Companii

Petrom, campionul profitabilităţii: marjele de profit sunt duble faţă de cele ale ExxonMobil sau BP. Cum se explică?

Petrom, campionul profitabilităţii: marjele de profit sunt duble faţă de cele ale ExxonMobil sau BP. Cum se explică?

Petrom, cea mai mare companie din România, a uimit piaţa locală cu rezultatele anunţate.

Autor: Roxana Petrescu

24.02.2012, 18:53 3016

Nivelul foarte redus al redevenţelor plătite de Petrom către statul român şi nu neapărat politica de preţuri a companiei explică în mare parte profitul record înregistrat de producătorul de petrol şi gaze în 2011, cred analiştii din piaţă.

Petrom, cea mai mare companie din România, a uimit piaţa locală cu rezultatele anunţate miercuri, producătorul de petrol şi gaze raportând un profit net de 887 de milioane de euro la afaceri de 5,3 miliarde de euro. Cu aceşti indicatori financiari, Petrom a devenit o companie de două ori mai profitabilă decât giganţii ExxonMobil sau BP şi se uită de sus la marjele obţinute de italienii de la Eni sau chiar la marja netă a proprietarului său, austriecii de la OMV.

Marjă de profit fără egal

Potrivit rezultatelor anunţate de companie, marja netă a Petrom, calculată ca raport între profitul net şi vânzări a fost anul trecut de 16,6%. Reluând acelaşi calcul pentru alţi petrolişti care şi-au anunţat rezultatele pentru anul trecut, se observă că Petrom îşi devansează cu mult colegii de breaslă.

De exemplu, gigantul ExxonMobil, cea mai mare corporaţie petrolieră a lumii, a înregistrat un profit net de 42 de miliarde de dolari, de opt ori mai mare decât cifra de afaceri a Petrom, dar marja de profit a companiei a fost de 8,6%, de două ori mai mică decât cea a producătorului local de petrol şi gaze.

Nici profitabilitatea Shell sau BP nu se compară cu cea înregistrată de Petrom, aceşti giganţi înregistrând o marjă de 6,6%, respectiv 6,9%, potrivit rezultatelor financiare înregistrate în 2011.Petrom îşi găseşte cu greu un concurent în cursa proftabilităţii şi în regiune pentru că polonezii de la PKN Orlen au lucrat anul trecut la o marjă de 2,9%, în timp ce croaţii de la INA au bifat un procent de 8,7%.

Doar sârbii de la NIS au ajuns la o profitabilitate de 21,7%, mai mare decât cea a Petrom. Comparativ cu austriecii de la OMV, care în 2004 au luat de la statul român cu circa 1,5 miliarde de euro pachetul majoritar din Petrom, marja de profit a companiei locale a fost de peste trei ori mai mare. Care este explicaţia?

Consumul a scăzut, preţurile au crescut

Anul trecut consumul de carburanţi a înregistrat o scădere de circa 1%, potrivit estimă rilor jucătorilor de profil, dar preţurile la pompele Petrom au crescut substanţial.

Astfel, preţul în lei pentru un litru de motorină a cres cut cu 25%, în timp ce benzina s-a scumpit cu 22%. La nivel internaţional, cotaţiile la produsele petroliere au crescut cu 35% pentru motorină şi cu 29% la benzină, după cum arată datele Petrom. Totodată, ieri litrul de motorină a atins un nou record, pragul de 6 lei pe litru, odată cu o nouă scumpire aplicată de Petrom.

Luând doar ca scenariu de calcul o politică de preţuri a Petrom care ar fi generat scumpiri de numai 10% la pompe, ceea ce ar fi determinat un avans de circa 10% al afacerilor, profitul companiei ar fi ajuns la un nivel de circa 2 mld. lei (490 mil. euro) anul trecut. Chiar şi aşa, marja de profit ar fi fost de peste 10%. Spe cialiştii din piaţă spun însă că nu politica de preţuri este problema, ci faptul că statul nu-şi apără interesul prin practicarea unor redevenţe mai mari, deşi bugetul are nevoie de venituri suplimentare.

Redevenţa mică face profitul mare

"Nu preţurile umflate explică rezultatele Petrom, ci taxele mici pe care le plăteşte, în special redevenţele. Petrom nu ne fură pe noi, politica sa este în linie cu cea a altor companii pe troliere. Problema este că statul român nu- şi urmăreşte propriul interes", crede Daniela Mândru, senior equity analist în cadrul Swiss Capital.

Mândru explică faptul că cea mai mare parte a profitului Petrom vine din segmentul de explorare şi producţie, partea de rafinare şi marketing abia apropiindu-se de break-even.

De altfel, chiar rezultatele Petrom arată acest lucru.

Pe segmentul de ex plorare şi producţie, compania a înregistrat anul trecut un EBIT de 5,2 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro), cu 74% mai mare faţă de cel din 2010. Pe partea de rafinare şi marketing, EBIT-ul Petrom a fost de -187 mil. lei.

"Grosul profitului vine din explorare şi producţie. Dacă am separa compania în două, am vedea că Petrom nu face mai nimic pe rafinare şi marketing. Asta este cu Petrom. Redevenţele sunt foarte mici comparativ cu alte companii petroliere", a mai precizat Mândru.

Prin contractul de privatizare, statul român s-a angajat să menţină redevenţele plătite de Petrom neschimbate, pe o perioadă de zece ani de zile, adică până în 2014. Anual, Petrom plăteşte către statul român redevenţe egale cu 3,5-13,5% din valoarea producţiei anuale extrase.

Potrivit datelor Petrom, redevenţele plătite statului român în 2011 au fost de 735 milioane de lei (173 de milioane de euro).

Valoarea vânzărilor înregistrate pe segmentul de explorare şi producţie a fost de 11,7 miliarde de lei (2,7 miliarde de euro). Practic, redevenţele plătite de Petrom au fost de numai 6% din valoarea producţiei realizate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO