Companii

Petrom, 2021: Cum ar putea arăta cea mai mare companie din România în următorii 10 ani

Petrom, 2021: Cum ar putea arăta cea mai mare companie din România în următorii 10 ani

Autor: Roxana Petrescu

23.05.2012, 00:05 2659

Modul în care Petrom îşi vede dezvoltarea până în 2021 are puterea de a modela pieţe întregi, fie că este vorba de petrol, gaze naturale sau mai nou energie electrică. Câteva indicii despre schimbările care vor avea loc au fost prezentate de anul trecut.

Spre sfârşitul lunii septembrie 2011, Ger­hard Roiss, proaspătul CEO al OMV, acţio­narul majoritar al Petrom, anunţa la Istanbul liniile strategice pe care le va adopta după plecarea lui Wolfgang Ruttenstorfer, omul care a pus cea mai mare companie din România în mâinile austriecilor. Două direcţii au fost clare: grupul va renunţa în trei ani la active de rafinare şi marketing de un miliard de euro şi se va concentra până în 2021 pe creşterea semni­ficativă a segmentelor de explorare şi pro­ducţie, respectiv gaze şi energie, acestea fiind prin­cipalele centre de profit pentru orice companie petrolieră, partea de rafinare şi marketing urmând să-şi piardă treptat din consistenţă. Dacă acestea sunt direcţiile OMV, care va fi însă impactul asupra Petrom şi cum va arăta strategia pentru 2021 a celei mai mari companii din România?

Structura din 2021

"În cazul Petrom, la finalul lui 2011 structura companiei bazată pe valoarea activelor nete arăta astfel: 68% pe partea de explorare şi producţie, 11% pe gaze şi energie şi 18% pe rafinare şi marketing. În 2021 cred că aceasta se va schimba: explorarea şi producţia cel mai probabil vor deţine tot două treimi din portofoliu, gazele şi energia ar putea ajunge la 20%, iar restul va fi rafinare şi marketing", spune Tamas Pletser, analist pe segmentul de petrol şi gaze din cadrul ING. Practic, rafinarea şi marketingul, adică reţelele de benzinării, ar urma să fie un segment destul de afectat de noua strategie a Petrom.

În prezent, compania mai deţine o singură unitate de procesare a petrolului, Petrobrazi, după ce anul trecut a închis Arpechim, iar la finalul primului trimestru avea 792 de benzinării, cele mai multe în România, dar şi în pieţe precum Bulgaria sau Serbia, acolo unde Petrom a intrat prin preluarea unor unităţi din portofoliul OMV. Dacă rafinăria pare protejată de planul OMV privind vânzarea unor active de un miliard de euro în trei ani, benzinăriile ar putea face obiectul unor tranzacţii.

Citiţi mai mult despre cum ar putea arăta cea mai mare companie din România în următorii 10 ani în revista Business Magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO