Mediplus, Farmexpert şi Farmexim, trei dintre cei mai mari distribuitori de medicamente din piaţă, cu afaceri cumulate de 8,6 mld. lei, au iniţiat programe adresate farmaciilor independente din România, prin care vor să ajungă la parteneriate cu circa 1.800 de farmacii în total până la finalul anului şi să integreze astfel peste 20% din totalul de unităţi din retailul farma.
Distribuitorii Mediplus şi Farmexim fac parte din grupuri care includ şi companii din retailul farmaceutic, prin farmaciile Sensiblu, respectiv Help Net. Doar Farmexepert nu are o reţea integrată grupului din care face parte. Astfel, dincolo de farmaciile din grup, distribuitorii merg spre parteneriate cu unităţile independente prin care asigură fluxul de produse în schimbul susţinerii acordate acestor businessuri.
„Deocamdată nu m-am înscris în niciun program pentru că nu văd un beneficiu. Acestea sunt nişte programe prin care distribuitorii îşi asigură nişte vânzări în piaţă, nu sunt neapărat programe de susţinere a farmaciilor independente. Sunt nişte condiţii foarte stricte acolo. Când semnezi astfel de contracte, nu prea poţi lucra cu alţi distribuitori, or, nu cred că există distribuitor în România care să acopere toată gama de produse“, a spus pentru ZF Monica Negovan, o farmacistă din Târgu-Mureş, care deţine farmacia Evital, o unitate cu afaceri de 3,6 mil. lei anul trecut. Pe de altă parte, farmaciştii care s-au integrat în astfel de programe vorbesc despre creşterea profitabiliăţii şi reduceri suplimentare ca principalele beneficii ale parteneriatului.