Companii

Metamorfoza Cocor: de la magazinul comunist cu cele mai bune cojoace şi covoare la mallul brandurilor româneşti

Metamorfoza Cocor: de la magazinul comunist cu cele mai bune cojoace şi covoare la mallul brandurilor româneşti

Autor: Cristina Stoian

10.10.2010, 23:52 1448

Chiar dacă şi după renovarea care a durat doi ani, magazinul afost vizitat în primele zile mai mult decât alte centre comercialede pensionari, proprietarii au vrut să facă din start diferenţa:produsele noului Cocor sunt pentru familiile cu venituri de2.000-3.000 de euro.

În prima zi a relansării de la începutul lunii octombrie, la ora10:00, angajaţii Cocor, care făceau ultimele retuşuri la intrareaîn magazin, au fost nevoiţi să anunţe din două în două minutetrecătorii că "deschiderea va avea loc peste două ore", timpsuficient pentru speculaţii din partea zecilor de oameni veniţispecial să vadă cum arată "noul Cocor".

"Suntem curioşi ce va fi înăuntru, dar la ce branduri am văzutpe site-ul magazinului cred că trebuie să fii milionar în euro săîţi faci cumpărăturile aici", spune Ionuţ Turcu, unul dintrevizitatori.

Pagina web a Cocor anunţă prezenţa unor branduri precum Gucci,Hugo Boss, Dior, Dolce & Gabbana sau Cavalli, mărci care segăsesc în magazine multibrand.

Ca la nicio deschidere de centru comercial, o mare parte dinvizitatori au fost persoane cu vârste înaintate, foşti clienţi aimagazinului, care însă au tras o singură concluzie: "Cocorul estecomplet schimbat, arată bine, dar majoritatea produselor nu suntpentru noi".

Cum arată consumatorul noului Cocor

De altfel, profilul consumatorului, din perspectivaproprietarilor Cocor, arată complet diferit: "Clientul nostru aremaşină, trece o dată pe săptămână prin faţa media-faţadei, este dinBucureşti, iar ca venituri, îşi întreţine copiii, dar şi părinţii,având un buget familial de circa 2.000-3.000 de euro", a declaratpentru ZF Dan Bărbulescu, preşedintele Cocor, care speră că 10%-15%din vizitatori vor fi şi turişti străini şi expaţi, datorităpoziţionării în Centrul Istoric al Bucureştiului, singura zonă pecreştere din România. Odată intraţi, oamenii au conturat imediatconceptul noului centru comercial- multe magazine româneşti deîmbrăcăminte, accesorii şi decoraţiuni, branduri locale care seadresează veniturilor medii şi peste medie, ca Guara sau Yokko,Agnes Toma sau Doina Levintza, câteva magazine multibrand pentruvenituri mari şi spaţii care anunţă intrarea Steilmann, a unuisalon Geta Voinea sau al parfumeriei Marionnaud.

"Are un aspect civilizat. Au încercat să se occidentalizeze, daroferta nu este variată. Era nevoie de o adresabilitate maigenerală, pentru că acum nu prea ai ce alege. Nu există diversitatepe vârstă, pe mărimi, iar preţurile sunt artificial ridicate. Orochie dintr-un material ieftin într-un magazin de care n-am auzitniciodată costă 600 de lei", spune Cornelia Ionescu, un client carea venit în Cocor pentru a cumpăra câteva cadouri.

Lux în magazine multibrand

La etajul 1, pe o suprafaţă de 120 de metri pătraţi, CristianIon a deschis Podium Fashion Store, un multibrand carecomercializează colecţii din linia a doua a mărcilor de lux, dar şiarticole D&G, Galliano, Just Cavalli, Gianfranco Ferré, cel maiscump produs fiind o rochie Galliano, pe care o vinde cu 1.700 delei.

"Oamenii sunt obişnuiţi cu oferta de lucruri ieftine care ainvadat piaţa. De multe ori sunt nevoit să renunţ la profit şi săvând produsele aproape de preţul de achiziţie pentru că altfelvânzările sunt foarte mici", spune proprietarul magazinului, care amai deschis anterior un butic multibrand de 40 de metri pătraţi înAFI Palace Cotroceni şi un outlet în Fashion House din cartierulMilitari. Opţiunea multibrandului a venit anul acesta, după cecriza a redus bugetele de investiţii ale retailerilor care doreausă deschidă monobranduri de lux, după cum afirma în februarie DanBărbulescu.

Este însă riscant să mizezi pe o nişă a veniturilor peste medieîntr-o perioadă în care cei mai mulţi clienţi preferă discounterii,iar mallurile se luptă pentru atragerea unor branduriinternaţionale importante ca H&M sau Zara?

"Am reuşit să atragem branduri high-end, de patru stele, caTruzzi, Mastai Ferretti sau D&G în magazine multibrand, ceea cene-a poziţionat deasupra concurenţei din zonă. Intrarea Inditex(producătorul Zara - n. red.) sau a H&M va avea un impactdeosebit în mallurile pe care le aleg, întrucât atrag trafic şibugetele clienţilor celorlalte magazine.

Prin poziţionarea pe care o avem, noi vom fi astfel beneficiariiunor relocări", este de părere Dan Bărbulescu, care spune că nu aîncheiat parteneriate cu Zara sau H&M întrucât cei doiretaileri voiau spaţii la parter, ceea ce ar fi contrazis conceptulde department-store propus de designeri, în care parterul esteocupat doar de magazinele cu bijuterii şi cosmetice.

Ocupare 85%, venituri estimate: 50 mil.euro

Compania Cocor Bucureşti, care a investit circa 25 de milioanede euro în renovarea, modernizarea şi extinderea suprafeţeiînchiriabile la 10.000 de metri pătraţi din Cocor, a anunţat căvânzările prognozate ale magazinelor pentru primul an de ladeschidere se ridică la 50 de milioane de euro, în prezent gradulde ocupare fiind de 85%.

Dan Bărbulescu, preşedintele Cocor, spune că nivelul mediu alchiriei este de 50 de euro pe metru pătrat fără TVA, nivelconfirmat şi de chiriaşi. Sunt de asemenea magazine care plătesc ochirie procentuală, între 8% din cifra de afaceri, în cazulmagazinelor de bijuterii sau cosmetice până la 25%-30% în cazuldesignerilor români, potrivit lui Bărbulescu.

Galerie pentru creatorii români de fashion

Galeria designerilor români, situată la etajul al doilea, expuneo largă colecţie unicat de articole avangardiste sub semnăturacreatorilor Cătălin Botezatu, Agnes Toma, Cristina Nichita, MirelaDiaconu, Silvia Şerban sau Elena Perseil. Cei mai mulţi dintrevizitatori au recunoscut însă că au mers acolo "ca la muzeu",ţinând cont de preţurile care de cele mai multe ori depăşeau 100 delei. Au fost şi cazuri în care designerii au fost nevoiţi săgrăbească producţia şi comenzile datorită vizibilităţii pe care auavut-o odată cu deschiderea Cocor.

"Nu eu am ales Cocorul, proprietarii m-au chemat, iar eu m-amgândit că este mai bine să iau contact cu lumea. Până acum amlucrat mai mult cu teatrele şi la comandă, am fost ruptă de lume.Sunt curioasă să văd gusturile românilor", spune creatoarea de modăDoina Levintza, care şi-a expus pe câţiva zeci de metri pătraţiprodusele unicat ale căror preţuri sunt expuse atât în lei cât şiîn euro, dar care şi-a adus cataloagele pentru a oferiposibilitatea clienţilor să comande.

Pe lângă brandurile româneşti cunoscute ca Guara sau Jolidon saucele de lux, Pierre Cardin din magazinul lui Joseph Seroussi sauTruzzi, sunt câteva magazine cu produse locale care nu apar înmallurile deschise în ultimii ani în Bucureşti. Astfel magazine caNina Elegance, Suzi, Dik sau CrysLux ocupă o mare parte din etajultrei.

Chiriaşul vechiului Cocor

La subsol, palier destinat magazinelor de decoraţiuniinterioare, Mariana Ardelean, una dintre angajatele fostuluimagazin Cocor, încă din '73, este printre singurii chiriaşi aivechiului magazin care a mai obţinut un nou contract pentru 40 demetri pătraţi, suprafaţă în care va comercializa perdele made inIndia, Grecia şi Turcia. Dacă înainte de Revoluţie făcea listepentru achiziţionarea cojoacelor, a covoarelor, a parfumurilor dinCocor în calitate de gestionar, după '90 a primit spaţiu comercialîn magazinul open space, dar povesteşte că până să se închidăpentru renovare nimic nu s-a schimbat în afară de scările rulanteşi de mochetă.

În urmă cu un an, Mariana Ardelean stătea la raionul de perdele,la etajul 4 al magazinului Victoria, într-o atmosferă asemănătoarecu cea a vechiului Cocor în aşteptarea marii redeschideri. Însertarul tejghelei, Ardelean ţinea contractul de închiriere a unuispaţiu comercial în noul Cocor, iar astăzi are magazinul propriu,şi nu un stand într-o hală, separat prin cutii de carton de altestanduri. Cu toate acestea, încă mai caută un brand pentru noua saunitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO