Companii

MOL: Este greu de estimat cum va evolua piaţa până la finalul acestui an. Avem un mediu politic schimbător

MOL: Este greu de estimat cum va evolua piaţa până la finalul acestui an. Avem un mediu politic schimbător

Autor: Roxana Petrescu

28.07.2012, 11:17 402

Kinda Daradics, CEO al MOL România, spune că evoluţia pieţei petroliere în 2012 este pusă sub semnul întrebării pe fondul incertitudinilor politice şi al problemelor din zona euro după un început de an oricum slab din cauza iernii grele, a creşterilor de accize şi a vânzărilor auto slabe. În tot acest context dificil însă, există o categorie de afaceri cu carburanţi care a crescut simţitor: benzinăriile particulare.

Conform estimărilor noastre, în ultimii doi ani cota de piaţă a micilor benzinari s-a modificat de la o cifră la două cifre (peste 10% - n.red.)", spune Kinga Daradics, CEO al companiei MOL România, al patrulea mare jucător din piaţa petrolieră locală, cu o reţea de 130 de puncte de alimentare.

Constatările făcute de MOL România arată o schimbare importantă în piaţa produselor petroliere, a cărei valoare este estimată la circa 10 miliarde de euro, şi anume redresarea unei categorii de afaceri aflată doar în urmă cu câţiva ani pe cale de dispariţie.

Potrivit datelor disponibile, la începutul anului 2010 în România mai erau 600 de ben zinării particulare, în contextul în care în 2004, anul în care preţul carburanţilor a fost liberalizat odată cu privatizarea Petrom, erau 1.200 de staţii particulare.

Dacă în 2004 cota de piaţă a benzinăriilor particulare era de 17%, în 2010 aceste afaceri nu mai reprezentau decât 7% din piaţă. Azi, particularii au ajuns din nou la peste 10% dinpiaţa petrolieră.

O piaţă încă dificilă Daradics explică acest fenomen prin faptul că preţul a devenit cel mai important criteriu de selecţie pentru o bună parte din consumatori.În ciuda acestui context de piaţă caracterizat şi prin scăderea cererii, şefa MOL România spune că firma pe care o conduce a reuşit să se menţină, ba chiar să crească.

"În 2011 piaţa de retail a scăzut cu 3,8%, dar noi am reuşit să creştem în volume cu 4%. 2011 a fost un an în care s-a simţit destul de accentuat efectul crizei, dar pentru noi a fost un an ca şi alţii, în care am fost peste piaţă. Un an greu, dar cu rezultate", explică Daradics.

Astfel, afacerile înregistrate de MOL România au ajuns anul trecut la 740,2 milioane de euro, în creştere cu 17% faţă de 2010. În schimb, compania a intrat pe pierderi, înregistrând la finele anului trecut un minus de 3,1 milioane de euro, faţă de profitul de 19,4 milioane de euro din anul 2010, după cum arată datele de la Ministerul Finanţelor.

Amendă usturătoare

"MOL România a fost amendată pentru o pretinsă încălcare a legii concurenţei cu 80,2 milioane de lei (circa 19 milioane de euro). Pentru această sumă compania a înregistrat în situaţiile financiare un provizion, conform reglementărilor contabile. Noi din punct de vedere operaţional am fost profitabili, dar acest provizion este considerat în contabilitate ca o cheltuială, motiv pentru care bilanţul pe anul trecut al companiei arată o pierdere", explică reprezentanta MOL România.

Ciţi mai multe detalii pe www.zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO