Companii

Misterul preţurilor low-cost: cum ajunge să coste de cinci ori mai mult un bilet de 19,9 € prezentat ca super-ofertă

Misterul preţurilor low-cost: cum ajunge să coste de cinci ori mai mult un bilet de 19,9 € prezentat ca super-ofertă

Autor: Mirabela Tiron

16.12.2010, 23:45 1189

În urmă cu câteva zile erau promovate pe site-ul companieiaeriene Blue Air, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache,bilete de avion la preţul "de la 19,9 euro" spre destinaţii caBarcelona, Madrid, Larnaca, Nisa, Bruxelles, Londra şi altele cuplecare din Bucureşti.

ZF a simulat rezervarea unui bilet de avion pentru o călătoriedus-întors pe ruta Bucureşti-Barcelona pentru perioada 15-18ianuarie a anului viitor. Preţul total afişat pe site-ul companieia fost de circa 120 de euro pentru că doar biletul pentru zborul deîntors costa 19,9 euro, aşa cum era promovat, în timp ce preţulcelui mai ieftin bilet spre Barcelona era de 99,9 euro.

Practic, diferenţa de preţ între ceea ce promovează compania şisuma pe care o plăteşte la sfârşit un client este de circa şaseori. Raportând preţul unui singur drum, dus sau întors, la acelaşipreţ de 19,9 euro diferenţa este de cinci ori mai mare faţă dealternativa oferită de site-ul de rezervări al Blue Air.

Aceeaşi simulare a fost făcută şi pe site-ul de rezervări alcompaniei aeriene Wizz Air, care promovează bilete de avion de la50 de lei (12 euro) spre Roma, cu plecare de pe aeroportul dinBăneasa.

Cu rezervare făcută înainte cu o lună de perioada călătoriei,preţul afişat pentru biletele dus-întors pe ruta Bucureşti-Roma erade 208 lei (49 euro), având în vedere că biletul pentru cursa dedus era de 169 de lei.

Mai mult, şi la compania de stat Tarom preţul promovat pe sitenu a coincis cu cel afişat în sistemul de rezervări online. Astfelcă, pentru un zbor dus-întors pe Bucureşti-Madrid, preţul total seridica la 276 de euro, fără să fie disponibile bilete la 79 deeuro, preţul minim promovat de companie.

Locuri puţine la ofertele bune

Reprezentanţii companiilor aeriene explică diferenţele prinfaptul că pentru aceste oferte se pune la dispoziţie un numărfoarte mic de locuri.

"Pentru fiecare preţ se alocă un anumit număr de locuri înavion. Pentru biletele cele mai ieftine, adică cele de 79 de europe ruta Bucureşti-Madrid, se alocă cele mai puţine locuri în avion,în timp ce pentru bilete de avion la preţul de 690 de euro (celemai scumpe de la clasa economic) se alocă cel mai mare număr delocuri", au declarat oficialii Tarom, adăugând că în funcţie depolitica de clase de rezervare se stabileşte la ce preţuri se vândlocurile din avion. De exemplu, la clasa business pentru rutaBucureşti-Madrid se vând bilete la 800 de euro.

Oficialii Tarom au mai transmis că pentru fiecare perioadă decălătorie se alocă locuri în avion la anumite preţuri, iar dacătoate biletele la 79 de euro se vând, atunci clientul poate găsiaceste bilete pe aceeaşi rută cu o rezvervare făcută pentruurmătoarele luni. "Cu cât se rezervă mai din timp biletele de avioncu atât există şanse mai mari să existe bilete la preţuri maimici." Ei au mai precizat că dacă nu se vând toate locurile dintr-oaeronavă se promovează biletele la preţuri mici, astfel încâtavionul să zboare la un grad de încărcare cât mai mare. "Pe curselecu un grad de încărcare mai mic, Tarom vinde bilete de avion lapreţuri mai mici", au transmis oficialii companiei Tarom.

Mai mult marketing decât vânzări

Specialiştii din industria aeriană spun că promovarea unorpreţuri foarte mici pentru anumite curse de avion este de fapt maimult o tactică de marketing decât o posibilitate reală oferităconsumatorului pentru a accesa aceste bilete foarteconvenabile.

"Promovarea celor mai ieftine bilete de avion, dar şi areducerilor este o tactică de marketing care are scopul de a atragecât mai mulţi clienţi pe site-urile de rezervări ale companiiloraeriene. Având în vedere că de cele mai multe ori doar câtevabilete pot fi cumpărate la preţuri reduse, atunci vorbim mai multdespre marketing decât despre vânzări", a declarat un specialist înindustria aeriană, care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

Recent, compania aeriană low-cost Blue Air a anunţat laîmplinirea a şase ani de activitate că va introduce o reducere de13% la bilete pe toate destinaţiile operate înceând cu 13 decembrieşi până pe 29 octombrie anul viitor. Compania însă a făcutprecizarea că sunt locuri limitate în avion care se vând la preţurireduse, fără a transmite însă ce număr de bilete de avion se vorvinde la reduceri.

Numărul de locuri la ofertă: un secret

Întrebată de ZF câte locuri dintr-o aeronavă cu o capacitate de180 de locuri care operează curse spre destinaţii din Italia suntla reducere, Florentina Tatu, directorul de relaţii publice alcompaniei Blue Air, a declarat că aceste informaţii suntconfidenţiale.

"Atunci când facem promoţii la biletele de avion, numărul depasageri creşte, însă procentul de creştere este confidenţial", adeclarat reprezentanta Blue Air.

Ea a explicat că toate informaţiile legate de numărul de biletecare se vând la promoţii şi efectul acestor reduceri suntconfidenţiale pentru că ele ţin de planul de business şi destrategia companiei.

"Pe această piaţă concurenţială, acest tip de informaţii potajuta mult părţile cu care concurezi", a spus ea. Oficialiicompaniei aeriene low-cost Wizz Air nu au transmis niciun răspunslegat de preţul biletelor promovate pe site şi nici despre numărulde locuri din avion vândute la aceste preţuri.

Cât costă de fapt?

Blue Air promova bilete de avion pe destinaţii precum Barcelona,Madrid şi altele cu plecare din Bucureşti la un preţ de 19,9 euro.În momentul rezervării, un bilet dus - întors către Barcelona costaînsă 120 de euro.

Un bilet promovat cu un preţ de 50 lei de Wizz Air spre Roma, cuplecare din Băneasa, costa în momentul rezervării 208 lei.

La Tarom, un bilet pe destinaţia Bucureşti-Madrid promovat decompanie la preţul de 79 de euro costa în momentul rezervării 276de euro.

Sursa: Site-urile companiilor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO