Companii

Oprirea productiei a taiat jumatate din profitul Dacia

Oprirea productiei a taiat jumatate din profitul Dacia

Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia

12.03.2009, 00:00 41

Automobile Dacia, principalul constructor local de masini, a inregistrat in 2008 o crestere de peste 10% a cifrei de afaceri, la 7,64 de miliarde de lei (2,07 mld. euro), un an marcat de cea mai lunga perioada de oprire a productiei din istoria companiei, de o greva de trei saptamani la inceputul anului, de criza financiara si importurile masive de masini uzate din Europa de Vest.
Valoarea reprezinta 5,4% din afacerile Grupului Renault la nivel mondial, in scadere fata de 5,7% in 2007. Din cauza devalorizarii leului, in euro cifra de afaceri a Dacia din 2008 este similara celei din 2007. Profitul a scazut cu aproape 50%, la 222 mil. lei (60 mil. euro), potrivit raportului financiar, principalele cauze fiind criza financiara si rezultatele slabe din ultimul trimestru.
"Scaderea profitului se datoreaza ultimului trimestru al anului trecut cand timp de 40 de zile muncitorii au fost trimisi acasa si platiti cu 85% din salariu. In trimestrul patru Dacia a fost pe pierdere. Nu ai cum sa faci profit cand nu produci, dar platesti angajatii", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
Marja operationala a scazut la 2,9% in 2008, fata de aproape 6% in 2007, atunci cand constructorul autohton a atins un nivel al profitabilitatii similar cu cel al constructorilor de masini de lux precum Mercedes-Benz. In 2008 Renault a inregistrat o marja operationala de aproximativ 1,5% in 2008, fata de 3,3% in 2007.
O parte din profitul obtinut de Automobile Dacia in 2008 va fi repartizat pentru acoperirea pierderilor reportate din anii precedenti, pentru rezerva legala si pentru participarea salariatilor la profit. Din profitul de 222 mil. lei aproximativ 110 mil. lei vor fi alocati acoperirii pierderilor, rezerva legala va fi de aproape 16 mil. lei, in timp ce 9,59 mil. lei vor fi alocati pentru participarea salariatilor la profit. Profitul nerepartizat este de 86,31 mil. lei, care va fi reportat.
Cele 40 de zile din 2008 in care uzina si-a intrerupt productia din cauza scaderii cererii atat in Romania, cat si la nivel european au adus companiei locale pierderi de peste 5,5 mil. euro, potrivit estimarilor ZF. Calculele in euro au fost facute de ZF la cursurile medii ale BNR pentru 2008 si 2007.
"In industria auto rezultatele pe 2008 nu au fost dezastruoase datorita primelor noua luni ale anului cand vanzarile au fost pe un trend ascendent", a spus Stroe.
Cheltuielile totale ale companiei au crescut cu 22,1% in 2008, de la 6,6 miliarde de lei (2 mld. euro) in 2007 la 8,1 mld. lei (2,2 mld. euro) anul trecut. In aceeasi perioada veniturile au urcat cu 16,5%, de la 7,2 mld. lei (2,15 mld. euro) in 2007 la 8,4 mld. lei (2,28 mld. euro) in 2008.
Numarul mediu al salariatilor a crescut cu 15,5% in 2008, la 13.274 de persoane, in timp ce numarul posturilor de conducere a crescut in 2008 cu 2,2%, la 1.425.
Dacia este cea de-a doua marca europeana care si-a prezentat oficial rezultatele financiare pe 2008, dupa Renault la mijlocul lunii trecute, in perioada imediat urmatoare urmand ca si Audi, BMW, Skoda si Toyota sa prezinte rezultatele.
Cheltuielile cu salariile si taxele aferente inregistrate in 2008 au crescut cu 43%, la 492,6 mil. lei, potrivit raportului financiar al Automobile Dacia.
Vanzarile de autovehicule ale companiei au totalizat 5,63 mld. lei, in crestere cu 10% fata de 2007. In acelasi timp vanzarile de piese de schimb au urcat cu 3,9%, la 1,61 mld. lei.
La nivel mondial vanzarile Dacia au crescut in 2008 cu peste 12%, la 258.472 de autovehicule. Cea mai mare piata de export pentru Dacia a fost in 2008 Franta, cu 43.678 de unitati comercializate, in crestere cu peste 33%. In Romania vanzarile Dacia au scazut cu 16%, la 84.709 de unitati, din cauza importurilor de masini second-hand avantajate de taxa de poluare intrata in vigoare la 1 iulie si de criza financiara care a afectat piata creditelor in ultimul trimestru al anului trecut.
Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, cota de piata a Dacia pe piata locala s-a mentinut in 2008 la peste 27%, similara cu cea din 2007. 
In cadrul Salonului Auto de la Geneva, Francois Fourmont, directorul general al Dacia, a anuntat ca incepand cu aceasta luna productia Dacia va fi majorata la 1.200 de unitati pe zi, din care 610 Sandero si 360 de unitati Logan MCV, datorita cresterii cererii pe baza programelor de tip "Rabla" din Europa de Vest si Romania. Din acest motiv, directorul Dacia estimeaza ca vanzarile constructorului roman din Germania le vor depasi pentru prima oara in istoria companiei pe cele din Romania in primul semestru al acestui an.
In primele doua luni ale acestui an, vanzarile Dacia din Romania sunt pe locul trei la nivel european, dupa cele din Germania si Franta. In Germania nivelul comenzilor este de aproximativ 1.000 de unitati pe saptamana, lucru care se va reflecta in rezultatele din lunile martie si aprile, potrivit oficialilor Dacia.
"Dupa primele doua luni din acest an rezultatele Dacia se anunta unele pozitive, datorita programelor de casare atat din Romania, cat si din Europa de Vest. Per total in 2009 Dacia va aplica o strategie care ii va permite obtinerea unor rezultate pozitive chiar daca piata va fi una similara cu cea din ultimul trimestru al anului trecut", a subliniat Constantin Stroe.
Productia Dacia a fost intrerupta in ultimele sase luni de cinci ori, anul acesta fiind reluata cu o cadenta de 1.080 de unitati pe zi, cu 20% mai putin decat cele 1.360 de masini inregistrate anul trecut.
Oprirea productiei uzinei a afectat numai 7.000 de angajati care lucreaza in cadrul facilitatii de productie, si nu intreg personalul Automobile Dacia de 14.000 de angajati.
Din cauza scaderii cererii, conducerea companiei lua in calcul la inceputul acestui an renuntarea la schimbul trei de productie, ce ar fi determinat disponibilizarea a 4.000 de angajati in cadrul companiei, plus a cel putin 15.000 de angajati ai producatorilor de componente.
Patrick Pelata, directorul operational al Grupului Renault, a numit proiectul Logan "o oaza de liniste" in conditiile crizei si ca profitabilitatea din 2008 a fost foarte aproape de cea pe care si-au propus-o.
Proiectul Logan nu se refera doar la Automobile Dacia, ci la toate uzinele unde este acest model produs din Romania, Rusia, Iran, Columbia, Mexic, Maroc si Brazilia, sub emblemele Dacia, Renault si Nissan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO