Companii

„Mai ieftin şi mai puţin“, criteriile după care s-au ghidat consumatorii de băuturi

Autor: Cristina Rosca

13.12.2010, 23:49 45

Producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg, al sucurilor Graninişi al apei minerale Bilbor trage linie la finalul lui 2010 şi spunecă vânzările de bere au scăzut la nivelul întregii pieţe cu 7%, întimp ce în cazul sucurilor neacidulate declinul a fost de 15% faţăde anul trecut.

"Piaţa de bere a scăzut în 2009 cu 14%, iar anul acesta cu 7%.Pe piaţa de sucuri neacidulate declinul a fost de circa 15-16% anulacesta, un declin mai modest decât anul trecut", explică ShacharShaine, care conduce afacerile URBB (îmbuteliatorul Tuborg şiCarlsberg) din 2004.

De la 1 ianuarie Shaine predă ştafeta operaţiunilor localeisraelia­nului Hezy Ovadia şi spune că nu ştie deocamdată ce vaface pe viitor, însă poartă discuţii cu compania şi este posibil sărămână în cadrul acesteia.

"Lunile de vară au fost bune, apoi a venit o perioadă mai slabăîn septembrie şi octombrie. Noiembrie a fost însă o lună bună, cucreşteri de

12-13% faţă de 2009, probabil pentru că a fost o lună caldă. Şiprimele zece zile din decembrie au fost mai bune decât anul trecut,şi sperăm ca oamenii să cumpere şi să consume de sărbători."

Criza economică şi scăderea puterii de cumpărare i-audeter­mi­nat pe români să îşi modifice com­por­tamentul de consum.

"Consumatorii cumpără produse mai ieftine şi ies mai puţin. Celmai puternic afectate au fost astfel produsele premium. Celemainstream, mai puţin", explică cel care se află la finalulmandatului în fruntea URBB.

Shaine este însă mai optimist atunci când vine vorba de anulviitor, mai ales că prognozele arată că România va avea o creştereeconomică de 1,5-2%, astfel că şi consumul ar putea creşte în adoua jumătate a anului. "Piaţa nu va creşte, însă se va stabiliza,după doi ani de declin."

Deşi spune că la nivelul întregii pieţe de bere vânzările aratăun minus de 7%, compania pe care o conduce a reuşit să-şi majorezecifra de afaceri pe acest segment cu 2%.

Shaine estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 100 demilioane de euro, dintre care 80% reprezintă vân­za­rea de bere,15% de suc şi 5% de apă. În ur­mă­torii doi-trei ani, pondereaberii în to­talul afacerilor ar putea scădea la 60-65%. În 2011afacerile companiei pe bere vor creşte cu circa 6-7%, şi "ne vommajora în consecinţă şi cota de piaţă".

Şeful Tuborg consideră că unul dintre factorii care influenţeazăevoluţia vânzărilor este investiţia companiei în promovare. "Amvăzut criza ca o oportunitate, de aceea am investit circa 10% dincifra de afaceri, respectiv 10 milioane de euro, în promovare." Elrecunoaşte însă că "şi pe mine m-a luat criza prin sur­prindere".La sfârşit de mandat el se uită în urmă şi spune că "nu am obţinutprofit aşa cum am vrut eu".

În ultimii doi ani (2008 şi 2009), URBB a raportat pierderi de30,5 mil. lei, respectiv 4,1 milioane de lei, potrivit site-uluiMinisterului de Finanţe. În 2007 compania avea un profit de 17 mil.lei la afaceri în jurul a 300 mil. lei.

Carlsberg are doar 24% din companie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO