Companii

Numai aparent suntem saraci: avem de doua ori mai multe masini decat biciclete. Cum comentati?

Numai aparent suntem saraci: avem de doua ori mai multe masini decat biciclete

5,4 milioane de romani, respectiv 24,5% din totalul populatiei, au acces la o bicicleta

12.11.2009, 00:00 85

"Mi-am promis ca de la anul voi incepe sa utilizez tot mai multbicicleta", marturiseste Tereza Valcan, managing director in cadrulagentiei de comunicare Civitas Global Ketchum. Ea adauga caasteapta ca lunile de iarna sa treaca pentru a relua "biciclitul",despre care spune ca a devenit o pasiune personala, un adevarathobby.

Tereza Valcan mai povesteste ca merge pe bicicleta ori de cateori ii permite vremea, programul de la birou, intalnirile debusiness si traficul.

"Merg cu bicicleta de acasa la munca ori de cate ori pot, si maiincerc acest sport si in week-end, cand e mai putin trafic. De doiani m-am apucat serios de biciclit. Am inceput cu mountain biking,iar de anul acesta am experimentat acest sport si in Bucuresti",spune ea.

InRomania ideea mersului pe bicicleta a revenit in atentie in ultimiiani, dupa ce oamenii au devenit constienti de problema poluarii.Altii vad in bicicleta noua moda.

"Mai merg si cu bicicleta, insa pe distante scurte, ca de acasala birou unde parcurg drumul de trei-patru ori mai repede decat cumasina. Pe distante lungi insa, traficul reprezinta un risc urias",este de parere omul de afaceri Florin Andronescu.

Vehiculul pe doua roti nu a reusit sa castige insa in Romaniapopularitatea de care se bucura in state precum Olanda, undebicicleta este la rang inalt, si unde transportul se face inprincipal pe doua roti.

Doar 24,5% din populatia Romaniei are acces la obicicleta

La o populatie de aproximativ 22 milioane de locuitori, in 2007numarul de biciclete din Romania era de putin peste 1,74 milioane,in usoara crestere fata anul precedent, de la 1,62 milioane,potrivit datelor Institutului National de Statistica. "Mersul pebicicleta este o tendinta care prinde. Nu este o chestiune de masa,dar se observa o evolutie pozitiva si in Romania in acest sens. Samergi pe bicicleta a devenit un trend", mai spune TerezaValcan.

Cu toate acestea, la nivel european, Romania se afla pe unadintre ultimele pozitii in ceea ce priveste posesia de biciclete,potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare EuromonitorInternational. Anul trecut, dintr-un total de 7,5 milioanegospodarii, doar 1,86 milioane detineau cel putin o bicicleta, increstere cu 60% fata de anul 2003. Spre comparatie, parcul autonational numara peste 4,3 milioane de autoturisme.

In conditiile in care o gospodarie numara aproximativ 2,9locuitori, in 2008, in Romania, circa 5,4 milioane de romani,respectiv 24,5% din totalul populatiei, au avut acces la un astfelde vehicul pe doua roti.

Cu doar un sfert din populatie cu acces la bicicleta anultrecut, Romania se afla mult in urma Olandei, cunoscuta ca "taralalelelor si a bicicletelor", unde 91,8% din gospodarii poseda obicicleta. Nici in regiune situatia nu e mult mai buna, comparativcu Polonia sau Bulgaria.

Cu toate acestea, schimbarea mentalitatii si a stilului de viatai-a determinat pe romani sa opteze mai mult pentru biciclete, estede parere omul de afaceri Cosmin Nae, care a renuntat la slujba sapentru a-si deschide propriul business cu articole sport sibiciclete. El spune ca in acest an a vandut "cateva sute debiciclete".

"Pana acum trei luni s-a putut observa o evolutie pozitiva avanzarilor. Nu ne asteptam la o reintoarcere pe crestere inurmatoarea perioada pentru ca nu mai este sezon. Romanii opteazainsa mai mult pentru biciclete ca urmare a schimbarii stilului deviata", marturiseste omul de afaceri care in urma cu patru ani si-adeschis primul magazin online, iar in urma cu doi ani a creatcompania Hypersport.

Traficul, principala problema abiciclistilor

Cei mai multi dintre cei care merg pe bicicleta au realizat caeste un mijloc de transport mai rapid, mai putin poluant, insa numai putin periculos. Posesia de biciclete nu este incurajata nicide situatia pistelor specializate, nici de trafic.

Cu un trafic rutier de aproximativ 1,5 milioane autovehicule pezi - cifra ce include masinile aflate in tranzit sau venite sa seaprovizioneze - si cu un total de 60 de kilometri de pistespecializate, potrivit datelor furnizate de Anamaria Bogdan,managerul de comunicare al organizatiei Mai Mult Verde, Bucurestiulnu pare cel mai prietenos oras pentru biciclisti.

"Bucurestiul nu este organizat din punct de vedereinfrastructural pentru traficul cu biciclete, iar oamenii nu auconstiinta acestui trafic", a mai spus Florin Andronescu, omul deafaceri care inlocuieste uneori masina cu bicicleta.

El utilizeaza o bicicleta produsa in Romania, pentru care aplatit 1.500 lei, si despre care spune ca "este un model specialdeoarece are si motor electric cu baterie".

Exista insa si persoane care sunt de parere ca se pot remarcaunele schimbari in bine in ceea ce priveste situatia biciclistilorin trafic.

"Se observa o schimbare de mentalitate in randul romanilor. Anultrecut era foarte periculos sa circuli cu bicicleta, insa anulacesta situatia s-a schimbat, lumea obisnuindu-se cu prezenta celorcare pedaleaza", este de parere Tereza Valcan, care se mandreste cufaptul ca a reusit sa corupa colegi de munca si prieteni sa meargape bicicleta.

De inchiriat

Pentru cei ce nu isi pot permite o bicicleta, Mai Mult Verde alansat in august 2008, in parteneriat cu Unicredit Tiriac si cusprijinul Universitatii Bucuresti, centrul de inchiriere bicicleteCicloteque.

Acesta pune la dispozitia doritorilor 150 de biciclete ce pot fiinchiriate pe o perioada de la o ora la un an, fie pe baza unuiabonament, fie in regim de agrement.

Pretul unui abonament pe un an este de 100 lei, respectiv 50 leipentru elevi, studenti sau pensionari. Bicicletele se pot inchiriasi fara un abonament insa la un pret mai mare. Pentru a beneficiade o bicicleta o ora, ca abonat trebuie sa platesti 2 lei,respectiv 1 leu la pret redus.

Fara abonament pretul creste la 6, respectiv 3 lei. Centrul isiinchide portile iarna si se redeschide primavara.

La sfarsitul lui 2008, Cicloteque numara 2.000 de utilizatori,dintre care 200 de abonati si 1.800 de utilizatori "de agrement",potrivit site-ului centrului.

In total au fost parcurse 4.624 de ore cu bicicletele centrului,totalizand 92.480 km la o medie de 20 km/ ora.

Pana in prezent insa, numarul de utilizatori a crescut pana laaproape 8.000, dintre care aproximativ 400 de abonati, potrivitmanagerului de comunicare al organizatiei Mai Mult Verde.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO