Companii

Noul teren de joacă al corporatiştilor. „Ne-am acoperit cheltuielile din încasări încă din prima lună“

Noul teren de joacă al corporatiştilor. „Ne-am...

Autor: Bogdan Angheluţă

22.10.2014, 00:05 2617
Primul joc de acest tip datează încă din 1988, atunci când John Wilson a lansat „Behind Closed Doors“, o aplicaţie de tip text ad­ven­ture, prin comenzi scri­se, în care jucătorul trebuia să eva­de­­ze dintr-o cameră folosind diverse obiec­te.

Sintagma „Escape the Room“ a fost lansată în 2001, odată cu jocul „Mystery of Time and Space“ (MOTAS). Succesul a fost atât de mare, încât în următorii ani s-au dez­vol­tat sute de mii de programe simi­la­re, scrie revista Business Magazin (www.bmag.ro).

Escape Rooms este una dintra pri­mele camere deschise în Bucureşti, în prima parte a acestui an. Cele două ca­mere, aflate în cadrul unui hostel din centrul Capitalei, te invită la po­veşti diferite. În prima cameră, care amin­teşte de o baracă militară, scenariul spune că ai 60 de minute pentru a dezamorsa o bombă. Cea de-a doua cameră seamănă cu o ta­blă de şah, având ca unică misiune eva­da­rea. Uşor de zis, mai greu de făcut.

Flavia Mândruţ (25 de ani), managerul Escape Rooms, spune că ideea a venit în cadrul unui team building la Budapesta. „Am fost cu mai mulţi colegi acolo şi am jucat Escape, pentru că în Budapesta jocul era deja cunoscut, era un trend stabilit. Atunci erau mai puţine, dar acum în Buda­pesta sunt câteva zeci de spaţii Escape, pen­tru că e un business excelent. Daniele Colom­bo, acţionar majoritar în companie, a decis că vrea să îl aducă şi aici, aşa că a intrat în parteneriat cu persoanele care deţineau acolo spaţiile şi aceştia au acceptat să ne or­ga­nizeze două camere. A trebuit să mergem pe această variantă pentru că noi nu aveam experienţa necesară pentru a con­strui de la zero două spaţii Escape. Asta se întâm­pla prin luna aprilie, când i-am dat drumul.“

Investiţia, povesteşte Mândruţ, a fost mai mică decât în alte ţări. „Aveam deja spa­ţiul, iar investiţia a fost în jur de 10.000 de euro; camerele noi vor costa mai puţin pen­tru că avem deja experienţă. Depinde foarte mult ce tip de cameră vrei să amenajezi; la Amsterdam, spre exemplu, am înţeles că există o cameră foarte hi-tech care a costat câteva zeci de mii de euro.“

Cătălina Şuteu şi Andrei Stanciu, doi tineri de 29 de ani pasionaţi de jocuri, au aflat de conceptul Escape the Room în tim­pul unei vacanţe la Londra. „Nu am reuşit atunci să mergem, dar ideea ne-a rămas în minte“, începe Cătălina Şuteu povestirea. „Anul acesta am tot citit despre joc, aşa că i-am propus lui Andrei să încercăm şi noi ceva de genul ăsta, fără să ştim propriu-zis cu ce se mănâncă. Am cochetat o perioadă cu ideea, iar prin luna iunie am început să căutăm mai multe informaţii. Aşa am şi aflat că s-au deschis câteva şi în România, în Bucureşti şi la Cluj.“

Înainte să pornească propriul lor busi­ness, Trapped, cei doi au mers în spaţiile deschise deja în Capitală. „I-am vizitat pe cei din Bucureşti, ni s-a părut şi mai in­te­resant conceptul şi am decis să punem ideea în aplicare. Am deschis o primă ca­me­ră la noi acasă, în subsol, şi am chemat mai mulţi prieteni să o testeze. Le-a plăcut foarte mult, au venit şi ei cu diverse sugestii şi comentarii, aşa că în luna iulie ne-am apu­cat serios de treabă. Am terminat sce­nariul şi pentru o a doua cameră, iar în pa­ra­lel am căutat spaţiul potrivit“, povestesc cei doi. „În luna august ne-am ocupat de amena­jarea camerelor, am vrut să facem o treabă profesionistă de la început, fără jumătăţi de măsură. Ne-au vizitat, la rândul lor, cei care mai au astfel de spaţii în Bucureşti; ne recomandăm reciproc, pentru că nu este o piaţă pe care să existe concurenţă, este o afacere în care clientul, după ce intră, devine oarecum dependent. Odată ce termină camerele disponibile într-o casă, caută automat altele.“

Investiţia a venit din fonduri proprii, dar businessul este, şi în cazul Trapped, unul profitabil. „Investiţia a fost de aproximativ 14.000 de euro. Foarte multe lucruri le-am făcut noi, dar în alte condiţii investiţia ar fi fost mai mare. Ne-am gândit şi la posibi­litatea de a lua o franciză, dar din dorinţa de a face totul de la zero am ales să mergem pe drumul nostru de la început“, spune Andrei Stanciu. „Am deschis de o lună şi câteva zile, şi chiar din a doua săptămână am avut destul de multă lume. Au jucat mai mult de 300 de persoane de când am deschis camerele. Ne gândeam că vom ajunge cu încasările la nivelul cheltuielilor după două-trei luni, dar am reuşit asta din prima lună.“

Cât despre promovare, tinerii antrepre­nori investesc în primul rând în social media. Un episod neaşteptat i-a ajutat să câştige notorietate: „S-a întâmplat ca o ve­de­tă să vină aici de ziua ei şi a scris des­pre acest loc pe blog, şi asta a contat destul de mult“.

Florin Cioacă (32 de ani), Mihai Toma şi Tudor Cucu (ambii de 22 de ani) au pus bazele Real Room Escape, un busi­ness care propune un scenariu lung, com­pli­cat şi extrem de interesant. Nu­mită Kudra’s Dream, povestea se întinde pe par­cursul a zece episoade.

Cei trei spun că au un plan de business bine pus la punct şi ştiu deja ce trebuie să obţină pe termen mediu şi lung. „Investiţia a fost din surse proprii şi a fost în jur de 5.000 de euro. Iniţial am făcut un parteneriat cu o ceainărie care a fost de acord să găzduiască jocul, încă func­ţio­nea­ză acolo. Acum vrem să deschidem mai mul­te camere, de aceea am închiriat un spa­ţiu“, povesteşte Florin Cioacă. „Faptul că am găsit spaţiul potrivit ne-a ajutat să dezvoltăm mai repede procesul şi ne-a re­dus cheltuielile. În primul an profitul va fi zero, pentru că vrem să reinvestim toţi banii. Noi ne dorim să ajungem la zece sce­na­rii, şi bazat pe acest plan cifra de afaceri ar trebui să treacă de 200.000 de euro anual. Acesta ar fi un scenariu pragmatic, nu optimist. Însă vrem să facem totul pas cu pas, pentru că nu ştim exact cum vor evolua lucrurile.“

Clienţii corporate, spun cei trei, sunt o sursă mai stabilă de venit. „Iniţial a înce­put ca un retail business, însă evident că ne-am gândit la clienţii corporate. Firmele au început să vină fără să fie nevoie de un advertising foarte agresiv, iar acum cred că suntem undeva la 50% corporate şi 50% retail. În plus, pentru clienţii corporate este foarte atractivă versiunea double, pentru că aduce foarte mult din ceea ce se vrea de la un team building.“

Citiţi mai multe despre proiectele pornite în România în jurul temei Escape the Room în numărul din această săptămână al revistei Business Magazin (www.bmag.ro)

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO