Kaufland şi Lidl au fost încoronaţii regii promoţiilor pe piaţa de retail din România. Ce le-a adus bătălia ofertelor

9 ian 2016 Ziarul Financiar

Reţelele din comerţul cu dominantă alimentară au avut în luna decembrie 13.900 de pro­moţii în cataloagele pe care le pu­blică periodic în România, cu 7,5% mai puţine decât în aceeaşi lună a anului anterior.

Din totalul ofertelor dispo­nibile în ultima lună a lui 2015, re­ţelele surori Kaufland şi Lidl sunt responsabile pentru circa 20%.  De altfel, din totalul reţelelor analizate, doar patru au plusat la numărul de promoţii, restul de nouă terminând decembrie pe minus. În afară de Kaufland şi Lidl, doar Real şi Profi au pariat în cataloagele proprii pe mai multe produse la ofertă, însă în cazul celor două din urmă numărul total de promoţii este mult mai mic, de circa 300, faţă de de peste 2.400 în cazul liderului Cora, potrivit datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Focus Market Research.

Lanţul de hipermarketuri Cora, care deţine în România o reţea de doar 11 magazine, şi-a menţinut în decembrie 2015 prima poziţie în topul reţelelor care apelează cel mai mult la promoţii, oferte şi reduceri în cataloagele proprii. Franco-belgienii sunt văzuţi în piaţă ca o reţea care se adrează clienţilor cu venituri medii şi peste medie, astfel că strategia aceasta a promoţiilor ar putea fi menită să lărgească baza de clienţi potenţiali într-o perioadă în care compania trece printr-o perioadă dificilă. Potrivit datelor ZF, acţionarii companiei nu sunt mulţumiţi de rezultatele financiare ale reţelei din Ro­mânia, astfel că magazinele sunt scoase la vânzare, fiind analizată chiar vânzarea pe bucăţi.

Pe poziţiile următoare în topul companiilor carte apelează cel mai mult la promoţii se află Selgros Cash & Carry (în stag­nare) şi Kaufland (în urcare două poziţii). Deşi nu există înca date oficiale, Kaufland si Lidl au avut anul trecut vânzări cumulate de aproape 3 miliarde de euro, potrivit estimărilor ZF.

WikiZF: Profilul companiei Kaufland

La rândul său, Lidl a urcat cinci poziţii. Cele două reţele surori, parte a grupului Schwarz, pariază puternic încă de la intrarea pe piaţă pe preţuri mici, astfel că o strategie bazată pe oferte nu reprezintă o surpriză. WikiZF: Profilul companiei  Lidl

La polul opus se află reţeaua de supermarketuri Billa, care şi-a înjumătăţit numărul de promoţii din decembrie 2015 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014, coborând de pe locul trei pe poziţia numărul opt. Această decizie a companiei vine în contextul în care în ultimele zile ale anului trecut Billa România a făcut obiectul unei tranzacţii, fiind achiziţionată de grupul francez Carrefour.

„Analizând datele compara­tive din decembrie se poate con-sta­ta o uşoară scădere a nu­mărului de promoţii faţă de anul trecut, cu aproximativ 7,5%, şi de ase­menea o schimbare de stra­te­gie la retaileri, unii devenind mai agresivi în perioada săr­bătorilor de iarna, iar alţii temperându-şi activitatea pro­mo­ţională com­parativ cu decembrie 2014“, spune Pengo Zoltan, director la Focus Market Research. Compania de cercetare de piaţă centralizează doar promoţiile disponibile în cataloagele retailerilor, fără a merge în magazine la raft. Astfel Focus Market Research anali­zează fiecare catalog emis de 13 reţele de comerţ. Un caz aparte îl constituie Auchan, România fiind singura ţară din Europa unde compania franceză nu editează catalog cu promoţii, potrivit Focus Market Research.

Pengo precizează că numărul de promoţii nu este direct proporţional cu mărimea unui retailer, ci ţine mai degrabă de strategia acestuia, astfel că în luna decembrie unii retaileri consideră că în contextul sărbătorilor vânzările vor creşte indiferent de activitatea promoţională. „Alţii sunt de părere că în această perioadă mai multe oferte vor atrage chiar mai multă lume în magazine.”

Decembrie reprezintă pentru comerţ cea mai bună lună din an, de departe. Vânzările din ultima lună din an în comerţul cu dominantă alimentară ajung să con­tribuie cu până la 15% la vânzările totale dintr-un an.

Numărul ofertelor şi redu­cerilor a crescut an de an în ultima perioadă în contextul în care românii au devenit adevăraţi „vânători“ de preţuri mici, iar cataloagele retailerilor au devenit „adevărate arme“ în lupta pentru consumatori.

Aceste date ilustrează atât lupta acerbă din comerţul cu dominată alimentară cât şi apetenţa românilor pentru oferte şi reduceri. Înainte de izbucnirea crizei financiare românii se orientau în principal după brand şi mai puţin după preţ. Începând cu 2009 însă, consumatorul local a devenit mai prudent, mai atent pe ce îşi cheltuie banii, iar lupta retailerilor a devenit mai acerbă.

Retailerii publică anual peste 900 de cataloage, acestea fiind de altfel unul dintre cele mai importante instrumente de promovare, alături de site-urile proprii. Aici sunt afişate în special produsele la ofertă sau promoţie. Cataloagele sunt livrate în cutiile poştale ale consumatorilor şi sunt oferite gratuit şi în magazine.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.01.2016

 
Cuvinte cheie:
comert
, retail
, Kaufland
, Lidl
, promotii
, oferte
, magazine
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide