Martin Zmelik a venit în România în februarie 2010, ca director de operaţiuni şi membru al directoratului CEZ pe plan local, şi a apărut în Catalogul Tineri Manageri de Top ediţia 2014. Cu mai puţin de un an în urmă, Martin Zmelik a preluat conducerea companiei.
Povestea CEZ pe piaţa locală a început în 2005, acelaşi an când Martin Zmelik, un tânăr manager de 31 de ani, primea responsabilitatea de a coordona businessul internaţional al CEZ.
Înainte de a veni la CEZ, Zmelik a lucrat în domeniul financiar, IT şi management de proiect la Komercni Banka şi la Ceska Pojistovna (Komercni Banka este membră a Société Générale, iar Ceska Pojistovna este una dintre cele mai mari companii de asigurări din Republica Cehă). Din primii săi ani de muncă apreciază cel mai mult faptul că a lucrat cu oameni care au avut încredere în el: „M-a impulsionat mult în carieră directorul de la Komercni Banka: la acea vreme aveam 23-24 de ani şi m-a promovat ca head of controlling. Era o perioadă complicată pentru instituţie, când banca a fost salvată de la faliment şi a fost pusă pe baze noi pentru a fi privatizată, ceea ce s-a şi întâmplat“. După cinci ani la headquarterul CEZ, a decis că este momentul să meargă să lucreze într-una dintre companiile grupului din regiune: „Am decis să intru în lumea reală a businessului nostru şi să mă mut în România pentru că era ţara mea favorită din portofoliu şi am venit aici ca director operaţional“.
Crede că una dintre cele mai mari provocări pe piaţa din România este să nu îţi pierzi speranţa că va exista o soluţie. „Trebuie să crezi că vei ajunge unde trebuie, dar e important să păstrezi credinţa, deoarece pe termen lung va exista o soluţie, dar trebuie să ai răbdare să o obţii“, spune Zmelik, care admite că a învăţat la Bucureşti că autorităţile şi sistemul din România nu sunt chiar cele mai predictibile şi că asta e cel mai greu în a face business pe piaţa locală: „Când acţionarul îmi cere predicţii, am o problemă câteodată în a livra un răspuns clar, de multe ori trebuie să depui eforturi ca să livrezi rezultatele”.
Pentru viitorii cinci ani, planurile sunt legate predominant de consolidare: „Cred că viitorul stă în complexitate. Cu zece ani în urmă, era important să ai Nokia şi să dai telefoane. Acum e o altă lume. Pentru viitor, vor fi soluţii complexe pentru orice. Cred că ar fi o mare greşeală pentru mine, ca furnizor de electricitate, să cred că voi putea trăi şi peste 10-20 de ani doar din furnizarea de electricitate“.