Companii

Jean Valvis isi pune numele pe o marca de vin premium, un conac in judetul Olt si un holding

Jean Valvis isi pune numele pe o marca de vin premium, un conac in judetul Olt si un holding

Jean Valvis: Nu mai am nevoie sa vand, de acum inainte pot sa fac autodezvoltare. Vanzarea operatiunilor Dorna si LaDorna a reprezentat pentru mine o trambulina, pentru a putea trece la o alta scara a investitiilor

29.09.2008, 21:40 676

 

"I-am adus anul trecut pe cei doi copii ai mei (primul in varsta de zece ani, iar cel de-al doilea de opt ani si jumatate) la cules de struguri si de mere la Simburesti, pentru ca imi doresc ca ceea ce am construit aici sa ramana in familie", spune Valvis, care a semnat in acest an al doilea exit din afacerea Dorna, dupa ce a vandut businessul din industria lactatelor catre gigantul francez Lactalis, intr-o tranzactie estimata la 70-90 de milioane de euro.
Vanzarea afacerii din lactate a venit la mai putin de sase ani de la semnarea acordului cu imbuteliatorul Coca-Cola pentru vanzarea apelor minerale Dorna intr-o afacere de 40 de milioane de euro.
Abia in 2008 si cu doua tranzactii importante "in portofoliu" omul de afaceri de origine elvetiana si-a pus numele pe un produs, dar si pe o companie: Valvis Holding, o afacere care inglobeaza astazi investitiile antreprenorului in industria vinului, in imobiliare sau in productia de cereale. Printre companiile care fac parte din holding se numara Dorna Agri, Carpathyan Systems, Vitipomicola Simburesti, Narcisa Prod sau ICPPAM Balotesti. Prin decizia de a crea Valvis Holding, omul de afaceri intra in clubul extrem de restrans al celor care au un brand personal si unde cel mai cunoscut exemplu este Ion Tiriac, cu o avere estimata la 3 miliarde de euro.
"Incerc sa nu fiu neutralizat de succesul Dorna si LaDorna si sa fiu in continuare la fel de pasionat in a crea marci importante", spune Valvis, unul dintre cei mai lichizi antreprenori romani in momentul de fata. "Nu mai am nevoie sa vand, de acum inainte pot sa fac autodezvoltare. Vanzarea operatiunilor Dorna si LaDorna a reprezentat pentru mine o trambulina, pentru a putea trece la o alta scara a investitiilor."
Iar acest nou nivel al businessului lui Valvis pe piata locala este reprezentat in primul rand de industria vinului, un sector in care omul de afaceri a investit pana in prezent 8 milioane de euro, dar spune ca "nu are o limita" de investitii.
"In 2006 cand am cumparat Simburestiul stiam despre vin ca este unul dintre cele mai nobile produse din industria alimentara. In plus, vinul romanesc a avut o traditie care s-a transformat in trecut si in oportunitati de export. Acum insa, consider ca sectorul este unul subdezvoltat si subevaluat, ceea ce se traduce intr-o oportunitate de business."
Viti Pomicola Simburesti detine 1.000 de hectare de teren, dintre care jumatate sunt cultivate cu vita-de-vie si cealalta jumatate cu pomi fructiferi. Valvis spune ca dupa doi ani de munca incepe sa se simta amprenta companiei in podgoriile de la Simburesti. "La inceput a fost munca de consolidare financiara, pentru ca firma avea datorii catre stat, care a trebuit sterse. Imi amintesc ca dupa ce am preluat compania, am vazut ca productia de vin era de 3 tone la hectar si mi-am dat seama ca nu am stiut prea multe despre acest domeniu cand am decis sa investesc. Cu toate acestea, m-am bazat pe calitatea solului din regiune, pe traditia vinurilor rosii din Simburesti si pe potentialul de a relansa Domeniile Simburesti."
Jean Valvis spune ca pana la sfarsitul anului va incepe comercializarea celor trei branduri de vin, toate pozitionate pe segmentul premium: Chateau Valvis, DOC Simburesti, iar pentru a treia marca nu s-a decis inca numele final. Daca primele doua vor fi comercializate exclusiv in HoReCa si in magazinele specializate, cel de-al treilea va fi livrat si catre lanturile de retail, fiind definit de Valvis ca un produs mediu/superior. Ca destinatii, omul de afaceri vorbeste atat de piata interna, cat si de export, in special in statele anglo saxone, in Grecia, dar si Rusia fara sa faca deocamdata estimari in ceea ce priveste ponderea celor doua mari piete.
Chateau Valvis, o locatie care va cuprinde crame, sali de degustare si o capacitate de cazare cu 10 camere si 4 apartamenteSi cum o podgorie nu putea fi completa fara o crama, Valvis a decis sa construiasca un proiect mai ambitios: Chateau Valvis, o locatie care va cuprinde crame, sali de degustare si o capacitate de cazare cu 10 camere si 4 apartamente, toate fiind deja desenate pe plansele din biroul omului de afaceri. Valvis s-a implicat din nou si in acest proiect mai ales ca formarea sa profesionala, inginer arhitect, ii permite sa "deseneze" planul noului proiect de business, cu termen limita anul 2010. Domeniile Simburesti, fondate de Vintila Bratianu, vor beneficia si de expozitii in cadrul Chateau Valvis, mai ales ca omul de afaceri are de gand sa continue traditia fondatorilor: "Sunt terenuri propice pentru un Merlot sau un Cabernet Sauvignon".
Programul de dezvoltare de la Simburesti prevede ca in fiecare an sa fie replantate intre 80 si 100 de hectare de vie, ceea ce inseamna investitii de cel putin 11 milioane de euro, daca luam in calcul ca un hectar nou de vita-de-vie costa intre 20.000 de euro si 22.000 de euro. "Este un program sustinut de orientarea catre vinurile rosii bazate pe Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagra, Merlot si Pinot Noir", spune omul de afaceri.
Combinatul de vinificatie din Simburesti a fost renovat si retehnologizat deja, iar in momentul de fata are 60 de angajati, capacitatea de productie urmand sa ajunga la 3 milioane de sticle pe an.
Aici apare si cea mai mare problema a omului de afaceri: lipsa fortei de munca pregatite.
"Nu mai sunt tineri la sate. Pentru pozitia de auditor financiar am mers pana la Pitesti." Pentru a atrage forta de munca, Valvis a decis sa renoveze o cladire mai veche situata in apropierea combinatului si sa o transforme intr-un bloc cu 12 apartamente. Mai mult chiar, l-a adus la Simburesti pe Cornel Popa, cel care i-a fost alaturi inca de la inceputurile afacerii Dorna Apemin, care acum este director general al Vitipomicola Simburesti.
Compania are in plan si constructia unei unitati de procesare a fructelor, cu instalatii de uscare si spatii de depozitare in frig, pentru a rationaliza comercializarea pe tot parcursul anului, clientii urmand sa fie marile lanturi de retail, cu care Valvis spune ca a reactivat deja relatiile comerciale.
Planurile de investitii ale omului de afaceri vizeaza de asemenea si agricultura, prin productia de cereale bio, precum si alte domenii despre care nu doreste sa vorbeasca pana in momentul in care nu are un plan de afaceri concret.
 
 
 
 
Doua exit-uri de peste 120 mil. euro
 
  • In 1992, Jean Valvis, inginer consultant de origine elvetiana, venea pentru prima data in Romania, cu scopul de a intocmi un studiu de fezabilitate referitor la capacitatile de rafinare a uleiului comestibil, pentru un important trader elvetian de cereale.
  • In 1994 a decis sa cumpere izvorul Poiana Vinului din regiunea Dornelor, intrand pe piata apelor minerale cu brandul Dorna.
  • In 1998 a decis sa investeasca in productia de lactate, prin redeschiderea unitatii de lapte UHT de la Vatra Dornei.
  • In august 2002 a anuntat vanzarea brandului Dorna catre Coca-Cola intr-o tranzactie de 39 mil. euro.
  • In 2006 cumpara Vitipomicola Simburesti si vorbeste pentru prima data de intentia sa de a intra pe piata vinului.
  • In aprilie 2008 a semnat acordul de vanzare a grupului LaDorna catre gigantul francez Lactalis, o afacere de 70-90 mil. euro.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO