Companii

Piaţa de electrocasnice are mult de recuperat, însă primele semnale optimiste apar la jumătatea anului

Piaţa de electrocasnice are mult de recuperat, însă primele semnale optimiste apar la jumătatea anului

Segmentul electrocasnicelor mari se menţine pe locul doi în topul bunurilor de folosinţă îndelungată

Autor: Cristina Rosca

30.03.2012, 00:05 1206

Piaţa locală de electrocasnice mari, alcătuită din frigidere, congela­toare-lăzi frigorifice, maşini de spălat vase şi rufe, uscătoare, ara­gazuri autonome, cuptoare încor­porabile, plite, hote şi cuptoare cu microunde s-a ridicat anul trecut la circa 656.000 de bucăţi, cu peste 10.000 mai puţine decât în anul anterior.

Românii, încă afectaţi de situaţia eco­nomică, rămân precauţi şi aleg să cumpere electrocasnice mari doar din nevoie. Astfel, frigiderul şi maşina de spălat nu se înlocuiesc decât atunci când nu mai funcţionează, nu atunci când apare un model mai performant, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

"Studiile realizate de CECED - Asociaţia Europeană a Producătorilor de Aparatură Electrocasnică -, referitoare la marfa pusă pe piaţa din România de către membrii săi, arată că piaţa este încă în scădere. Tot aceste studii arată şi alte tendinţe şi direcţii importante de evoluţie a cererii de marfă pentru viitorul apropiat", spune Tone Prislan, managing director al produ­cătorului sloven de electrocasnice Go­renje în România.

El explică faptul că pe fondul scăderii accentuate a puterii de cumpărare a ro­mâ­nilor, potenţialii clienţi vor efectua achiziţii de aparatură electrocasnică cu predilecţie în ultimele două trimestre ale anului, principalele cauze fiind dependenţa de banii sosiţi de la muncitorii din afara graniţelor, precum şi costurile mari cu întreţinerea pe timpul iernii. Şeful Gorenje România mai spune că în România sunt realizate infuzii masive de capital în lunile august şi decembrie.

O altă tendinţă pe care el o observă pe această piaţă, profund afectată de situaţia economică dificilă din ultimii trei ani, este aceea că principalele motoare ale vânzărilor de electrocasnice sunt reprezentate de proiectele de finisări şi amenajări interioare, ce au condus la o creştere importantă a vânzărilor de aparatură încorporabilă. "Nu în ultimul rând, în perioade de criză oamenii măresc cantităţile depozitate de alimente, de aceea cresc şi vânzările de congelatoare şi lăzi frigorifice."

În perioada de boom românii îşi permiteau să facă achiziţii din impuls, deoarece şi le puteau finanţa cu creditele ieftine, acordate pe bandă rulantă de bănci. Începând cu 2009 însă, situaţia a luat o altă întorsătură.

Încă nu se vede luminiţa de la capătul tunelului

După trei ani de criză, marcaţi de scăderea consumului, încă nu se vede luminiţa de la capătul tunelului pentru piaţa electrocasnicelor mari per ansamblu. Există însă segmentele de piaţă unde numărul produselor achiziţionate de români a crescut chiar cu peste 20%. Aceste segmente sunt printre cele mai mici (atât în volum, cât şi în valoare), precum uscătoarele (9,21%), maşinile de spălat vase (22,44%) sau cuptoarele cu microunde (28,93%), potrivit datelor CECED (Aso­ciaţia Europeană a Producătorilor de Aparatură Electro­casnică).

Această evoluţie poate fi explicată prin faptul că în România gradul de penetrare al acestor produse este încă foarte mic, românii abia acum începând să îşi doteze gospodăriile cu aceste tipuri de pro­duse. Aceste segmente de piaţă sunt şi mult mai mici decât cele tra­diţio­nale - frigidere, ara­ga­zuri şi maşini de spălat rufe. Toate cele trei seg­mente de bază ale pieţei de elec­tro­casnice mari au avut în 2011 o evo­luţie negativă în volum.

Pe piaţa locală însă există loc de creştere şi pentru aceste segmente. Dacă în state vest-europene precum Germania nu se mai găsesc date în anuarele statistice des­pre gradul de penetrare al frigiderelor sau ma­şi­nilor de spălat, deoarece acesta este de 100%, în România nu a fost atins nivelul maxim pen­tru niciuna dintre aceste categorii de produse.

Giuseppe Parma, care conduce de mai bine de doi ani operaţiunile locale ale Indesit, spunea în urmă cu o lună că în România gradul de penetrare al frigiderelor şi aragazurilor este de 90%, iar cel al maşinilor de spălat de 70% - printre cele mai mici din regiune.

El explică însă faptul că penetrarea atât de redusă a maşinilor de spălat are drept cauză principală faptul că multe locuinţe nu sunt racordate la apă. Până când acest lucru nu se va întâmpla, pentru multe gospodării maşinile de spălat vor fi inutilizabile.

Tot la coada clasamentelor ne situăm şi în cazul maşinilor de spălat vase. Doar trei gospodării din 100 au acasă maşină de spălat vase, gradul de penetrare al acestor produse fiind încă foarte mic comparativ cu alte electrocasnice şi cu alte pieţe europene, potrivit datelor oferite de retailerul de electronice, electrocasnice şi IT Flanco.

Deşi în alte state mai dezvoltate aceste produse sunt mai cunoscute şi dotează mai multe gospodării, în România puterea redusă de cumpărare i-a ţinut pe români departe de maşinile de spălat vase. La un total de 7,5 milioane de gospodării, doar 225.000 au maşină de spălat vase. În condiţiile în care fiecare gospodărie are în medie 2,5 locuitori, doar puţin peste jumătate de milion de români au acces la acest tip.

Această "bilă neagră" poate fi tran­sformată însă în avantaj deoarece aceste deficite pot fi transformate în potenţiale de creştere.

Electrocasnicele mari, ultimele la linia de sosire

Anul trecut sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, menţinându-şi al doilea loc în topul bunurilor de folosinţă îndelungată, după segmentul IT. "Creşterea pe această piaţă, de 4,1% faţă de 2010, a fost susţinută de maşinile de spălat, de frigidere, dar şi de plite şi de maşini de spălat vase", crede Mioara Bolozan, directorul de marketing al producătorului Whirlpool în România.

În 2011 însă, în timp ce majoritatea sectoarelor pieţei de bunuri de folosinţă îndelungată - electrocasnice mici, foto, IT - au reuşit să atingă o rată de creştere de două cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire în acelaşi an.

Ce urmează însă în 2012? Producătorii şi retailerii speră in corpore la creşteri.

"Ţinând cont de previzionatele beneficii acordate către populaţie cu ocazia alegerilor ce urmează a avea loc, dar şi de factorii care influenţează în mod normal piaţa de profil, consider că în anul 2012 piaţa poate evolua într-o marjă de minus 1% până la plus 5% faţă de anul 2011, cu o creştere continuă a vânzărilor de aparatură încorporabilă", crede şeful Gorenje România. Şi Whirlpool România speră la creşteri. Estimările producătorului sunt ceva mai optimiste decât cele ale slovenilor de la Gorenje. "Considerăm că piaţa de electrocasnice mari va avea în acest an o creştere moderată de 5-7%. Astfel, datorită faptului că multe dintre produse s-au uzat moral, România va redeveni o piaţă de înlocuire a aparaturii electrocasnice, clienţii optând pentru modele mai noi, cu un design deosebit sau caracteristici tehnice îmbună­tăţite", spune Mioara Bolozan, directorul de marketing al Whirlpool România.

La rândul său, Giuseppe Parma, şeful Indesit România, pariază pe un avans al pieţei de electrocasnice mari în 2012. El spune că primele semnale pozitive au apărut încă din ultimul trimestru al lui 2011 şi, potrivit estimărilor sale, trendul ascendent se va menţine şi în acest an.

Italianul, venit la conducerea Indesit în 2009, crede că piaţa de electrocasnice are încă mult de recuperat, aşa că, în următorii ani, inclusiv 2012, vom asista la o evoluţie pozitivă, mai ales în cazul categoriilor de produse cu o rată de penetrare încă scăzută, precum maşinile de spălat rufe sau vase şi produsele încorporabile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO