Companii

Petrom, profit de 200 mil. euro pe o piaţă în scădere

Petrom, profit de 200 mil. euro pe o piaţă în scădere

Autor: Roxana Petrescu

11.05.2011, 23:59 864

Petrom, cea mai mare companie din piaţă, a raportat din noucreşteri de afaceri şi profit, deşi piaţa pe care activează şi-acontinuat scăderea. Scumpirile repetate de la pompele de benzină,dar şi tăierile de costuri au întors însă în favoarea companiei ocerere care a refuzat să crească în ciuda revenirii economicetimide de la începutul anului. Firma a ajuns în trimestrul I laafaceri de 4,97 mld. lei (1,17 mld. euro), în creştere cu 27% faţăde T1 2010. Profitul net, conform standardelor internaţionale, aajuns la 841 mil. lei (199,1 mil. euro), în creş­tere cu 4%, fiindafectat de impactul unui rezultat financiar negativ de 43 mil.euro.

"Întreaga piaţă de retail a scăzut cu 4-5% în prima parte aanului şi nu este o surpriză pentru noi această evoluţie. Pe de oparte a fost cauzată de scăderea salariilor din sectorul public,iar pe de altă parte a fost un răspuns la preţurile ridicate aleproduselor petroliere. Nu sunt foarte optimistă în ceea ce priveşterevenirea cererii anul acesta ţinând cont de faptul că previziunilede creştere economică pentru România sunt de numai 1-2%. Acestlucru se va simţi în puterea de cumpărare abia la anul", a spusMariana Gheorghe, CEO-ul Petrom.

În primul trimestru, cotaţiile internaţionale la benzină aucrescut cu 34%. La pompă, acest lucru s-a văzut în scumpiri de 23%.La motorină, cotaţiile internaţionale au crescut cu 48% în primultrimestru, la pompă acest lucru resimţindu-se în scumpiri de 29%.Mai mult, com­parând cele două perioade, anul acesta s-a simţitTVA-ul de 24% precum şi creşterea accizelor. Vânzările cuamă­nuntul la nivel de grup, care au reprezentat 63% din vânzăriletotale din marketing au scăzut cu 5%, în timp ce vân­ză­rilecomerciale au crescut totuşi cu 4%. Acest declin al vânzărilor afost însă compensat de creşterea preţurilor la carburanţi.

Mariana Gheorghe spune practic că dacă pe segmentul comercialvânzările au început să-şi revină, acest lucru va putea duce lacreşterea salariilor sau la crearea de noi locuri de muncă abiaspre finalul anului, puterea de cumpărare a consumatorului finalurmând să simtă impactul pozitiv abia în 2012.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO