Companii

Jucătorii din industria mobilei nici nu iau în calcul alt scenariu decât creşterea afacerilor în acest an. Pe ce se bazează?

Jucătorii din industria mobilei nici nu iau în calcul alt scenariu decât creşterea afacerilor în acest an. Pe ce se bazează?

Autor: Ioana David

31.03.2012, 14:08 785

Optimismul lor este dublat şi de faptul că în alte domenii, ca de exemplu retailul generalist, consumul s-a apreciat încă din trimestrul patru al anului 2011, dar şi de anunţul de majorare a salariilor bugetarilor. Un procent, cei drept destul de mic, din cele aproximativ 500 de milioane de euro pe care statul le va plăti pentru reîntregirea lefurilor în aparatul propriu ar putea să ajungă şi în industria mobilei, o piaţă extrem de fragmentată în care liderul abia a trecut de un rulaj de 110 milioane de euro.

Dacă pentru jucători precum Lemet din Câmpina, judeţul Prahova, creşterea de anul trecut s-a făcut pe fondul extinderii, pentru "giganţi locali" precum Mobexpert, unele game de produse de nişă au fost cele care au readus un business mai mare. Companii precum Elvila şi-au găsit colacul de salvare pe pieţele externe, acolo unde şi în 2012 îşi vor căuta speranţele de mai bine. Toţi cei 10 jucători intervievaţi la începutul acestui an vorbesc despre creştere sau despre extindere.

De unde atâta optimism?

Unul dintre cei mai optimişi oameni din industria mobilei este Dan Şucu, cel care controlează grupul Mobexpert. El şi-a construit un scenariu optimist de plus 12% pentru acest an, după ce în 2011 aşteptările sale au fost confirmate de realitate.

" În 2011, cifra de afaceri a Mobexpert a crescut cu aproape 3%, într-o piaţă care a scăzut cu aproape 12%. Pe baza experienţei din 2011, când am atins, aproape fără eroare, estimările de la începutul anului, am construit o strategie care să ne ducă în acest an la o creştere de aproximativ 12%", a spus Dan Şucu.

Totodată, omul de afaceri are şi o variantă conservatoare de buget, care vizează un avans de 2-3%.

"Estimările noastre arată că, în cel mai bun caz, vom avea o stabilizare a pieţei în acest an", a adăugat omul de afaceri.

Grupul a avut în 2010 o cifră de afaceri de 110 milioane de euro, ceea ce înseamnă că la un avans de 3% Mobexpert a ajuns la un rulaj de 113 milioane de euro. După scăderi ale rulajului atât în 2009, cât şi în 2010, Mobexpert a revenit pe creştere în 2011, însă este departe de a ajunge la businessul maxim pe care l-a avut, de 169 milioane de euro în 2008. Dacă anul trecut Şucu a găsit în mobilierul pentru grădină şi în micile decoraţiuni nişa de creştere, în 2012 omul de afaceri pariază pe altceva: canapele, care ar urma să aibă o creştere de 10%, şi decoraţiunile, pentru care se mizează pe un plus de 20%.

Pariul lui Şucu ţine de piaţa internă şi de colecţiile proprii din magazine, dar un alt antreprenor, Viorel Cataramă, a găsit la export oportunităţi neexploatate pentru a creşte.

Cataramă, antreprenor cu o experienţă de mai bine de 20 de ani în business, spune că este o perioadă bună pentru a merge înainte cu planurile de dezvoltare. Omul de afaceri de 55 de ani este unul dintre primii investitori din industria mobilei, iar anul acesta vede o creştere de 5% pentru grupul de firme pe care îl deţine. Elvila operează fabricile Elmoberom Beiuş, Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni, dar şi o reţea care numără 55 de magazine, dintre care aproximativ 40% în regim de franciză.

El va merge înainte şi cu planurile de extindere, având programate deschideri pentru şase magazine în prima jumătate a anului.

Pentru fiecare unitate nouă ce se va deschide, compania va angaja în medie 30 de persoane, după ce anul trecut alte 100 de persoane au fost recrutate.

Tabăra antreprenorilor optimişti este completată de acţionarii Lemet, afacere fondată de Alexandru Rizea, care speră la vânzări mai mari cu aproape 10%

În vizită în România

Perioada septembrie 2011 - februarie 2012, care corespunde primelor şase luni ale anului financiar pentru IKEA, au adus pentru retailerul suedez o creştere a businessului, aşa cum arată datele lui Mikael Ohlsson, CEO al gigantului controlat de miliardarul Ingvar Kamprad. Aflat în vizită în România, el a arătat că este mulţumit de rezultatele locale ale grupului. La nivel mondial, IKEA are un rulaj anual de 25 de miliarde de euro.

Magazinul IKEA din Băneasa, singurul pe care suedezii îl au în România, şi-a bugetat pentru acest an financiar o creştere de 5-10% a rulajului, comparativ cu nivelul anterior de 86 mil. euro.

Mai mult chiar, IKEA şi-a propus să crească şi numărul furnizorilor cu care lucrează, de la 40 câţi are în prezent.

"Unul dintre motivele pentru care şi în trecut am fost în România este că avem legături comerciale importante", a spus Mikael Ohlsson.

Producătorii fac angajări

Faptul că IKEA vrea să-şi crească achiziţiile în România se vede cel mai bine în proiectele furnizorilor săi. Spre exemplu, compania Plimob din Sighetu Marmaţiei, controlată de Vasile Godjda, un furnizor important de scaune pentru suedezi, a angajat în primele două luni ale anului 100 de oameni, recrutările fiind efectuate pe fondul creşterii volumului de producţie pentru IKEA. 92% din producţia de scaune a fabricii din Sighetu Marmaţiei merge către suedezi. Şi anul trecut Plimob angajase circa 300 de oameni pentru a face faţă comenzilor, circa 70 dintre aceştia fiind angajaţi însă doar pentru perioada verii.

Un alt furnizor, Sortilemn, care are însă contracte şi cu alte companii precum Stokke din Norvegia, Holsag din Canada sau Elano din Norvegia, îşi îmbunătăţise anul trecut prognozele de creştere. Pentru businessul Sortilemn primele semne de dezmorţire au apărut încă din primul trimestru al anului 2011, când pe piaţa externă s-a observat o creştere a interesului clienţilor pentru produsele realizate în Europa de Est. Şi Sortilemn a recrutat anul trecut noi angajaţi, efectivul companiei mărindu-se cu 80 de persoane.

În categoria retailerilor internaţionali, austriecii de la kika sunt încrezători că anul 2012 va aduce un business mai mare.

kika, care deţine un magazin în zona de vest a Capitalei, mizează anul acesta pe o majorare cu 5% a afacerilor, după ce anul trecut creşterea a fost tot de o singură cifră, adică sub 10%. Retailerul de mobilă a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 48,6 milioane de lei (11,5 mil. euro), în scădere cu 2,4% comparativ cu nivelul din 2009, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. În aceste condiţii, la o creştere de o cifră în 2011 rezultă că rulajul companiei a fost de maximum 53 mil. lei (aproximativ 13 milioane de euro).

În martie anul acesta compania a redus preţurile, mişcare ce ar urma să aducă o creştere de 10% a vânzărilor luna acesta, comparativ cu o lună normală.

În aceste condiţii, producătorii şi retailerii trebuie în continuare să se lupte pentru a obţine produse mai accesibile cu ajutorul cărora să atragă oameni în magazin, într-o piaţă de mobilier estimată la aproximativ 1 mld. euro, care cel mai probabil a scăzut şi anul trecut, doar exporturile fiind pe creştere. Anul acesta însă, majoritatea jucătorilor îşi pun speranţe şi în revenirea consumului intern.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO