Retailerul de articole de bricolaj şi materiale de construcţiiDedeman, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău,şi-a dublat reţeaua de magazine în ultimii doi ani şi jumătate,practic de la izbucnirea crizei, şi continuă să se extindă, pânăla finalul acestui an urmând a fi deschise alte două unităţi.
Astăzi, în Baia Mare, Dedeman deschide al treilea magazin dinacest an, după cele din Cluj şi Severin, iar până la finalulanului mai sunt programate încă două deschideri, dintre care una înAlba Iulia.
Investiţiile realizate în ultimii doi ani şi jumătate au duscompania pe primul loc în topul reţelelor de bricolaj, cu afaceride 360 de milioane de euro anul trecut, iar pentru acest ancreşterea veniturilor cu 10%, până la circa 400 de milioane deeuro, este "în grafic".
În Alba Iulia, pe locul fostei fabriciAlbalact
"În ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor putem spune că suntemîn grafic, conform planurilor şi bugetelor stabilite.Magazinul din Alba Iulia va fi deschis în octombrie-noiembriepe un teren cumpărat de la Albalact. Pot spune doar cămagazinul din Alba Iulia nu va fi ultimul deschis în acest an.Va fi penultimul", a precizat Pavăl pentru ZF.
Compania din Bacău a intrat în criză cu 12 magazine.
În 2008, când principalii concurenţi - Praktiker şiBricostore - deschideau câte cinci magazine, Dedeman afinalizat doar două investiţii.
Ulterior, Dedeman a deschis 12 unităţi, în timp ce Praktiker şiBricostore doar câte două.
Pavăl a profitat de scăderea preţurilor la imobiliare şi acumpărat terenuri la "preţuri de criză", mizând şi pe sprijinulbăncilor colaboratoare - BCR, ING, Raiffeisen, RBS şi UniCreditŢiriac.
Programul companiei de expansiune din perioada crizei a fostcel mai agresiv din întregul comerţ modern, ca valoare ainvestiţiilor putând fi comparat doar cu cel al germanilor de laLidl, care în aceeaşi perioadă au cumpărat 107 magazine Plus careau fost rebranduite, investiţiile totale putând fi estimate deasemenea la circa 150 de milioane de euro.
Investiţie de 12,5 milioane de euro laBaia Mare
Cel mai recent magazin, cel din Baia Mare, a implicat oinvestiţie de 12,5 mil. euro, va avea o suprafaţă de 14.700 demetri pătraţi şi 330 de locuri de parcare. În oraşul dinnord-vestul ţării principalii competitori ai Dedeman vor figermanii de la Praktiker, precum şi reţelele de distribuţie demateriale de construcţie Ambient şi Arabesque.
Se justifică investiţiile Dedeman în condiţiile în care piaţaconstrucţiilor rămâne în continuare amorţită?
"Există un reviriment şi pe partea de construcţii, dar uşor.Reparaţiile şi renovările rămân principala activitate pentruclienţii magazinelor noastre. Drumul pieţei este conformaşteptărilor", spune Pavăl, care nu oferă mai multe detaliireferitoare la vânzările din prima jumătate a anului.
Dedeman a ajuns la la 4.500 de angajaţi, fiind unul dintre ceimai mari angajatori cu capital autohton, în timp ce suprafaţă devânzare a magazinelor este de 246.000 de metri pătraţi,echivalentul a şase centre comerciale de dimensiunea BucureştiMall. Planurile companiei sunt de extindere a reţelei la 40 deunităţi pnă în 2015, în urma unui ritm anual de expansiune cu 4-5magazine.
Cele mai mari firme din retailul de bricolaj, listă pe care maiintră şi companiile Praktiker, Bricostore, BauMax, Hornbach şiOBI, au avut anul trecut vânzări de aproape un miliard de euro, încreştere datorită continuării procesului de extindere. În lunaaugust un nou jucător internaţional va intra pe această piaţă -francezii de la Leroy Merlin - astfel că piaţa de bricolaj vacontinua să fie una dintre cele mai competitive din comerţ.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels