Companii

Pantofii “made in Romania” pe locul patru în topul celor mai scumpi din lume. O pereche costă 23 de dolari

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Cristina Roşca

30.12.2013, 09:29 6682

Pantofii produşi în fabricile din România sunt printre cei mai scumpi din lume, având un preţ mediu de 23,4 dolari (76,2 lei), al patrulea cel mai mare de la nivel mondial, după cel din Italia (45,8 dolari), Portugalia şi Franţa, potrivit datelor Worldfootwear.

“România este un important producător de încălţăminte pe harta mondială. Noi avem parteneri italieni care au fabrici în România, calitatea produselor realizate local a evoluat foarte mult în ultimii 15-20 de ani”, spune Dan Pavel, proprietarul retailerului de încălţăminte Benvenuti, unul dintre dei mai mari retaileri de pe piaţa locală, cu afaceri de 13,4 mil. euro anul trecut şi o reţea de 44 de magazine.

La rândul său, Filip Schwartz proprietarul grupului Otter, al treilea cel mai important retailer din România după cifra de afaceri, spune că firma sa nu deţine o unitate proprie de producţie, însă deţine un departament tehnic care dezvoltă modele şi se ocupă de pregătirea tehnică a producţiei la anumite modele. Grupul Otter vinde pantofi produşi în special în Europa, respectiv Portugalia, Spania, Turcia, Italia şi România. Producţia europeană a revenit în prim-plan în ultimii doi ani, crede el. Astfel, firmele mari nu mai merg în Asia ci preferă Europa pentru că bătrânul continent a devenit din nou interesantă datorită flexibilităţii şi timpilor de livrare. 

Cei mai mari producători sunt străini

Unele companii au simţit avantajul proximităţii însă acum mai mulţi ani. Spre exemplu, grupul german Ara a ales să investească în România acum mai bine de zece ani, într-o perioadă când forţa de muncă era printre cele mai ieftine din lume. Ulterior pieţele din Asia au câştigat teren datorită salariilor mici. România a fost ajutată însă de forţa de muncă bine pregătită, de infrastructura deja creată prin investiţii de zeci de milioane de euro şi de poziţia sa geografică. 

Germanii de la Ara au venit pe piaţa locală cu un business plan pe termen lung şi au decis să investească în construcţia de la zero de fabrici care astăzi deservesc întregul grup. Grupul german controlează pe piaţa locală două companii - Ara Shoes Romania şi Lloyd Shoes România - cu afaceri cumulate de peste 400 mil. lei (aproape 100 mil. euro) şi cu un total de peste 2.000 de angajaţi. Compania din Germania este potrivit datelor de la Registrul Comerţului cel mai mare producător local de încălţăminte însă nu este singura care a investit în unităţi de producţie pe piaţa locală, si grupul Riecker având fabrici în România.  Deşi realizează în judeţele Timiş şi Bihor pantofi, niciuna dintre aceste companii nu mai este prezentă direct pe piaţa locală de retail. Grupul Otter Distribution este reprezentantul Ara în România, pantofii germanilor fiind vânduţi în magazinele multibrand Otter.

Există însă şi branduri care au ales să producă local doar în sistem de lohn.

 

Ne încălţăm cu chinezării, dar exportăm pantofi de lux în China

În total, România a trimis la export anul trecut 51 de milioane de perechi de pantofi, în valoare de circa 1,2 miliarde de dolari. Potrivit datelor Worldfootwear, a scăzut atât valoarea exporturilor cât şi a importurilor României, semn că atât economia mondială şi cât cea locală sunt în continuare în criză.

Piaţa locală vine în urma unor state asiatice precum China, Hong Kong say Vietnam, cunoscute pentru forţa de muncă foarte ieftină şi preţurile pe măsură, dar înaintea altor ţări cunoscute în domeniu, cum este cazul Braziliei. 

Aceste date care ilustrează importanţa României pe harta producătorilor mondiali de încălţăminte unde trebuie să se bată cu două tipuri de puteri: cele asiatice ieftine şi cele europene cu tradiţie, cunoscute pentru pantofii lor buni dar cu preţuri peste medie, cum este cazul produsele de încălţăminte “made in Italia”.

Firma Condur by Alexandru, care deţine un atelier de producţie în zona Apaca şi un showroom în zona Cotroceni şi care are un total de 15 salariaţi, livrează pantofi realizaţi manual în China, o ţară cunoscută la nivel mondial pentru că produce cantităţi foarte mari de încălţăminte ieftină.

Compania realizează maxim 600 de perechi de pantofi pe lună, dat fiind că fiecare bucată este trasă manual pe calapod. Atelierul livrează la export către China şi Belgia, pentru fiecare câte 500 de pe­re­chi de două ori pe an. 

Condur by Alexandru livrează astfel anual producţia pe aproape două luni către China, cel mai mare producător mondial de profil.  La polul opus, România importă pantofi în principal din China - 67% din total -, acesta fiind încă un semn că preţul este argumentul suprem în decizia de cumpărare a românilor, care nu îşi permit să cheltuie 50 sau chiar 100 de euro pentru o pereche de încăţări. Cei mai mulţi români au salarii de 1.500 de lei brut (330 de euro), sumă ce le-ar permite să cumpere 4-5 perechi de pantofi ale unor branduri cunoscute, cu tradiţie. De altfel, cei mai mari retaileri din România – Leonardo şi Deichmann – au mizat pe modelul de business al pantofilor ieftini, model care presupune însă volume mari de vânzări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO