Companii

Kosza, Fabryo: De rezultatele primului semestru depinde daca vom continua investitiile

Kosza, Fabryo: De rezultatele primului semestru depinde daca vom continua investitiile

Aliz Kosza, CEO al Fabryo, a venit la conducerea companiei la inceputul lui 2008.

12.05.2009, 14:46 45

Fabryo Corporation, producatorul de lacuri si vopsele detinut de fondul de investitii suedez Oresa Ventures, a investit de la inceputul anului aproape un milion de euro in promovare si lansare de noi produse, in ciuda crizei, insa asteapta rezultatele de pe primul semestru pentru a analiza daca va continua investitiile si in partea a doua a anului.

Fabryo Corporation, companie fondata de omul de afaceri Daniel Guzu in 1994 si vanduta in etape catre Oresa Ventures, a realizat anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de circa 17%, pana la 163 mil. lei (44,3 mil. euro), in timp ce marja de profit s-a mentinut la nivelul din 2007, de circa 5%.
Reprezentantii companiei estimeaza pentru acest an mentinerea cifrei de afaceri la acelasi nivel in lei, avand in vedere ca piata de vopsele ar putea sa scada anul acesta cu circa 15-20%.
Compania a investit in primul trimestru circa 500.000 de euro in promovarea TV a brandului Savana cu Teflon pentru baie si bucatarie, la care se adauga alte cateva sute de mii de euro in diferite promotii.
"De rezultatele primului semestru depinde daca vom investi in a doua jumatate a anului. La sfarsitul lunii mai vom sti exact daca vom merge mai departe cu strategia initiala, facuta in luna august a anului trecut. Criza n-a facut decat sa ne ajute sa acceleram schimbarile din companie, pentru ca procesul de restructurare oricum a inceput anul trecut", explica Aliz Kosza, CEO-ul Fabryo, care a venit la conducerea companiei la inceputul anului trecut.
 
Portofoliu curatat de articole adiacente sau neperformante
Fabryo a renuntat anul trecut la peste 500 de articole adiacente sau neperformante din portofoliul companiei, care reprezentau peste 10% din vanzari, in prezent circa 94% din cifra de afaceri reprezentand lacuri, vopsele si tencuieli decorative.
"In 2007, vanzarile de lacuri, vopsele si tencuieli decorative ocupau o pondere de 82% din total, in timp ce in 2008 ponderea a urcat la 94%", afirma Kosza.
Vanzarile de vopsele ale Fabryo au scazut in ianuarie si februarie, insa in martie si aprilie au crescut fata de aceeasi perioada a anului trecut, datorita investitiilor derulate in promovare si a promotiilor desfasurate in primele patru luni. Cea mai mare crestere a inregistrat-o brandul Savana, care a realizat un avans de 35% in primele patru luni, fata de aceeasi perioada din 2008.
De altfel, Kosza, care a fost timp de trei ani directorul general al Orkla Foods, a imprumutat o parte din strategiile din industria FMCG si la Fabryo, unul din exemple fiind promotia pentru vopsea Innenweiss "Cauta sub capac si vei gasi mai multa vopsea", unde 10 litri de vopsea costa cat o galeata de 8,5 litri.
"In primele patru luni am lansat produsul Savana cu teflon pentru baie si bucatarie, antimucegai si tencuiala Aqua Stop, care este hidrofoba, produse care nu mai exista pe piata, ceea ce ne-a creat un avantaj, am extins gama de culori pentru lacuri, am instalat inca 14 masini de colorat. Deci nu ne-am oprit din extinderea activitatii, pe 15 februarie, cand psihoza crizei era in apogeu, noi lansam produse", spune Kosza.
Piata de vopsele ar putea scadea anul acesta cu circa 15-20%, cat sunt estimarile la nivel european, pana la circa 190-200 mil. euro, ceea ce va conduce la o comprimare a pietei si multi dintre jucatorii mici locali vor avea dificultati.
 
Dificultati pentru jucatorii mici
"Pe piata de vopsele sunt in prezent foarte multe branduri si foarte multi jucatori mici, care vor intampina dificultati anul acesta, mai ales in cazul devalorizarii euro-leu care nu le va permite sa faca achizitii de materii prime la preturi competitive, pentru ca sunt anumite cantitati la care se ofera discounturi", spune Kosza. In plus, disponibilitatea de cash va fi o problema din cauza devalorizarii leului.
Vanzarile Fabryo sunt realizate in proportie de circa 69% prin distributie indirecta (din care 55% catre magazinele de retail si 14% catre firme de constructii), distributia directa ocupa 26%, iar canalul business to business, exclusiv Bucuresti, genereaza 5%. "Nu am fost foarte expusi pe segmentul proiectelor mari, pentru ca am pastrat o pondere redusa a canalului business to business", sustine Kosza.
Fabryo a finalizat in urma cu doi ani o investitie de circa 15 milioane de euro intr-o unitate de productie in localitatea Popesti-Leordeni, care a afectat profitul net al companiei incepand cu 2007, cand s-a redus la jumatate fata de 2006. In schimb, profitul operational a fost in crestere, potrivit reprezentantilor companiei.
Fabryo Corporation are circa 410 angajati, dintre care circa 40-80 sunt preluati prin leasing de personal in perioadele de varf. Principalii competitori ai companiei pe piata de lacuri si vopsele sunt Kober Piatra-Neamt, Policolor Bucuresti, DŸfa Deutek, Atlas Corporation si Daw Benta din Targu-Mures.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO