Companii

Nemţii de la Lidl vânează fostele fabrici emblemă din România: printre ţinte, fabrica de ciocolată Poiana Braşov şi fabrica de bere Ursus Cluj

Nemţii de la Lidl vânează fostele fabrici emblemă din...

Autor: Cristina Roşca

06.08.2013, 11:16 23518

Terenul fostei fabrici de bere Ursus din Cluj şi fabrica de ciocolată Poiana din Braşov au intrat în vizorul germanilor de la Lidl, care vor să ridice magazine în locul centrelor de producţie care în vremurile bune aveau afaceri de zeci de milioane de euro.

Vânarea fostelor platforme in­dus­triale nu este o premieră pentru Lidl. Lanţul german de dis­count a deschis un magazin în locul unei foste fabrici de că­ră­midă din Târgu-Jiu sau în locul fabricii de bere Zimbru din Iaşi.

Retailerii internaţionali, unii dintre puţinii investitori străini care încă mai pompează bani în economia locală, deschid magazine pe spaţiile ocupate până nu de mult de unităţi de producţie, însă cu ce bani mai merg românii la cumpărături dacă nu mai au locuri de muncă?

„O economie trebuie să crească sustenabil şi să aibă o serie de piloni pe care să se bazeze. La noi tot ce se construieşte se construieşte pe consum, aşa cum se întâmpla încă din perioada de boom. Aceste reţele de comerţ modern forţează deschideri şi se extind în continuare deşi există deja o densitate mare de magazine în România“, spune Aliz Kosza, un manager cu experienţă în turism, FMCG (Orkla Foods) şi construcţii (Fabryo), care deţine în prezent propria firmă de consultanţă.

Multe dintre lanţurile de magazine merg chiar în centrul oraşelor, lucru care nu se întâm­plă în alte state precum Ungaria şi Austria, unde magazinele sunt amplasate la periferie. „De altfel, o serie de fabrici au fost nevoite să se închi­dă pentru că erau poziţionate în zonele cen­trale, unde nu mai aveau permis de mediu“, spune Kosza. În ultimii ani tot mai multe fabrici au decis să îşi închidă porţile motivând fie criza finan­cia­ră şi lipsa apetitului de consum, fie necesitatea de a se reloca în zone cu costuri de pro­duc­ţie mai mici. Investitorii care au închis fabrici au adus în discuţie şi dificultatea de a încărca tirurile cu mar­fă în interiorul oraşelor, dar aceleaşi tiruri străbat acum oraşul pentru a aproviziona re­ţe­lele de comerţ modern.

Doar două fabrici

În industria ciocolatei în România mai există doar două unităţi mari de producţie, am­bele deţinute de grupul austriac Meinl. Com­pania Mondelez România (fosta Kraft Foods), unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, a închis în 2009 fabrica Poiana din Bra­şov, care ur­mea­ză a fi transformată în ma­gazin Lidl, potrivit mai multor surse apropiate tran­zac­ţiei. Până la închiderea edi­ţiei reprezentanţii celor două com­panii nu au răspuns solicitării ZF.

Lidl vrea să preia spaţiile unor foste fabrici în care s-au realizat mai mulţi ani branduri româneşti cu tradiţie, cum este cazul berilor Ursus şi Zimbru sau al ciocolatei Poiana. Multe dintre aceste branduri nu sunt nici măcar pre­zente pe rafturile magazinelor lan­ţului german, Lidl pre­ferând să aducă cele mai multe produse din import.

Reţeaua Lidl ocu­pă poziţia 22 într-un top al com­paniilor din Ro­mânia care reali­zează cele mai mari importuri, fiind astfel retailerul pe rafturile căruia se re­gă­sesc cele mai multe produse aduse direct din străinătate, reiese dintr-un clasament al impor­ta­torilor fur­nizat ZF de Insti­tutul Naţional de Statistică.

Cititi articolul integral pe ZF Corporate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO