Companii

Piaţa de adezivi pentru construcţii a stagnat în acest an, dar marii jucători au speranţe de creştere pentru 2013

Piaţa de adezivi pentru construcţii a stagnat în acest an, dar marii jucători au speranţe de creştere pentru 2013

Autor: Andreea Neferu

20.12.2012, 00:05 811

"Vânzarea exprimată în tone pe primele nouă luni din 2012 este sensibil egală cu vânzarea anului 2011 în aceeaşi perioadă. Lipsa proiectelor mari, incertitudinea politică ce s-a răsfrânt în proiectele cu primăriile şi de asemenea criza au dus în cele din urmă la o vânzare liniară, fără salturi spectaculoase, aşa cum era de aşteptat", spune Marcel Băr­buţ, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii AdePlast.

Compania care produce adezivi, polistiren şi vopsea a consemnat în primele nouă luni ale acestui an o cifră de afaceri de aproximativ 140 de milioane de lei (31,8 milioane de euro), în creştere cu aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, AdePlast a reuşit să-şi dubleze profitul în primele trei trimestre comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, până la 10,9 mil. lei (2,5 mil. euro).

"În cadrul segmentului (de adezivi - n. red.) au fost anumite schimbări, unii jucători crescând în dauna celor mici, dar nu a fost nimic spectaculos", mai spune Bărbuţ.

Pe de altă parte, Andrei Dumitrescu, sales and marketing manager al diviziei de adezivi din cadrul Henkel România, spune că volumul de construcţii a crescut cu 5,6% în primele opt luni, iar piaţa adezivilor a urmat în mare parte acelaşi trend. "Am început anul acesta cu încredere că piaţa va reveni pe un trend ascendent după trei ani în care a scăzut ritmic. (...) Însă, din cauza instabilităţii politice, începând cu luna iulie creşterea nu a mai fost susţinută, astfel încât încetinirea ritmului poate duce la stagnarea pieţei până la sfârşitul anului", spune Dumitrescu.

Henkel România a terminat anul precedent cu afaceri de circa 130 de milioane de euro, în scădere cu circa trei procente comparativ cu anul anterior, însă nemţii nu oferă informaţii cu privire la ponderea diviziei de adezivi în totalul cifrei de afaceri de pe piaţa locală.

Henkel România are, pe lângă divizia de adezivi, alte două domenii de activitate, şi anume produsele de îngrijire a locuinţei şi de cosmetice, dar reprezen­tan­ţii companiei susţin că adezivii au cea mai importantă contribuţie în vânzări. Potrivit estimărilor de la începutul verii, Henkel ar urma să-şi crească vânzările diviziei de adezivi cu 5-7% anul acesta, după ce anul trecut businessul nemţilor pe acest segment a înregistrat un avans de circa 7%.

Probleme cu reabilitările

Producătorii de adezivi spun că programul naţional de reabilitare termică ar putea reprezenta un adevărat pilon de creştere a pieţei de profil, dacă acesta ar funcţiona conform unor norme clare. "Însă el se loveşte de mai multe probleme precum birocraţia, lipsa unui control al costurilor din partea beneficiarilor, folosirea unor materiale ieftine sau neconforme", spune Dumitrescu.

Până la finalul anului, cel mai probabil piaţa de adezivi va urma tendinţa din primele trei trimestre, urmând să stagneze, iar vânzările din ultimele luni ale anului, considerate "de vârf" pentru industria construcţiilor, vor depinde, ca în fiecare an, de evoluţia vremii.

Chiar dacă anul 2012 nu a fost unul pe măsura aşteptărilor jucătorilor din piaţa de adezivi, anul viitor ar putea fi unul mai bun, dar doar dacă se vor relua construcţiile noi, astfel ca industria de profil să nu se mai bazeze aproape exclusiv pe renovări. "Piaţa de adezivi ar putea fi impulsionată şi ar putea reveni pe creştere din 2013 dacă vor fi demarate proiecte noi de construcţii de anvergură. Este foarte greu să ne bazăm doar pe renovări dacă e să luăm în calcul o creştere sănătoasă a acestei pieţe. Vânzările de adezivi pot înregistra fluctuaţii uşoare şi ca urmare a cererii pentru lucrări de renovare, dar proiectele noi de anvergură sunt cele care pot influenţa decisiv acest domeniu", explică Daniel Guzu, omul de afaceri care controlează producătorul de materiale de construcţii Duraziv.

În anul 2011, compania a raportat o cifră de afaceri de 18 milioane de euro, în creştere cu 34% comparativ cu anul precedent.

La rândul său, Dumitrescu de la Henkel spune că momentan este foarte greu de estimat evoluţia pieţei pentru anul vi­itor, însă consideră că, în cel mai optimist scenariu, avansul ar putea fi de 5-8%.

Fabrici noi. De altfel, Henkel se pre­găteşte de o revenire a pieţei pentru anii următori, în contextul în care are în derulare în prezent un proiect de con­strucţie a unei fabrici de adezivi la Roznov, în judeţul Neamţ, ce ar urma să fie inaugurată în luna ianuarie a anului vi­itor. Investiţia totală în acest obiectiv se ridică la 10 milioane de euro, din care 30% sunt bani europeni, iar restul provin din fonduri proprii ale companiei.

Această a treia fabrică va majora cu aproape 40% capacitatea de producţie de materiale de construcţii a Henkel în România, până la 700.000 de tone pe an, în condiţiile în care cele două fabrici de ade­zivi şi alte materiale de construcţii ale grupului, din Pantelimon şi Câmpia Turzii, pot livra până la 500.000 tone/an.

La rândul său, Marcel Bărbuţ de la AdePlast arată că o creştere de cel puţin 10% în sectorul adezivilor ar fi fezabilă pentru anul viitor, în contextul unui an 2013 mai liniştit din punct de vedere poltic şi social. "Sunt fonduri care vin de la Comisia Europeană, care în speranţa unei linişti sociale vor merge şi în partea de construcţii, ceea ce ar trebui să genereze o creştere de cel puţin 10% în industria de profil. Întrucât acest segment (al adezivilor - n.red.) a fost ţinut pe loc în ultimii doi ani din cauza crizei, a schimbărilor politice, a lipsei banilor în piaţă în general, speranţa este că odată cu 2013 lucrurile vor lua un nou avânt", apreciază Bărbuţ.

Capacitatea de producţie a AdePlast pe segmentul de mortare este de 700.000 de tone anual, în timp ce producţia de vopsea, tencuieli decorative şi de adezivi speciali în stare umedă se ridică la 80.000 de tone pe an. Pe segmentul de polistiren, compania poate produce 1,1 milioane de metri cubi anual.

Daniel Guzu de la Duraziv spune de asemenea că anul 2013 va fi în mod sigur un an în care fiecare dintre producătorii de pe piaţă va trebui să continue să se adapteze din mers pentru a face faţă provocărilor din piaţa de construcţii în ansamblul său.

Duraziv deţine trei unităţi de producţie în România, de mortare uscate, vopsele şi tencuieli pe bază de apă, respectiv de profiluri metalice, situate lângă Bucureşti, în Popeşti-Leordeni. Fabrica de adezivi are o capacitate maximă de 200.000 de tone pe an, iar cea de profiluri metalice de 10.000 tone pe an.

Pe piaţa locală de adezivi mai activează jucători precum Baumit (Austria) sau Baumix (firmă controlată de Augustin Russu).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO