Companii

Noul timbru de mediu: De ce poate fi mai avantajoasă o maşină second-hand decât una nouă

Noul timbru de mediu: De ce poate fi mai avantajoasă o maşină second-hand decât una nouă

Autor: Bogdan Alecu

20.01.2013, 14:12 19745

Noul timbru de mediu, care va intra cel mai probabil în vigoare în următoarele luni, va ridica din nou problema alegerii între achiziţia automobil nou şi achiziţia unuia la mâna a doua.

Potrivit declaraţiilor premierului Victor Ponta, timbrul de mediu va fi calculat inclusiv în funcţie de valoarea maşinii, pentru a nu se mai ajunge la taxe de câteva ori mai mari decât valoarea automobilului. Spre exemplu, un Range Rover cu motor de 4,0 litri din anii 90 poate fi achiziţionat cu 2.000 de euro, dar taxa ajunge la aproape 10.000 de euro deoarece ca normă de poluare este Euro 1, iar motorul mare implică şi emisii ridicate de noxe.

Majoritatea cazurilor în care cineva doreşte un automobil dispune de aproximativ 5.000 de euro. Cu aceşti bani poate lua un împrumut de la o bancă pentru achiziţia unui automobil nou cu o valoare de 10.000 de euro, utilizând cei 5.000 de euro ca avans, sau poate cumpăra direct unul la mâna a doua cu suma existentă.

Când vine vorba de un automobil nou, în jurul a 10.000 de euro în medie unul din patru clienţi aleg un automobil Dacia, potrivit datelor pe 2012 - spre exemplu, cu aceşti bani poate fi cumpărat un model Dacia Logan, cu motor pe benzină de 0,9 litri 90 CP şi o echipare care include aer condiţionat, geamuri electrice faţă, închidere centralizată, oglinzi electrice şi încălzite, radio-CD cu mp3 şi port USB. Cu un cost suplimentar maşina poate fi echipată şi cu un sistem de navigaţie, senzori de parcare, tempomat şi volan îmbrăcat în piele.

În sistem leasing, potrivit calculatorului online de pe site-ul oficial, cu un avans de 4.900 de euro se va plăti o rată lunară de 107,7 euro timp de cinci ani pentru a achita maşina şi o valoare reziduală de 0,10%. Astfel, de la 9.800 de euro clientul va plăti un total de aproape 11.400 de euro, plus poliţa casco anuală (obligatorie în cazul unui credit sau leasing) care pe cinci ani poate ajunge la un total de aproximativ 3.500 de euro - astfel, de la cei 5.000 de euro alocaţi automobilui se ajunge la un cost total de aproape 15.000 de euro în cinci ani cu achiziţia automobilului. Mai mult, automobilul fiind trei ani în perioada de garanţie, automat reviziile anuale obligatorii vor fi făcute doar în serviceurile oficiale, de obicei mai scumpe decât unele multimarcă.

Care este alternativa? Un automobil second-hand de 5.000 de euro. Acesta va avea între doi şi cinci ani vechime şi automat (cu puţine excepţii cum ar fi marca Kia care oferă opt ani garanţie) nu vor mai fi în perioada de garanţie şi implicit va putea fi reparat sau se vor putea efectua reviziile obligatorii şi în service-uri multimarcă. În plus, o asigurare de tip Casco nu mai este obligatorie. Aşadar, la prima vedere singurele costuri vor fi cele legate de întreţinere, asigurare obligatorie de tip RCA şi impozitul anual. O taxă de mediu nu este în vigoare în România aşa cum este în Europa de Vest, aşa că nu va conta dacă automobilul este Euro 4 în loc de Euro 5. Per total, clientul va putea economisi câteva mii de euro.

Ce se poate achiziţiona cu 5.000 de euro? Spre exemplu un Ford Focus din 2008 cu motor diesel 1,6 TDCi, un Ford Fiesta din 2012 cu motor pe benzină de 1,25i şi 82 CP sau un VW Golf din 2007 cu motor pe benzină de 1,4 litri, adică automobile cu o bună imagine, motor economic şi echipare care să includă aer condiţionat, radio-cd şi geamuri electrice.

Care sunt riscurile? În România nu este caz penal dacă cineva modifică numărul de kilometri parcurşi de un automobil aşa cum este în Vest, o astfel de "intervenţie" fiind considerată înşelăciune. Aşadar, dacă maşina este adusă din afară există riscul ca un automobil de patru-cinci ani să nu aibă sub 100.000 km cum pretinde vânzătorul, ci chiar şi 300.000 km. Cum se poate evita o astfel de situaţie? Prin verificarea seriei de şasiu a maşinii respective în cadrul unei reţele oficiale. În cazul unei maşini ieşite din garanţie, există şansa ca automobilul respectiv să fi fost reparat la serviceuri "de cartier", cu piese mai mult sau mai puţin originale. În cazul utilizării unor componente de slabă calitate la suspensie, sistem de direcţie sau de frânare, poate fi pusă în pericol viaţa viitorului proprietar.

În ceea ce priveşte asigurarea Casco, de obicei prezenţa acesteia poate fi o garanţie că reparaţiile s-au efectuat în centre autorizate şi cu piese originale, altfel, eventualele reparaţii în special la nivelul caroseriei vor putea fi uşor observate.

La nivelul anului trecut importurile de autoturisme second-hand din Vest aproape s-au dublat la peste 170.000 de maşini, în timp ce înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu încă aproape 20% la mai puţin de 70.000 de unităţi, evoluţiile având loc pe o reducere de 25% a taxei de poluare pentru maşinile vechi la începutul anului trecut. Odată cu o nouă reducere a taxei de poluare/timbru de mediu există şansa ca piaţa de second-hand să crească şi mai mult, iar cea a maşinilor noi să înregistreze o nouă scădere. Spre deosebire de maşinile noi care sunt vândute doar de către dealeri autorizaţi care plătesc taxe şi impozite dar şi contribuţii pentru salariaţi, pe lângă TVA-ul colectat de stat pentru automobilele vândute, cele second-hand nu sunt fiscalizate, importurile acestora derulându-se prin intermediul unor persoane fizice care nu plătesc impozit pe profit şi nici TVA pentru maşinile vândute, ceea ce ar putea determina o reducere semnificativă a încasărilor bugetare, potrivit jucătorilor din piaţa auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO