Companii

Paradoxul ultimului weekend dinaintea Crăciunului: Mallurile sunt pline ochi, însă oamenii vin, se uită şi pleacă

Pe culoarele centrului comercial AFI Cotroceni era forfotă mare ieri după-amiază, dar retailerii spun că sunt mulţi privitori şi mai puţini cumpărători

Paradoxul ultimului weekend dinaintea Crăciunului: Mallurile sunt pline ochi, însă oamenii vin, se uită şi pleacă

Autor: Cristina Roşca, Andreea Mindrila

19.12.2011, 00:07 4445

În mallurile din capitală atmosfera este de sărbătoare. În ultimul weekend dinaintea Crăciunului nu ai loc să arunci un ac pe ho­lurile centre­lor comerciale, la fel şi în par­care, unde abia după 10 minute prinzi, dacă ai noroc, un loc. Atmosfera te duce cu gândul la vre­murile bune din perioa­da de boom, când la fel ca şi buzu­narele, pungile erau pline. Acum însă pungile sunt puţine şi destul de goale. "Lumea vine, se uită şi plea­că. Nu se resimte aglo­me­raţia şi în vânzări", spun în cor vânzătorii.

În centrul comercial AFI Palace Cotroceni din capitală, duminica la ora 14.00, locuri de parcare nu mai sunt. "A trebuit să mă învârt 10 mi­nu­te să caut un loc. Într-un final a plecat o doamnă şi am prins portiţa. A fost însă vor­ba doar de noroc", spune un şofer nemulţumit.

Aglomeraţia din parcare se regăseşte şi în mall unde mii de oameni se plimbă pe holuri. Cei mai mulţi doar se plimbă şi ies, la fel cum au intrat, fără nicio sacoşă de cumpărături.

"În comparaţie cu alţi ani bugetele alocate pentru cadouri sunt mult mai mici. Şi prietenii şi familia şi-au limitat bugetele pentru sărbătorile de iarnă. Se simte criza foar­te mult, chiar dacă la televizor politicienii spun că nu", spune un pensionar aflat la cumpărături în AFI Pa­lace Cotroceni. "Am văzut însă în magazine şi per­soane care au cumpărat cadouri foarte scumpe", adaugă soţia acestuia.

Bugete limitate

Pentru a lua pulsul vânzărilor, ZF a mers ieri în trei malluri din Capitală, respectiv AFI Cotroceni, Plaza România şi Unirea Shopping Center.

Retailerii sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste date ţin de strategia internă a companiei, iar câte o cifră "mai scapă" doar cei care au vânzări mai mari şi sunt mulţumiţi de evoluţia rezultatelor.

Cei mai mulţi cumpărători spun că şi-au limitat bugetele de cumpărături şi cu siguranţă nu vor cheltui mai mult decât în 2010. Aceste afirmaţii vin în contextul în

care consumul a avut o evoluţie negativă şi în acest an,

declinul cu­mu­lat în perioada 2009-2011 apropiindu-se de 20%.

"Anul acesta nu voi cumpăra cadouri scumpe şi în general cheltuielile pentru sărbători nu vor fi mai mari decât cele de anul trecut. În magazine nu am văzut reduceri şi de aceea sunt foarte supărată", spune o cum­pă­rătoare aflată în centrul comercial Plaza România din ves­tul Capitalei. Ea nu este singura care spune că nu gă­seş­te reduceri care să îi "îmbie" pe cumpărători şi să îi facă să intre. "Văd că oameni sunt în mall, însă nu ştiu câţi cum­pără pentru că bani nu prea sunt şi nici reduceri", spune Mihai (50 de ani) venit cu familia la cumpărături în AFI Cotroceni. După o plimbare prin mall cumpărase o pereche de încălţări de la Bata.

Nici în centrul comercial Unirea, situat la kilometrul zero al Capitalei, cumpărătorii nu sunt foarte mulţumiţi de preţurile din magazine. "M-am plimbat prin magazine, însă nu am văzut reduceri semnificative. Din acest motiv nu am făcut cumpă­ră­turi prea multe", spune o tânără afla­tă în mallul de la Unirea. Ea adau­gă că bugetul din acest an nu este mai mare faţă de cel din 2010.

Nemulţumiţi de reduceri

Deşi cumpărătorii nu se ara­tă mulţumiţi de pro­mo­ţiile şi reducerile cu care îi aş­teaptă comer­cianţii, aceş­tia din urmă s-au în­ghe­suit to­tuşi să îşi ta­pe­teze vi­tri­nele şi să îşi de­co­reze maga­zi­ne­le cu "Super Promoţie", "Re­du­ce­re 30% la al doilea pro­dus cumpărat". Tina R pro­mitea reduceri de până la 50%, la fel şi Kenvelo. La Geox acestea variau între 15 şi 30%.

Suedezii de la H&M nu în­tâmpină cumpărătorii cu cifre însă pe fiecare dintre geamurile magazi­ne­lor din capitală scrie alb pe roşu "Super promoţie". În acest con­text la coa­dă erau circa zece persoane, în timp ce alte câteva zeci se plimbau prin magazin pentru a "ochi" ceva.

"Am găsit ceva să îmi cumpăr aici, însă nu pentru că sunt multe reduceri importante, ci pentru că am avut eu noroc", spune o tânără studentă, care "se pierduse" între hainele de la reduceri.

Aşa cum recunoaşte şi ea, achiziţia s-a făcut pe baza norocului. Alţi cumpărători nu au fost însă la fel de no­rocoşi. "Probabil că din cauza preţurilor mari voi aloca un buget mai mare cadourilor pentru Crăciun. Nu am văzut foarte multe magazine în care să se acorde reduceri, însă nu am făcut cumpărăturile pentru Crăciun, ci în aceas­tă săptămână intenţionez să merg prin magazine", spune Georgiana Urzică (30 de ani), care lucrează în marketing.

Perioada oficială de reduceri începe la jumătatea lunii ianuarie. Atunci preţurile pot scădea cu până la 70% faţă de preţul iniţial. În prezent, ceea ce cumpărătorii văd în magazine sunt promoţii.

Ce spun vânzătorii?

La rândul lor, vânzătorii sunt cei care spun că deşi este trafic, oamenii intră, se uită şi pleacă fără nicio achiziţie. Astfel, agitaţia dinainte de Crăciun nu se simte şi în vânzări. "Comparativ cu anul trecut, vânzările au fost mult mai slabe, nu doar acum în ultimul weekend de dinaintea sărbătorilor, ci în toată luna decembrie. Clienţii vin în magazin, se uită, dar nu prea cumpără", spune managerului unui magazin de haine din centrul comercial Plaza România.

De aceeaşi părere este şi vânzătoarea unui magazin din AFI Palace, care spune că este într-adevăr mai multă lu­me, "însă doar unii cumpără, alţii doar se uită". La bi­ju­te­rii însă se simte o boare de optimism, în condiţiile în care două vânzătoare spun că vânzările au crescut com­pa­ra­tiv cu o perioadă normală şi comparativ cu aceeaşi pe­rioadă a anului trecut. "Este evident pentru noi că traficul a crescut şi odată cu traficul a crescut şi numărul celor care cumpără", spune vânzătoarea unui magazin Cellini.

Retailerii din zona de fashion spun totuşi că vânzările în weekendul care tocmai a trecut au fost mai bune decât într-un weekend normal. Unii sunt de părere că a fost chiar mai bun decât acelaşi weekend din 2010, vânzările crescând chiar cu 10-20%.

"Vânzările merg mai bine decât într-un weekend normal, însă comparativ cu perioada similară a anului trecut nu sesizăm diferenţe majore", spune Philippe Besadoux, cel care conduce operaţiunile Kenvelo, Lee Cooper şi Tom Tailor pe piaţa locală.

Retailerii alimentari sunt mai reticenţi în a da informaţii despre decembrie, cei mai mulţi spunând că aceste informaţii ţin de strategia internă a companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO