO-ul Holcim afirma la inceputul anului 2009, cand criza dinRomania se afla la inceput, ca cel mai mult vor fi afectatitinerii, care au fost obisnuiti dupa anul 2000 cu o cresterecontinua a nivelului de trai si nu stiau ce inseamna orecesiune.

"Sunt de sase ani in Romania si am fost placut surprins sa vadcum tinerii s-au adaptat rapid la conditiile economice actuale,chiar daca erau obisnuiti cu cresteri anuale de cel putin 10-15%ale salariului si nu credeau ca o sa scada. Au inteles ca trebuiesa ofere servicii mai bune, sa-si reduca costurile", explicaexecutivul Holcim, care a venit la conducerea companiei in 2004,dupa ce a ocupat o pozitie similara in Serbia in cadrul grupuluielvetian.

Facand o comparatie cu fosta tara in care a lucrat, executivulHolcim afirma ca Romania se afla in prezent in competitie cucelelalte tari din regiune in atragerea de investitii straine sitrebuie sa gaseasca solutiile pentru a fi cat mai eficienta inacest proces.

"Romania este in continuare atractiva, mai ales pentru ca este opiata mare, cu 22 de milioane de locuitori si sunt in continuaremulte companii straine in cautare de oportunitati. Nu cred ca vormai intra in mod direct, ci prin joint-venture-uri cu partenerilocali, pentru a imparti riscurile".

Wirth revine la stadiul actual al infrastructurii cand isiaminteste ca Romania a pierdut multe investitii straine din cauzafaptului ca un investitor nu stie niciodata cu siguranta cate oreva face un camion cu marfa pana la granita si oricum timpul pe careil face o masina de la Brasov la granita, de exemplu, este prealung si poate ajunge chiar si la noua ore.

"Am avut discutii cu multe firme din Elvetia, care doreau sainvesteasca in Romania, dar multe dintre ele au decis sa se extindain alte tari din cauza lipsei infrastructurii si pentru ca nugaseau oameni calificati, din cauza perioadei de boom", afirmaWirth, care ocupa si functia de presedinte al Camerei de ComertElvetia-Romania.

El sustine ca situatia s-a schimbat si Romania poate fi din nouatractiva pentru investitori, pentru ca se poate gasi mana de lucrucalificata.

Fara export, Romania nu poate iesi dincriza

Wirth afirma ca una dintre principalele decizii pe care trebuiesa le ia Guvernul este sa sprijine exportul, fara de care economiaromaneasca nu isi poate reveni.

"Romania are industrie cu o calitate buna, mai ales cea auto,care a devenit un model, si trebuie sa intensifice activitatea deexport. O economie fara export nu poate sa fie competitiva si nu sepoate dezvolta". Exporturile au revenit pe crestere in perioadanoiembrie 2009-ianuarie 2010, cel mai mare avans, de 19,8%, fiindinregistrat in luna ianuarie, comparativ cu luna similara din2009.

O alta problema pe care trebuie sa o rezolve Guvernul inurmatoarea perioada este realizarea unui buget multianual deinvestitii, mai ales la Ministerul Transporturilor siInfrastructurii (MTI), unde tinta anuntata de Radu Berceanu,ministrul de resort, in campania electorala din septembrie 2008, derealizare a 836 de kilometri, nu va putea fi realizata.

De atunci si pana in prezent au fost finalizati doar 42 km laAutostrada Transilvania, intre localitatile Gilau si Campia Turzii,iar anul acesta ministerul are un buget de doar 380 mil. europentru autostrazi, din care trebuie sa acopere si datoriile din2009.

Doar pentru firma americana Bechtel datoriile acumulate pana inprezent depasesc 200 mil. euro.

Vin falimentele

"Guvernul trebuie sa stabileasca un buget multianual pentruinvestitii, pentru ca an de an ne bazam doar pe cateva proiectecare sunt insuficiente pentru a sustine cresterea economica. Astfelde investitii au nevoie de cel putin doi-trei ani pentru finalizaresi daca nu sunt pregatite din timp perioadele de executie selungesc foarte mult", afirma Wirth.

Vremea nefavorabila din primul trimestru al acestui an a afectatdin start businessul din constructii, insa proiectele de investitiioprite vor continua in a doua parte a anului, urmand sa se lucrezechiar si in mai multe schimburi pe santiere pentru a recuperalunile pierdute din cauza frigului. Insa, managerul Holcimconsidera ca numarul insolventelor si al falimentelor va creste inprima jumatate a anului, mai ales in constructii, pentru cacircuitul banilor este foarte greoi.

"Plata TVA-ului de catre stat intarzie si sunt lichiditati carelipsesc din bugetele firmelor de constructii, care se confruntaoricum cu o scadere abrupta a contractelor".

Dupa ce mai multi jucatori din constructii au acuzat bancile caau blocat creditarea catre firmele din industrie, Wirth afirma carelatia cu acestea s-a imbunatatit, insa problema este costulridicat al creditarii fata de anii trecuti.

De altfel, nici populatia nu se mai imprumuta, pentru ca ezitasa mai faca cheltuieli pe care nu le poate suporta.

"Cererea de credite ipotecare a scazut si nu va reveni pe pluspana cand romanii nu-si vor recapata increderea. Acesta este simotivul pentru care nu sunt suficiente tranzactii imobiliare".

Au adus 660 mil. euro in Romania

Valoarea totala a investitiilor Holcim pe piata romaneasca seridica la 660 de milioane de euro, suma care cuprinde siachizitionarea participatiilor la cele trei fabrici pe care ledetine pe piata locala.

Principalii competitori ai companiei pe piata locala suntLafarge (Franta) si Heidelbergcement (Germania), cu divizia localaCarpatcement Holding.

Ce spune Markus Markus Wirth despre

  • Revenirea economiei: "Romania are industrie cu o calitate buna,mai ales cea auto, care a devenit un model, si trebuie saintensifice activitatea de export. O economie fara export nu poatesa fie competitiva si nu se poate dezvolta"
  • Generatia tanara: "Sunt de sase ani in Romania si am fostplacut surprins sa vad cum tinerii s-au adaptat rapid la conditiileeconomice actuale, chiar daca erau obisnuiti cu cresteri anuale decel putin 10-15% ale salariului si nu credeau ca o sa scada"
  • Investitorii straini: "Am avut discutii cu multe firme dinElvetia, care doreau sa investeasca in Romania, dar multe dintreele au decis sa se extinda in alte tari din cauza lipseiinfrastructurii si pentru ca nu gaseau oameni calificati, din cauzaperioadei de boom"
  • Cum incurca statul constructorii: "Plata TVA-ului de catre statintarzie si sunt lichiditati care lipsesc din bugetele firmelor deconstructii, care se confrunta oricum cu o scadere abrupta acontractelor"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO