Companii

Petroliştii au scumpit din nou carburanţii. Analiştii spun că aprecierea ţiţeiului nu putea veni într-un moment mai prost

Autor: Roxana Petrescu

27.02.2011, 23:57 64

Cele mai mari companii petroliere au scumpit în lanţ benzina şimotorina cu 6-9 bani pe litru la sfârşitul săptămânii trecute.Barilul de petrol a ajuns la maximul ultimilor doi ani şi jumătate.Oficial, conform preţurilor de referinţă anunţate de Petrom şiRompetrol, motorina a depăşit şi ea pragul de 5 lei pe litru, dupăce benzina a făcut acest salt încă de la începutul anului.

De la 1 ianuarie şi până în prezent, Petrom a anunţat cincimodificări ale preţurilor la pompă, patru dintre acestea aducândscumpirea carburanţilor. Ultima aplicată de companie a fost şi ceamai mare din 2011, benzina şi motorina scumpindu-se fiecare cu câte9 bani pe litru.

Rompetrol, al doilea mare jucător din piaţă, a scumpit totvineri motorina cu 9 bani pe litru, iar benzina cu 6 bani.

După toate aceste scumpiri, în România nu se mai comercializeazăniciun tip de carburant sub pragul de cinci lei pe litru, acestnivel de preţ fiind chiar mai mare decât cel atins în 2008, cândbarilul de petrol ajungea la pragul de 147 de dolari pe baril.

De exemplu, din februarie 2008 şi până în iulie 2008, cândbarilul de petrol a crescut cu 60%, de la circa 90 de dolari la 147de dolari, în România, în acelaşi interval, preţurile la benzină şimotorină au crescut cu circa 15%, respectiv 19,5%. Pornind de laaceastă evoluţie, ar rezulta că acum, în cazul în care petrolul arajunge la recordul de 147 de dolari, benzina şi motorina ar puteaajunge la circa 6 lei pe litru.

4% la motorină în două luni

Practic, în nici măcar două luni de zile, motorina s-a scumpitcu 4%, iar benzina cu circa 1%, într-o piaţă în care, potrivitcelor mai recente informaţii, cererea de carburanţi a scăzut cu 5%anul trecut şi va înregistra o stagnare, în cel mai bun caz, anulacesta.

Creşterile de preţ au fost dictate de situaţia din Africa deNord şi mai ales de escaladarea violenţelor din Libia, ţară careocupă al 18-lea loc în topul celor mai mari producători mondiali depetrol, conform datelor cuprinse în Statistica Energiei Globale pe2010 publicată de BP şi preluată de analiştii de la HSBC.

"În 2008, preţul petrolului a ajuns la 150 de dolari pe baril.Imediat după aceasta, economia globală a intrat în colaps. Eraubineînţeles alte probleme în acea perioadă, dar evenimentele deacum trei ani aduc suficiente dovezi că modificările substanţialeîn preţul petrolului sunt de o importanţă majoră pentru economiaglobală", arată analiştii de la HSBC.

Dacă robinetele Libiei se închid, preţul petrolului sareîn aer

Temerile analiştilor vin ca o completare la cele mai recentedeclaraţii venite din partea oamenilor importanţi din industriapetrolieră locală. Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, spunea recentcă orice şoc poate arunca din nou economia în recesiune, iarConstantin Tampiza, fostul director general al Lukoil România,afirma că nu este exclus ca maxime ale barilului, aşa cum au fostcele din 2008, să se repete anul acesta din cauza incidentelor dinAfrica de Nord.

"În timp ce Tunisia şi Egiptul au puţină importanţă în piaţaglobală a petrolului, cu Libia lucrurile stau diferit. Ţara nu esteîn niciun caz printre cei mai mari producători de petrol ai lumii,dar totuşi deţine circa 2% din producţia totală. Dacă robinetelelibiene se închid, şi în cazul în care acestea rămân închise încontextul unui război civil devastator pentru o perioadănelimitată, ori producţia de petrol ar trebui să vină din altăparte, ori în lipsa acestei alternative, preţurile ar trebui săcrească", mai explică analiştii de la HSBC.

Potrivit acestora, preţurile mari la petrol pot afectaîncrederea mediului de afaceri şi a consumatorilor prin impactul pecare îl vor avea asupra veniturilor reale şi a incertitudinilorprivind viitoarele venituri reale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO