Companii

Mallurile din Romania sunt de weekend si dupa ora sase seara

Mallurile din Romania sunt de weekend si dupa ora sase seara

Sergiu Istrate, directorul general al Cegis Imobiliare: Centrele comerciale deschise mai demult, precum Orhideea Constanta, Carrefour Ploiesti si Tom Constanta nu s-au confruntat cu scaderi de trafic prea mari si nici cu plecari ale retailerilor, pentru ca si-au creat o baza de clienti fideli.

08.07.2009, 00:00 461

Grupul francez Cegis, care administreaza 12 centre comerciale pe piata locala, circa 20% din totalul de malluri din Romania, afirma ca mallurile care si-au creat un vad comercial nu intampina probleme majore ale scaderii traficului in magazine, pentru ca si-au fidelizat clientii. Traficul a scazut in medie cu circa 10-20% de la inceputul anului, in timp ce consumul s-a redus la inceputul anului, iar ulterior a crescut usor si a ramas constant.

„Centrele comerciale deschise mai demult, precum Orhideea Constanta, Carrefour Ploiesti si Tom Constanta nu s-au confruntat cu scaderi de trafic prea mari si nici cu plecari ale retailerilor, pentru ca si-au creat o baza de clienti fideli", a declarat Sergiu Istrate, directorul general al Cegis Imobiliare, subsidiara locala a grupului Cegis.
Compania administreaza 12 centre comerciale Orhideea, Esplanada, Carrefour Colentina, Grand Arena (toate trei in Bucuresti), Carrefour Ploiesti, Carrefour Brasov, Promenada Mall Bacau, Promenada Mall Focsani, Tom Constanta, Felicia Iasi, Era Iasi si Era Oradea. Centrele comerciale au o suprafata comerciala de peste 120.000 mp si un trafic de peste 200.000 de clienti zilnic.
 
De sapte ani in Romania
„Mallurile din Romania sunt de weekend si dupa ora sase seara. In afara acestor intervale de obicei centrele comerciale sunt mai mult goale. In plus, daca afara ploua, traficul este mai intens, iar daca este cald, romanii prefera sa plece in excursii la sfarsitul saptamanii in afara oraselor si traficul scade", spune Istrate.
Insa din cauza crizei, Cegis va inchide anul acesta contractele de administrare a centrelor comerciale Promenada Mall ale dezvoltatorului belgian BelRom de la Focsani si Bacau, pentru ca belgienii si-au facut propriul departament de administrare in conditiile actuale ale pietei.
„Cu BelRom vom inchide contractele de comun acord. Suntem in negocieri cu inca 3-5 centre comerciale din zona Moldovei si din sudul tarii pe care sa le preluam sub administrare anul acesta, dar depinde de ritmul in care vor fi finalizate lucrarile de constructie", explica Istrate.
Cegis a intrat pe piata locala din 2003, fiind implicat alaturi de grupul Vinci la constructia centrului comercial Orhideea din Capitala, si a furnizat pana in 2008 doar servicii de administrare, iar ulterior a trecut si la comercializarea spatiilor din centrele comerciale. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 8,3 mil. lei (2,2 mil. euro), in crestere cu 25% fata de anul precedent, datorita preluarii sub administrare a inca patru centre comerciale.
 
Administrarea, 6-8% din bugetul anual
„Pentru anul acesta estimam ca ne vom mentine cifra de afaceri de anul trecut, pentru ca ne vom extinde serviciile de comercializare a spatiilor comerciale. Pana anul trecut ne-am ocupat strict de administrare, insa dupa ce am prins experienta pe piata locala, ne-am ocupat si de reinnoirea si inchirierea spatiilor din centrele comerciale pe care le administram", spune Istrate.
Potrivit datelor Cegis, euforia schimbarii magazinelor din centrele comerciale a aparut anul trecut. „Pana anul trecut nu existau plecari si veniri din partea unor proprietari de magazine din cadrul centrelor comerciale, dar s-au intensificat anul trecut. Nu se schimbau foarte des locatarii decat daca observam ca este clar o greseala a mixului de chiriasi.
In schimb, niciun magazin de electrocasnice nu a plecat din centrele comerciale pe care le administram", spune managerul Cegis, care estimeaza ca in 2010 activitatea de extindere a retailerilor va fi mai intensa decat anul acesta.
Costurile de administrare se ridica la circa 6-8% din bugetul pe un an al unui centru comercial, la care se adauga costurile de marketing ale mallului si serviciile de management (plata facturilor de apa, lumina, paza, mentenanta, asigurari etc.).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO