Companii

„Peste cinci ani vad PRO TV-ul lider, cum este si acum”. Anul viitor, Pro TV va lansa un nou canal

„Peste cinci ani vad PRO TV-ul lider, cum este si acum”

Costi Mocanu, 40 de ani, este directorul general al companiei PRO TV, administrand un business anual de peste 270 milioane de dolari

01.12.2009, 00:00 335

Pentru canalul Pro TV, televiziunea lider din Romania care selansa in urma cu 14 ani pe 1 decembrie, 2009 a insemnateficientizarea businessului si cresterea cotei de piata fara a facerabat de la calitatea programelor, in conditiile in care piata depublicitate a scazut in acest an cu 30-40%.

"Ne-am adaptat la problemele existente in piata si am fostprimii din industria media din Romania care si-au asumat aceastasarcina deloc placuta, care si-au ajustat cheltuielile inca dinoctombrie-noiembrie 2008, cand pentru multi criza era o poveste. Amcautat sa reducem costurile in toate locurile posibile, pe toateliniile. O adaptare la piata anului 2009 a vizat intai de toatereanalizarea bugetelor de productie a programelor. Este important faptul ca telespectatorii nostri nu auvazut asta pe sticla, cu toate ca noi am operat businessul cucosturi mai mici decat in 2008. Targetul nostru a ramas neschimbat.Am crescut eficienta in toate liniile, plecand de la numarul deangajati si terminand cu costuri specifice domeniului nostru,respectiv costuri tehnice. Peste 80% din costurile companiei suntcosturi generate de programe", spune Costi Mocanu, directorulgeneral al PRO TV S.A, compania care include alaturi de postulfanion si canalele Acasa, Pro Cinema, Pro TV International,Sport.ro si MTV.

Pentru Costi Mocanu, 40 de ani, care este "in PRO" chiar dedinainte de lansarea canalului care a adus cea mai mare schimbarein piata media din Romania, 2008 si 2009 au fost ani totaldiferiti: 2008 a fost cel mai bun an financiar din istoria PRO -afaceri de 274 milioane de dolari si un profit operational (EBITDA)de 111,7 milioane dolari - , iar 2009 este marcat de crizaeconomica cu toate implicatiile dure asupra businessului, respectivo scadere cu 40% a afacerilor si cu 64% a profituluioperational.

Continutul este permanent adecvat la publicultinta

Canalul Pro TV este lider de audienta pe piata locala, stirile,programele de divertisment, filmele si meciurile de fotbal dinEuropa League fiind cele mai vizionate programe de televiziune dinRomania. "Investim foarte mult in emisiunea de divertisment «Dansezpentru tine», dar si pentru meciurile din Europa League. Incercamin fiecare an sa ne imbogatim si sa multumim publicul foarteexigent", spune Costi Mocanu, caruia la finalul lui 2007, AdrianSarbu, fondatorul PRO TV, i-a incredintat sa administrezeoperatiunile zilnice ale celor sase posturi. Sarbu, 54 de ani,conduce acum intregul grup american Central European Media (CME)din care face parte PRO TV, si este romanul care detine cea maiimportanta pozitie intr-o companie straina.

PRO TV a semnat in acest an un contract pe doua sezoane,respectiv pana in vara lui 2010 cu grupul Divertis, astfel incatdin toamna in grila postului ruleaza doua emisiuni noi: "Serviciulroman de comedie" si "Divertis- Land of Jokes". "Divertis si-aincheiat in vara contractul cu broadcasterul sau si a negociat cumai multe canale. PRO TV-ul nu avea genul acesta de programe ingrila, comedii autohtone. Emisiunile Divertis aduc un plus devaloare grupului in doua directii: continut si marketing", explicaMocanu decizia de a aduce Divertis la PRO, unul din "transferurile"cele mai surprinzatoare ale toamnei.

Publicul PRO TV este reprezentat de persoane din mediul urban cuvarste cuprinse intre 18-49 de ani, "oameni dinamici care iaudecizii, care sunt lideri in ceea ce fac, sunt oameni curaspundere, care gandesc liber", spune el.

"Daca ne uitam zi de zi in piata la plaja de audiente, romaniisunt un public extrem de sofisticat si un public alintat de foartemulte programe de foarte buna calitate comparativ cu tarileeuropene. Indraznesc sa spun ca Romania din punctul de vedere alofertei de televiziune este cu siguranta in primii zece in Europa,m-as uita chiar catre primele sapte pozitii."

Dincolo de adecvarea programelor la publicul tinta, PRO TV le-apropus romanilor in ultimii 14 ani proiecte si idei mari pentruRomania. De la "Noua ne pasa" si NATO pana la infiintarearegistrului donatorilor neinruditi sau campanii pentru copii sauanimale, concretizate in proiecte legislative si legi, PRO TV aparticipat si s-a implicat in viata comunitatii. "Responsabilitateasociala nu este un instrument de comunicare pentru noi, actiunilede acest tip in care propunem romanilor proiecte si idei mari, facparte din ADN-ul brandului nostru. Aceste idei se nasc natural indiscutiile dintre colegii mei pentru ca acesta este spiritul PRO",precizeaza Mocanu.

In spatele succesului PRO TV stau oamenii, care au creat in cei14 ani de PRO TV branduri de succes exportate in Europa. "PRO TVsi-a propus sa arate o viata cat mai frumoasa si cat mai colorata.Unul dintre cele mai frumoase lucruri care li s-au intamplatromanilor in cei 20 de ani dupa revolutie sunt cei 14 ani de PROTV. Iar echipa inseamna totul pentru succesul unui post deteleviziune. Toti au contribuit la acest succes pentru ca fiecareeste manager al operatiunii mai mici sau mai mari de care raspunde.Dincolo de formatul unei emisiuni sta brandul si el este cel carete diferentiaza intr-o lume cu posibilitati nelimitate."

Pilonii pe care se bazeaza modelul de succes al PRO TV sunt"viziune, inspiratie, foarte multa munca, pasiune, eforturi,pricepere, nervi, foarte multe analize, pasiune, indrazneala. Suntatribute sine qua non in fata carora telespectatorii si industria spun JOS P~L~RIA, inmomentul in care ne asaza pe primele locuri pe telecomanda sau isidirectioneaza bugetele de publicitate catre canalele PRO",considera Mocanu.

Un nou canal anul viitor

Incepand din toamna anului trecut, piata de publicitate localaeste puternic afectata de criza economica, ceea ce i-a determinatpe executivi sa reduca dramatic bugetele de advertising simarketing.

"Estimarile noastre in Romania arata ca piata de TV ainregistrat o scadere de 30% in lei fata de 2008, iar pentru anulviitor estimam o usoara crestere in concordanta cu cresterea PIBcare se asteapta de la Romania. Nu va fi insa un proces constantdin cate ne dam noi seama, va fi un proces neregulat, cu o primajumatate de an foarte grea, urmata de o revenire la pozitiv in adoua jumatate a lui 2010", afirma Mocanu.

Anul viitor compania PRO TV intentioneaza sa lanseze un noucanal TV, Acasa Clasic, care va difuza telenovele, "un fel de ProCinema al Pro TV-ului", dupa spusele lui Costi Mocanu. "Exista ooferta bogata de telenovele care au un cost de achizitie siamortizare decent si posibilitatea de a generare audiente sivenituri multumitoare. De aceea ne-am gandit la aceasta lansare sivom asista la nasterea postului in 2010."

Pana in acest moment, Acasa Clasic este singurul canal TV pecare PRO TV intentioneaza sa-l lanseze anul viitor.

"In acest moment, perspectiva anului 2010 nu ne permite saadoptam alte decizii, insa noi avem pregatirea si armele necesareca odata luata decizia infiintarii unui canal nou in trei luni sa-lputem lansa pe piata. In momentul de fata exploram foarte multeposibilitati de extindere. Ne-am uitat la posturi de copii, descience de exemplu. Insa raspunsurile pietei nu sunt asaincurajatoare incat sa ne gandim la un atac puternic, intelegandprin asta lansarea simultana a mai multor canale", precizeazaMocanu.

Dezvoltarea pe internet este un "must"

"Peste cinci ani vad PRO TV-ul lider cum este si acum pentru caPRO TV-ul ca brand si-a aratat vocatia de lider. Noi avem inobiectiv cresterea cotei de piata, suntem foarte indragostiti deinternet. Rezultatele din ultimul an au aratat asta. Ne-am dublattraficul ca numar de vizitatori unici anul acesta si vom continuasa investim in acest mediu de comunicare. Pentru cei care gandescliber, online-ul este un «must». Trebuie sa fii acolo, asta nuinseamna ca trebuie sa te muti. Utilitatea prezentei in internetpoate fi masurata fie si numai pentru promovarea emisiunii de TV pecare ai asigurat-o."

Potrivit lui Adrian Sarbu, Central European Media (CME) sedezvolta in trei directii: broadcasting, internet si continut."Internetul este noua frontiera, dar asta nu inseamna ca in Romaniateleviziunea nu va ramane, in urmatorii ani media dominanta",explica Sarbu in iulie, in Ziarul Financiar.

PRO TV a aparut in urma cu 14 ani cand Adrian Sarbu s-a aliat cugrupul american CME pentru a realiza un post de televiziuneoccidental in Romania. CME a venit cu 20 de milioane de dolari, ceamai mare investitie americana in Romania la vremea respectiva, iarAdrian Sarbu a facut managementul. Peste 12 ani, Sarbu a inceput saurce in ierarhia CME, grup care detine statii de televiziune inEuropa Centrala si de Est ce acopera 97 de milioane detelespectatori, astfel incat in ianuarie a fost numit directorexecutiv (CEO) si presedinte al CME, fiind responsabil de afacerianuale de un miliard de dolari.

In Romania, grupul american detine 95% din compania PRO TV SA,restul de actiuni fiind in posesia lui Adrian Sarbu, al carui grupcontroleaza mai multe active media printre care si ZiarulFinanciar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO