Companii

Operatorii aerieni au anuntat 25 de curse noi in acest an, majoritatea din provincie

Operatorii aerieni au anuntat 25 de curse noi in acest an, majoritatea din provincie

Operatorii low-cost sunt cei mai activi jucatori pe piata aeriana in acest an, raportat la numarul de noi destinatii introduse

16.02.2009, 00:00 65

Clujul, Timisoara, Bacaul, Iasiul sau Aradul au atras in acest an interesul operatorilor aerieni care au decis sa introduca zboruri din Romania, in pofida crizei internationale care a afectat intreaga industrie aeriana si s-a facut simtita inclusiv la nivel local.
Orasele din Italia si Spania raman in topul destinatiilor operatorilor aerieni, aceste tari atragand pana in prezent cei mai multi romani. Aceasta tendinta e vizibila deja pe aeroporturile din Capitala, de pe aeroportul Henri Coanda din Otopeni plecand 12% dintre aeronave catre cele doua tari latine, iar de pe aeroportul Baneasa 70% din curse avand aceasta destinatie.
Situatia se repeta si in cazul aeroporturilor din provincie, de pe care companiile aeriene zboara sau incep sa zboare tot catre orase din Spania si Italia.
Cele mai multe curse din acest an vor fi introduse de companiile low-cost, atat Blue Air, cat si Wizz Air, care ocupa primele doua locuri pe piata locala dupa numarul de pasageri transportati anul trecut avand in plan pana in prezent circa zece rute fiecare. In timp ce Blue Air se va concentra pe Bucuresti, Bacau si Arad, Wizz Air ataca partea de vest a tarii pe la Timisoara si Cluj, avand in acelasi timp in program si noi zboruri din Capitala.
La Timisoara, Wizz Air si-a stabilit cea de-a treia baza operationala din Romania, de pe aeroportul din Banat operand zboruri si alte companii precum Carpatair (care are si hub-ul operational la Timisoara), TAROM, Malev sau Austrian Airlines. Carpatair ar putea introduce de asemenea noi zboruri de la Timisoara in 2009, insa pana in prezent operatorul nu si-a anuntat programul pentru sezonul de vara.
Totodata, Blue Air a concesionat de curand aeroportul Bacau si ar putea sa pluseze pe aceasta destinatie in perioada urmatoare, mai ales dupa ce vor fi finalizate investitiile pentru renovarea pistei.
In timp ce Blue Air si Wizz Air isi continua planurile de extindere, celelate companii aeriene low-cost prezente pe piata precum Germanwings, MyAir easyJet, Ryanair nu au anuntat pana acum noi zboruri in 2009. Doar reprezentantii easyJet au mai declarat la sfarsitul anului trecut ca intentioneaza sa zboara de la Bucuresti la Praga.
Nu numai low-costurile continua sa se extinda insa pe piata locala. Air France KLM, care a operat pana in prezent zboruri numai din Capitala, analizeaza introducerea de curse de la Cluj. Air France opereaza in prezent, in code share cu TAROM, cinci zboruri zilnice din Bucuresti catre Paris (trei sunt operate de Air France si doua de compania nationala), in timp ce KLM are trei zboruri zilnice dinspre capitala Romaniei catre cea a Olandei.
Tot in code-share cu TAROM Air France KLM intentioneaza sa introduca in acest an zboruri de la Cluj la Paris si de la Bucuresti la Lyon.
Pe de alta parte operatorul national TAROM va mai introduce in acest an curse interne de la Cluj-Napoca si Bucuresti la Constanta, nefacand pana in prezent public programul final de rute noi pentru sezonul de vara.
Si compania Malev se va extinde in acest an pe un nou aeroport din provincie, Iasi, de unde mai zboara in prezent doar Austrian Airlines, TAROM si Carpatair. Totodata, Delta Air Lines isi va relua pe timpul verii zborurile directe pe ruta Bucuresti-New York. In timp ce unii operatori continua sa se extinda Austrian Airlines a anuntat renuntarea la cursa Baia Mare-Viena introdusa anul trecut.
Daca piata va continua sa scada si alte companii ar putea sa renunte la unele rute operate in Romania, in timp ce altii vor micsora numarul de frecvente zilnice in perioadele low-season.
Astfel, pe parcursul lunii februarie al treilea zbor zilnic Bucuresti-Amsterdam al KLM a fost anulat, urmand sa fie reluat pe 23 februarie. "In ultimii trei ani, politica comerciala a KLM a tinut cont de adaptarea flotei la cererea de pe piata, iar in lunile de iarna in mod traditional traficul este mai redus", a spus Alexandru Dobrescu, director al Air France-KLM Romania.
Piata aeriana a ajuns anul trecut la peste 600 mil. euro, nivel dublu fata de acum trei ani, pe fondul cresterii cu circa 20% anual a vanzarilor liniilor traditionale si al exploziei segmentului low-cost, care era aproape inexistent in 2005.
Estimarile pentru piata locala raman in continuare pozitive, avand in vedere datele furnizate pana in prezent de operatori si de asociatiile de profil. Cu toate acestea, impactul crizei este greu de evaluat pe piata locala, avand in vedere ca primele luni ale anului sunt oricum printre cele mai slabe pentru industria aeriana.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO