Companii

Patru malluri din Bucureşti valorează peste un miliard de euro. Se găsesc cumpărători? - GALERIE FOTO: Mall-urile în cifre

350 mil. € - reprezintă valoarea Cotroceni Park, potrivit unei evaluări realizate de firma de consultanţă imobiliară DTZ Echinox

Mall-urile în cifre

Autor: Cristi Moga

29.11.2010, 00:00 149

Patru dintre proiectele comerciale dominante din Bucureşti - AFIPalace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Unirea Shopping Center şiBucureşti Mall - pot fi evaluate la peste un miliard de euro,ţinând cont de veniturile generate din chirii şi randamentele lacare consultanţii apreciază că ar putea fi realizate tranzacţii cuaceste centre comerciale.

Cel mai scump mall construit în România până în prezent, AFIPalace Cotroceni, a fost evaluat la sfârşitul lunii septembrie la350 mil. euro de către firma de consultanţă DTZ Echinox, încondiţiile în care consultanţii apreciază că veniturile anuale dinexploatarea proiectului vor ajunge la aproape 30 mil. euro dupăexpirarea actualelor contracte, semnate într-o perioadă de scăderea vânzărilor şi a consumului.

Consultanţii au evaluat mallul deţinut de AFI Europe ţinând contde un randament anual de 8,5% (între veniturile din chirii şivaloarea de piaţă), în euro, care ar putea fi acceptat de cătrepotenţialii cumpărători. Plecând de la aceste date, ZF a încercatsă evalueze centrele comerciale cu cele mai mari venituri dinchirii în 2009 - Băneasa Shopping City, Unirea Shopping Center şiBucureşti Mall.

Firma Băneasa Developments, care deţine mallul Băneasa ShoppingCity, dar şi galeria comercială Feeria din faţa magazinuluiCarrefour, a realizat anul trecut venituri de 31,3 milioane deeuro, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor. În acestecondiţii, proiectul comercial controlat de Gabriel Popoviciu poatefi evaluat la 330-370 de milioane de euro, cu condiţia caveniturile să rămână constante în următorii ani, iar potenţialiiinvestitori să accepte să cumpere proprietatea la un randament de8,5-9,5%, în euro anual.

Pe de altă parte, familia Adamescu a avut anul trecut venituride 23 de milioane de euro din exploatarea centrelor comercialeUnirea Shopping Center din Bucureşti şi Braşov, proiectul dinCapitală putând fi evaluat la circa 180-200 de milioane deeuro.

Proprietarii Unirea au schimbat în acest an o parte dintrechiriaşii de la parterul proiectului, aducând branduri precumBershka şi New Yorker, firme care, potrivit informaţiilor dinpiaţă, vor plăti chirii în funcţie de vânzări, dar vor creştetraficul centrului comercial şi îi vor spori notorietatea.

La Unirea anul viitor este aşteptată şi deschiderea unui magazinH&M, în zona în care se aflau agenţiile băncilor Piraeus şiRaiffeisen. Pe de altă parte, proprietarii Bucureşti Mall auînceput amenajarea unui spaţiu nou pentru retailerul suedez deîmbrăcăminte H&M, care ar putea majora cu circa jumătate demilion de euro veniturile anuale din chirii ale celui mai vechimall din ţară.

Mallul din Vitan a generat anul trecut încasări de 19 milioanede euro, astfel că poate fi evaluat la peste 200 de milioane deeuro, ţinând cont că a avut constant în ultimii 11 ani un grad deocupare de 98-100% şi un trafic zilnic de circa 35.000 depersoane.

În această perioadă este însă dificil de găsit cumpărătoripentru acest gen de proiecte din cauza costurilor ridicate cufinanţarea. Singurul mall vândut în România pentru un preţ mai marede 200 de milioane de euro este Polus Center din Cluj, pentru careImmofinanz a plătit în 2007 aproximativ 210 milioane de euro.

În aceste zile, singura tranzacţie aşteptată cu un mall dinBucureşti este vânzarea City Mall, aflat în faliment, proiect carela jumătatea anului era evaluat la 35 mil. euro.

Mallurile în cifre

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO