FRANCIZE

Made in Republica Moldova: cine sunt antreprenorii şi brandurile care au trecut Prutul pentru a „muşca“ din consumul local

29 feb 2016 Autor: Corina Mirea

Fie ca este vorba despre retail, HoReCa sau despre producţie, Repu­bli­ca Moldova pare saă se contureze drept cel mai nou „hub“ al mode­lelor de business care pariază pe extin­derea prin fran­cizare. La Plăcinte, Bucuria sau Tucano Coffee sunt doar câteva dintre brandurile moldoveneşti care au luat cu asalt şi piaţa din România în ultimii ani.

Bucuria este brandul moldovenesc ajuns primul în România, cel care a şi avut şi încă are un ritm de expansiune rapid, fiind prezent acum în cele mai multe staţii de metrou din Capitală, dar şi în majoritatea galeriilor comerciale din cel mai mare centru economic al Ro­mâniei. Producătorul de dulciuri Bucuria a fost înfiinţat în Republica Moldova în urmă cu aproape şapte decenii, ajungând să fie cel mai mare fabricant de bom­boane, napolitane sau jeleuri de pe piaţa moldovenească. În România, brandul a  fost adus de antreprenorii Victor Taşca, 27 de ani, şi Sergiu Tuhari, 26 de ani, care controlează expansiunea Bucuria pe plan local prin firma Tuta Prima Invest, înfiinţată în a doua parte a anului 2012.

„Am redescoperit puterea «Bucuria» în vremea studenţiei, când bagajele noastre şi ale celorlalţi călători din vestitul tren Prietenia care uneşte Chişinăul de Bucureşti erau pline cu bomboane. La început, dulciurile erau aduse cu titlu de cadou, apoi la cerere, pentru că fiecare dintre cunoscuţii noştri avea deja pre­ferinţe clare. Nu mai suntem studenţi de ceva timp, însă am rămas cu convin­ge­rea că este nevoie de foarte puţin pentru a-i înveseli pe ceilalţi şi a face o faptă fru­moasă“, aşa îşi prezintă cei care au adus Bucuria pe plan local, simbolul Republicii Mol­dova la capitolul dulciuri, povestea de la care a plecat businessul din metrourile bucureştene.

Acum, Bucuria se traduce în Ro­mânia prin standuri prezente într-unele din cele mai aglomerate staţii de me­trou din Capitală, cum ar fi Piaţa Unirii, Piaţa Universităţii, Romană, Vic­toriei sau Gara de Nord şi nu numai, care gene­rează anual afaceri de 1,5 milioane de lei.

De ce vin în continuare antre­prenorii din Republica Moldova în Ro­mânia? Pentru un principiu de comerţ vechi de mii de ani – puterea de cumpărare mai mare. Salariul mediu net era în 2014 de două ori şi ceva mai mare în România decât în Republica Moldova (unde nici măcar nu atinge pragul de 200 de euro). Bucureştiul rămâne oraşul preferat pentru extinderea brandurilor din Repu­blica Moldova, o altă franciză adusă de peste Prut aici fiind La Plăcinte. Acesta este şi cel mai puternic nume din Repu­blica Moldova care este prezent în Ro­mânia, la nivel de cifre, având afaceri de 8 milioane de lei în 2014, de aproape nouă ori mai mare ca în anul precedent.

Antreprenorul moldovean Andrei Tranga, 39 de ani, s-a aventurat în mediul de business din România în toamna lui 2013 cu un restaurant sub brandul La Plăcinte deschis pe bulevardul Dacia din centrul Capitalei.

Acum, la aproximativ doi ani de la prima deschidere din Ro­mânia, busi­nessul pe care el îl conduce cuprinde zece restau­rante La Plăcinte, două Andy’s Pizza (brand adus pe piaţa locală în 2015) şi încă vrea să mai pună pe harta României şi alte pizzerii.

În Re­pu­blica Moldova, ambele branduri ale antre­prenorului (operate prin altă com­panie la care este acţionar) sunt deja bine „înfipte“ în economie şi în piaţă, fiind deschise peste zece unităţi La Plăcinte şi peste 25 de pizzeria Andy's Pizza, potrivit informaţiilor de pe site-ul lanţului din Moldova.

Extinderea este în planul lui Andrei Tranga şi prin sistemul de franciză, însă La Plăcinte nu este un business ieftin. Un restaurant presupune o investiţie de peste 200.000 de euro, având în vedere dimensiunile destul de mari ale acestuia (nu mai puţin de 200 de metri pătraţi). Printre antreprenorii din Republica Moldova care vor să acapareze piaţa românească se numără şi Ruslan Cojocaru, care a adus pe piaţa locală conceptul de cafenele Tucano Coffee după ce iniţial l-a dezvoltat în Chişinău . El speră ca în cinci ani să ajungă la 15-20 de unităţi în marile oraşe din România. Prima cafenea deschisă de el pe piaţa locală a fost amplasată pe Calea Doro­banţilor, lângă Academia de Studii Economice, iar din 2014 antreprenorul moldo­vean a reuşit să ducă Tucano Coffee şi în Emiratele Arabe, unde a deschis două unităţi împreună cu un partener francizat. În 2015, Ruslan Cojocaru spunea că Tucano Coffee va ajunge la afaceri de 3 milioane de lei după o nouă deschidere în zona centrului istoric din Bucureşti. Expansiunea brandurilor moldoveneşti în România nu pare să se oprească aici, din contră, tot mai multe nume de peste Prut fiind atrase de puterea de cumpărare a românilor, dar şi de numărul mare de locuitori de aici. Deşi nu s-au aventurat atât de mult precum antreprenorii care au adus Bucuria sau La Plăcinte, sunt moldoveni care au deschis în România mici magazine „de stradă“ cu specific mol­dovenesc. 

„Inspiraţi“ de antreprenorii mol­doveni care vin în România, şi românii încep să se uite peste Prut.  Astfel, există şi antreprenori care nu folosesc Republica Moldova drept piaţă în care întâi testează mersul businssului, ci drept zonă cu potenţial de extindere. Retailerul de haine la preţuri mici Preţuri Pentru Tine (PPT), dezvoltat de Adrian şi Gabriel Mărgărit şi Tudor şi Alexandru Matei, patru tineri din Bucureşti care au puţin peste 30 de ani, este doar un exemplu. Tinerii au pornit cu zece magazine şi 50 de angajaţi chiar din primul an de activitate, iar acum reţeaua PPT se îndreaptă spre un număr de 140 de magazine în România şi 30 în Republica Moldova, unde caută să se dezvolte în continuare. Totuşi, ei vor să ţină „hăţurile“ businessului în continuare şi nu se gândesc să dea încă în franciză brandul PPT, companie pentru care în 2015 antreprenorii au estimat afaceri de circa 213 mil. lei (48 mil. euro) în cele două ţări, în creştere cu 20% faţă de anul precedent.

 

Vrea să aducă în România lanţul de săli de sport născut la Chişinău

Galina Tomaş a deschis prima sală de sport sub conceptul Unica Sport în urmă cu aproximativ 17 ani la Chişinău, iar de-a lungul timpului businessul pe care ea a pariat s-a transformat într-o reţea de 18 unităţi în Republica Moldova.

Acum, antreprenoarea vrea să îşi extindă afacererea şi pe piaţa din România pentru că „românii pun mare preţ pe modul sănătos de viaţă, pe o alimentaţie corectă şi, respectiv, pe felul cum arată“. Astfel că în septembrie 2016 Galina Tomaş estimează că prima franciză va fi gata să se deschidă în România, urmând să ajungă tot anul viitor la o reţea de trei săli Unica Sport pe această piaţă.

 

♦ Bomboanele Bucuria au „cucerit“ principalele staţii de metrou din Bucureşti şi acum se extind în malluri şi spaţii stradale.

♦ Lanţul de cafenele Tucano a intrat pe piaţă în 2014 cu o unitate în Piaţa Romană, însă continuă expansiunea.

♦ La Plăcinte este cel mai mare business moldovenesc din România, potrivit datelor ZF, cu afaceri de 8 mil. lei în 2014.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 29.02.2016

 
Cuvinte cheie:
FRANCIZE
, Made in
, Republica Moldova
, Bucuria
, antreprenori
, branduri
, chisinau
, expansiune
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide