Companii

Motorina şi benzina „se luptă“ pentru un loc fruntaş în topul scumpirilor la nivel european

Motorina şi benzina „se luptă“ pentru un loc fruntaş în topul scumpirilor la nivel european

Motorina şi benzina „se luptă“ pentru un loc fruntaş în topul scumpirilor la nivel european

30.08.2010, 23:57 54

Potrivit statisticilor europene, România se plasează pe loculşapte în ceea ce priveşte scumpirea motorinei, din cele 27 de statemembre, clasându-se înaintea unor ţări precum Bulgaria, Ungaria,Slovacia, Italia sau Franţa.

La benzină, piaţa locală nu se află în primele zece în topulscumpirilor, ocupând locul 12. Chiar şi aşa, creşterile de preţlocale le devansează pe cele aplicate în ţări precum Ungaria,Spania sau Austria. Statisticile mai arată că în ciuda acestorscumpiri, în România sunt comercializaţi printre cei mai ieftinicarburanţi din spaţiul european, dar tot datele oficiale spun căraportat la puterea de cumpărare acest avantaj aparent esteanulat.

Toate aceste creşteri de preţ se suprapun cu o perioadă în carevânzările de carburanţi în volume scad şi vor continua să scadă dincauza contextului economic. Companiile petroliere nu au explicatpână la închiderea ediţiei această situaţie.

Maximele de preţ de anul acesta au fost atinse la începutullunii iulie, imediat după ce TVA a fost ridicată de la 19% la 24%,iar companiile petroliere au preluat imediat creşterea în preţul lapompă, în contextul în care alţi comercianţi şi-au sacrificatmarjele pentru a acoperi această majorare.

Statisticile europene arată că la începutul lui iulie preţurilela benzină şi la motorină crescuseră în euro cu circa 6%, Româniaavând în perioada analizată cea mai mare creştere a preţurilor lapompă din întreg blocul comunitar. În ultima perioadă însă,petroliştii au aplicat câteva scăderi, de fiecare dată fiindinvocată evoluţia cotaţiilor internaţionale.

Firmele de profil spun că au făcut şi ele anumitesacrificii.

"Creşterea cotaţiilor internaţionale şi a cursului de schimbRON/USD nu a fost transferată decât parţial în preţurile devânzare, astfel încât Rompetrol Downstream a înregistrat scăderisemnificative ale marjelor comerciale practicate de 10% pesegmentul de retail şi de 27% pe segmentul de wholesale faţă deaceeaşi perioadă a anului trecut (primul semestru - n.r.)", explicăreprezentanţii Rompetrol în raportul semestrial publicat.

Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, cea mai mare companie locală, aexplicat recent că în mod normal, concurenţa dintre firmele deprofil pentru atragerea clientului ar fi trebuit să ducă la scăderide preţuri, dar în contextul în care această tendinţă s-amanifestat pe fondul creşterilor cotaţiilor internaţionale, dar şial creşterilor de taxe, preţurile au avut la rândul lor o evoluţieascendentă.

Potrivit datelor din piaţă, volumele de carburanţicomercializate în primele şase luni ale anului pe segmentul deretail, adică prin benzinării, au fost cu 6% mai mici faţă deaceeaşi perioadă a anului trecut.

Pe tot anul, scăderea ar putea ajunge la 10% ţinând cont dediminuarea salariilor din sectorul bugetar, de creşterea taxelor,dar şi de disponibilizările din cadrul angajaţilor la stat. Înciuda acestor condiţii de piaţă nefavorabile, companiile petroliereau reuşit chiar să-şi crească vânzările recunoscând la rândul lorcă rezultatele bune au venit mai ales din creşterea de preţuri.

Astfel, Petrom, singurul producător de petrol şi gaze dinRomânia, controlat de grupul petrolier austriac OMV, a raportat înprimele şase luni ale anului un profit net de 1,5 mld. lei (366,8milioane de euro) de peste patru ori mai mare comparativ cuperioada similară a anului trecut, chiar şi în contextul în carecomerţul cu produse petroliere a fost sub nivelul din 2009 şi niciproducţia de hidrocarburi a companiei nu a înregistrat o evoluţiepozitivă.

În plus, vânzările companiei au ajuns la 8,3 mld. lei (peste 2miliarde de euro), cu 14% mai mult comparativ cu primul semestru alanului trecut.

Rezultatele bune au fost susţinute mai ales de creşterea cuaproape 50% a preţului la petrol faţă de primele şase luni aleanului trecut, de tăierea cheltuielilor şi de restructurarea masivăa segmentului de rafinare unde s-au obţinut pentru prima datărezultate operaţionale pozitive.

În ceea ce priveşte rezultatele Rompetrol, al doilea marejucător din piaţa petrolieră locală, compania a vândut pe segmentulde retail cu 4% mai puţini carburanţi, dar afacerile au fostsusţinute de creşterea cotaţiilor internaţionale la benzină şimotorină, care ulterior s-au reflectat în preţurile plătite deconsumatori la pompă. Astfel, afacerile segmentului de distribuţiedin Rompetrol au crescut cu 24% în primele şase luni ale anuluifaţă de perioada similară a anului trecut, până la 763 de milioanede euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO