Companii

IPTANA: concurenta se vede la nivelul proiectelor mari

14.03.2007, 17:42 239

Compania IPTANA, fostul Institut de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene, cel mai puternic jucator local de piata serviciilor de consultanta in infrastructura rutiera, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de peste 12 mil. euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent. Conform estimarilor companiei, marja de profit s-a situat anul trecut la 10%. In 2005, IPTANA a raportat o cifra de afaceri de 8,4 mil. euro, in scadere cu aproximativ 15% fata de anul anterior.
Cea mai importanta lucrare din portofoliul companiei este autostrada Transilvania, de 415 km, a carei constructie va costa circa 2,2 mld. euro si urmeaza sa fie finalizata, conform datelor contractuale, in 2013. Printre cele mai importante proiecte castigate de IPTANA anul trecut se numara si reabilitarea si modernizarea aeroportului Sibiu, in parteneriat cu o firma germana, proiect in valoare de circa 2,6 milioane de euro, drumul national Brasov-Bors, 110 km, si reabilitarea sistemului de barje din portul Constanta.
"Cea mai importanta lucrare a IPTANA este autostrada Transilvania. Aceasta reprezinta cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, avand o lungime de de 415 kilometri. De obicei tronsoanele sunt de 50 de kilometri, de 100 de kilometri, dar nu peste 400 de kilometri", a declarat pentru ZF Cornel Martincu, director general al IPTANA.
Conform estimarilor lui Martincu, compania are o cota de piata de circa 10%-15% pe segmentul serviciilor locale de consultanta in infrastructura rutiera. Concurenta pe piata de profil este din ce in ce mai acerba, mai ales pe proiectele derulate cu bani proveniti prin fondurile europene. "Competitia adevarata este vizibila la nivelul proiectelor mari, aici competitia exista, e reala si este extrem de puternica. Vorbim de sase, maximum zece firme puternice romanesti, dar daca ne uitam la cele straine constatam ca numarul lor e de 27", a explicat Martincu. "In clipa de fata piata este destul de echilibrata. Nimeni nu detine o pozitie mai importanta", a adaugat el.
In ultimii cinci ani forta de munca a IPTANA a crescut cu 150 de angajati, pana la un total de 600 de persoane si este in continua crestere. Ritmul bun de crestere al pietei de profil, dar si faptul ca proiectele importante sunt scoase la licitatie la pachet au contribuit la dezvoltarea businessului companiei pe piata locala.
In 2005, ritmul de crestere al cifrei de afaceri a avut de suferit in urma intreruperii lucrarilor la autostrada Transilvania si a angajarii companiei in proiecte mai mici, dispersate, de combatere a inundatiilor. "In 2005 a trebuit sa trecem peste faptul ca proiectul nostru principal a fost suspendat o jumatate de an si a trebuit sa ne ocupam de multe proiecte mai mici, mai ales de combatere a inundatiilor", a mai spus Martincu.
Ca pondere a tipului de lucrari in cifra de afaceri pe primul loc se situeaza cele de infrastructura rutiera, cu peste 50% din total, fiind urmate de cele legate de aeroporturi, de mediu si de infrastructura navala.
Martincu este cel mai important detinator unic de titluri IPTANA, cu 12,9%, restul fiind in proprietatea celorlalti angajati, echipa de conducere avand in total putin peste pachetul majoritar al companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO