Eveniment

Se ieftinesc vacanţele? Ce înseamnă TVA redusă la 9% pentru pachetele turistice

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Mirabela Tiron

10.12.2014, 00:05 555

Taxa pe valoarea adăugată va fi redusă de anul viitor de la 24% la 9% pentru pachetele turistice cu demipensiune sau all inclusive, măsură pe care jucătorii din turism au solicitat-o în repetate rânduri pentru stimularea cererii turistice.

„Am reuşit să rezolvăm o problemă impor­tan­tă, chiar dacă cu un impact bugetar mai redus, şi anume scăderea TVA-ului la pachetele all inclusive din turism, de la 24 la 9%, pentru că era o problemă de competitivitate a sectorului de turism din Ro­mâ­nia“, a declarat ieri Victor Ponta, citat de Me­diafax, după discuţia pe care a avut-o cu oficialii FMI şi ai Comisiei Europene. Impactul bugetar aferent este de 100 milioane lei, fiind luat în calcul în proiectul de buget pentru anul viitor, potrivit acestuia.

În prezent, un turist care se cazează la un hotel din România beneficiază de cazare cu mic dejun taxată cu TVA de 9%, în timp ce dacă ar lua masa de prânz sau cina la acelaşi restaurant al hotelului la care este cazat va regăsi în nota de plată TVA de 24% în preţul final.

În Italia sau Spania, ţări fruntaşe la numărul de turişti atraşi, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru serviciile de cazare şi masă este uniformă, în timp ce în Austria sau Franţa diferă foarte puţin (de la 10% la  cazare la 10,61% şi respectiv 10,57% la masă), potrivit datelor de pe ec.europa.eu.

Pe de altă parte,  bulgarii au 9% la cazare şi 20% la masă, în timp ce grecii au o TVA de 6,5% la cazare şi de 13% la masă, dar reuşesc să atragă mai mulţi vizitatori străini.

 România a avut 7,9 milioane sosiri în structurile de primire turistică (6,2 milioane turişti români, 1,7 milioane turişti străini) anul trecut, potrivit datelor de la Statistică.

„Din cererile formulate în mod repetat de patronatele din turism, cota de 9% TVA se doreşte a fi aplicată la toate pachetele de servicii care includ cazare şi diverse variante de masă, vândute turiştilor sub formă de pachet, inclusiv pachet de cazare cu all inclusive, asa cum a comunicat azi (ieri-n.red) prim-ministrul Victor Ponta”, a declarat Lucia Morariu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi proprietara agenţiei de turism Eximtur. Ea mai precizează că o astfel de hotărâre este una istorică pentru turismul românesc.

Alin Burcea, proprietarul agenţiei Paralela 45, spune că ordonanţa care a plecat de la Autoritatea Naţională de Turism se referă la reducerea TVA-ului pentru demipensiune, pensiune completă şi all-inclusive, nu doar la pachetele all-inclusive: „Este foarte bine pentru turismul românesc, este o reducere de 15%, pe care hotelierii trebuie să o aplice. Acum nu mai au niciun motiv să nu reducă preţurile. Este o gură de oxigen, probabil singura reală în ultimii şase ani”, a spus el.

Cu optimism văd această măsură şi hotelierii. „Măsură poate să fie benefică pentru industria ospitalităţii. Dar mai întâi să vedem ce spune Bugetul şi mai ales cum se vor materializa cele afirmate în normele de procedură fiscala. Sper ca lucrurile să se realizeze pe măsura aşteptărilor, sperând in felul  aceasta ca vom beneficia de un plus de competitivitate internă”, a spus Radu Enache, preşedintele lanţului hotelier Continental Hotels.

Serviciile turistice interne ar trebui să devină mai ieftine în urma aplicării acestei măsuri, ceea ce ar putea contribui la creşterea traficului turistic.

„Cine merge la Cluj şi cumpără o noapte de hotel şi masă prin agenţia de turism va avea o reducere de la 24% la 9%, pentru masa şi pentru taxa de serviciu a agenţiei. (...) Beneficiile nu cred să vină din faptul că românii nu vor mai merge în Bulgaria, ci că vor merge mai mult în România”, a spus el. Niţu mai precizează că un avantaj şi mai mare îl va avea în atragerea de străini, „care sunt interesaţi de România şi care uneori aleg alte destinaţii pentru că ofertele de aici au preţuri mari”.

România este în prezent una din ţările codaşe din UE în ceea ce priveşte numărul de turişti străini atraşi, balanţa din turism fiind pe deficit în ultimii ani. Străinii au cheltuit anul trecut 1,2 miliarde de euro în România, în timp ce românii au lăsat circa 1,5 miliarde de euro în străinătate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO