Companii

Lupta apriga dintre transportatorii aerieni low-cost duce piata la jumatate din nivelul celei traditionale

04.11.2008, 15:03 26

Astfel, numarul de pasageri transportati de companiile low-cost in Romania va fi de 2,5-2,7 milioane de persoane in acest an, in conditiile in care acum patru ani operatorii care practica tarife scazute faceau primii pasi pe piata locala.

Primii trei operatori low-cost de pe piata locala, care asigura circa 90% din totalul traficului de profil, au transportat in primele noua luni ale anului circa 1,7 milioane de pasageri, cu 40% in plus fata de anul trecut, urmand sa ajunga pana la sfarsitul anului la 2,5-2,7 milioane de pasageri, daca isi indeplinesc tintele anuntate.
Compania locala Blue Air ramane in continuare in fruntea clasamentului, desi rezultatele la noua luni arata intensificarea concurentei cu Wizz Air. Compania low-cost ungara care a intrat pe piata locala in 2006 si-a anuntat de la inceput intentia de a deveni lider, insa pana nu demult diferenta dintre cei doi operatori a fost una considerabila. Anul trecut, Blue Air s-a apropiat de un milion de pasageri, in timp ce traficul companiei ungare inspre si dinspre Romania nu depasea 500.000 de pasageri.
Dupa rezultatele anuntate la noua luni Wizz Air este despartita de principalul rival, Blue Air, de circa 20.000 de pasageri.
"In primele noua luni ale anului am transportat 680.000 de pasageri, comparativ cu 285.000 de persoane care au calatorit cu noi inspre si dinspre Romania in acceasi perioada a anului trecut", au spus reprezentantii Wizz Air.
Wizz Air a avut de altfel si cea mai importanta crestere din acest an dintre operatorii low-cost prezenti pe piata, pentru 2008 vizand aproape un milion de pasageri, iar pentru anul viitor o noua dublare. Aceasta evolutie este sustinuta de introducerea unor noi curse cu plecare in si dinspre Romania, fiind vizate noi orase din tara.
Astfel, planurile companiei pentru sfarsitul acestui an si inceputul anului urmator includ lansarea unei noi baze operationale la Timisoara - a treia din Romania dupa Bucuresti si Cluj - si lansarea a 15 noi rute cu plecare din cele trei orase ale tarii. Numarul total de rute operate de companie va ajunge la 30 in luna mai a anului viitor.
Pe de alta parte, nici Blue Air, care a stat confortabil pe prima pozitie in ultimii ani, nu renunta la batalie. Fara a anunta deocamdata un numar mare de rute pentru anul urmator, Blue Air are un plan important in ceea ce priveste numarul de aeronave cu care va opera. In acest sens, operatorul a facut comenzi de avioane care urmeaza sa fie livrate in urmatorii ani.
O evolutie neasteptata pe o piata low-cost in efervescenta a avut-o operatorul low-cost MyAir, care a inregistrat in trimestrul trei al anului o usoara scadere a numarului de pasageri transportati pe piata locala.
Astfel, MyAir a transportat dupa noua luni 320.000 de pasageri, pierzand al doilea loc pe piata. Traficul a fost tras in jos de perioada iulie-septembrie, cand operatorul a transportat cu circa 8% mai putini pasageri in si dinspre Romania. Per ansamblu insa, dupa primele noua luni, traficul a crescut cu 10%. "Scaderea fata de trimestrul trei al anului trecut se datoreaza scoaterii unor rute precum Barcelona, Bruxelles si a reducerii numarului de zboruri saptamanale pe unele rute", a spus Antonio Iervolino, reprezentant MyAir in Romania.
MyAir are insa un nou as in maneca, anuntand recent fuziunea cu operatorul slovac SkyEurope, fuziune care va intari prezenta celor doua companii si pe plan local. SkyEurope si-a schimbat la sfarsitul anului trecut strategia pe piata din Romania, renuntand sa mai introduca curse spre destinatii din Italia, Franta sau Ungaria, asa cum anuntase initial, concentrandu-se asupra rutelor cu plecare din Bucuresti catre Viena. Astfel, o data cu fuziunea am putea asista la o noua schimbare a pozitiilor pe piata locala, avand in vedere ca pe plan european noua companie are un plan indraznet: obtinerea locului patru.
Piata low-cost locala a resimtit pana acum, in ritm cu intreaga piata aeriana, efectele crizei internationale, insa companiile nu si-au revizuit planurile de extindere in Romania.
In continuare insa, cei mai importanti operatori low-cost din Europa - Ryanair si easyJet - au o prezenta timida pe piata locala, ambele companii renuntand la anumite rute. In timp ce Ryanair nu mai zboara de pe aeroportul Arad, easyJet a renuntat la ruta Bucuresti - Londra din cauza cererii insuficiente. Astfel, primele pozitii pe piata low-cost din Romania sunt detinute de companii locale si regionale, nicidecum de marii operatori low-cost din Europa.
 
 
Blue Air
  • a transportat 700.000 de pasageri la noua luni
  • estimeaza 1,2 mil. pasageri transportati in 2008
  • a inregistrat o cifra de afaceri de 95 mil. euro in 2007
  • estimeaza o cifra de afaceri de 120 mil. euro pentru acest an
 
MyAir
  • a transportat 320.000 de pasageri dupa primele noua luni
  • a transportat 420.000 de pasageri in 2007
  • a inregistrat afaceri de circa 30 mil. euro anul trecut
  • estima afaceri de 50 mil. euro pentru acest an
 
Wizz Air
 
  • a transportat 680.000 de pasageri dupa noua luni
  • estimeaza 950.000 de pasageri pentru acest an
  • a inregistrat o cifra de afaceri de 30 mil. euro anul trecut
  • estimeaza 70 mil. euro in 2008
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO