Companii

Părinţii scot din buzunare peste 100 de euro pentru prima zi de şcoală a copilului

Părinţii scot din buzunare peste 100 de euro pentru prima zi de şcoală a copilului
30.08.2010, 23:56 83

După vânzările modeste din sezonul de vară, marile reţele demagazine se pregătesc pentru un vârf de vânzări pe segmentulnealimentar în septembrie, când revin la şcoală sau la liceuaproximativ 2,5 milioane de elevi, potrivit datelor furnizate deMinisterul Educaţiei.

Coşul mediu de cumpărături pentru începutul şcolii, care include16 categorii de rechizite şi un ghiozdan, costă 400-500 de lei (înjur de 100 de euro) în supermarket, conform estimărilor reţeleiBilla - cel mai mare operator de profil de pe piaţă - astfel încâtvânzările de sezon în retail pot fi estimate la 235-265 mil.euro.

La această sumă s-ar putea adăuga cheltuieli cu înnoireagarderobei, ţinând cont că de obicei părinţii le cumpără copiiloruniforme, treninguri şi pantofi noi la începutul fiecărui anşcolar. Cele trei produse costă în hipermarket 120-130 de lei,potrivit cataloagelor de pe site-urile reţelelor de profil. Astfel,familiile cu doi copii ar putea da un salariu întreg în septembriepe cumpărăturile de început de an şcolar: valoarea estimativă acoşului de rechizite şi haine pentru doi elevi este de 250-300 deeuro, în condiţiile în care salariul mediu net la nivelul ţăriieste de circa 340 de euro.

"Anul acesta începutul de an şcolar implică un efort financiarmai mare decât în 2009 pentru că mi-a fost redus salariul în urmăcu câteva luni. Astfel, voi încerca să mă încadrez într-o sumă maimică decât cea de anul trecut şi să scot anumite produse de pelista de cumpărături. Acum pot da maxim 300 de lei pentrurechizitele şi hainele copilului", spune Cristina, mama unei elevecare începe în septembrie al 4-lea an de şcoală.

"Pe lângă acestea, ar mai putea fi nevoie de câteva zeci de leipentru manuale, în cazul în care nu le vom primi pe toate de laşcoală", mai spune ea.

Diverta vrea un plus de peste 10%

Uniiretaileri pariază însă pe creşteri de vânzări la raionul derechizite în septembrie, comparativ cu aceeaşi lună din 2009.

"Vârful de vânzări va fi la finele acestei săptămâni şi laînceputul celei viitoare, iar noi ne aşteptăm să realizăm ocreştere a vânzărilor de peste 10% faţă de aceeaşi perioadă din2009. Am investit mult în promovarea ofertelor pentru începutulşcolii şi ne-am adaptat preţurile la bugetele actuale alefamiliilor prin reducerea acestora cu 10-15%", a afirmat FlaviuPastor, directorul de marketing & PR al reţelei de magazineDiverta, aflată în insolvenţă. Cea mai ieftină ofertă aretailerului deţinut de RTC Group este un ghiozdan cu 11 rechizitede bază cu un preţ la raft de circa 40 de lei.

Hipermarketurile au distribuit deja la uşa clienţilor cataloagespeciale cu rechizite, care au în medie 40-50 de pagini în caresunt prezentate circa 500 de produse. Reprezentanţii lanţurilor demagazine de profil nu au comunicat însă estimări de vânzări pentruluna septembrie.

O familie din România cheltuieşte aproape 40% din venituri pebunuri de larg consum, precum alimente, haine sau produse pentrucurăţenia locuinţelor, potrivit unor studii de piaţă.

Consumul populaţiei a scăzut şi în acest an, după un recul de10% în 2009 faţă de 2008, iar cele mai afectate sectoare din comerţau fost cel auto, electro-retailul şi retailul de bricolaj.

Comerţul cu bunuri de larg consum a avut un declin de 8% învaloare în primele patru luni faţă de aceeaşi perioadă din 2009,potrivit companiei de cercetare a pieţei MEMRB. La început de anchiar şi retailul modern, care de obicei creşte luând din cota depiaţă a micilor comercianţi de cartier, a fost pe un trenddescendent: vânzările pe metru pătrat în lanţurile de magazine maris-au redus cu 7,6% în lei în intervalul menţionat.

Reţelele de magazine alimentare se aşteaptă ca majorarea TVA dela 19% la 24% în luna iulie să amplifice scăderea pieţei în aldoilea semestru din an, comparativ cu primele şase luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO