Companii

Piata de mobilier de birou se indreapta spre 100 de milioane de euro la orizontul anului 2011

Piata de mobilier de birou se indreapta spre 100 de milioane de euro la orizontul anului 2011

In topul vanzarilor companiilor de profil domina mobilierul destinat zonei operationale, receptiilor si scaunele

25.04.2008, 21:38 139

Cu toate ca o parte dintre livrarile de proiecte au fost amanate pentru acest an, jucatorii de pe segmentul mobilierului de birou au incheiat 2007 in grafic, cresteri semnificative fiind consemnate si pe segmentul de lux. Perioada 2005-2007 a adus o maturizare a preferintelor pe aceasta nisa, piata devenind mai echilibrata, mai asezata si matura din multe puncte de vedere.
Gusturile s-au cizelat, cererea a crescut, iar jucatorii, de la simpli producatori sau importatori si-au dezvoltat serviciile in domenii conexe, cei mai multi fiind in prezent furnizori de servicii integrate.
Printre principalii factori de crestere a afacerilor si implicit a pietei de profil in acest an, reprezentantii companiilor amintesc pe langa maturizarea proiectelor imobiliare si intensificarea planurilor de schimbare a mobilierului de birou, initiate de companiile active pe piata.
"Am remarcat o tendinta a multinationalelor, dar si a firmelor romanesti, de a-si innoi mobilierul de birou intr-o perioada mai scurta de timp: 7-8 ani in prezent fata de 8-10 ani in 2004-2005,. Pe pietele Europei Occidentale, rata medie de innoire a mobilierului de birou este de 5-6 ani. Spre aceasta tindem si in Romania si cred ca vom ajunge acolo pana in 2011", a spus Bogdan Staicu, seful diviziei Mobexpert Office.
Mobexpert Office este prezenta, pe langa Romania, si in Bulgaria si Serbia, vanzarile sale la nivel regional inregistrand o crestere de 28,5%. Pentru acest an, estimarile de crestere sunt in jurul a 20%.
Cel mai mare producator mondial de mobilier pentru birouri este prezent pe piata locala prin intermediul Corporate Office Solutions (COS), companie care s-a lansat in urma cu zece ani. In acest interval COS a livrat peste 3.500 de proiecte de amenajari de spatii de birouri. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 14,5 mil. euro, iar potrivit datelor furnizate detine o cota de 25-30% din piata amenajarilor "la cheie" pentru spatii de birouri de clasa A.
"Trendul in materie de solutii pentru amenajarile de birouri sustine eficientizarea la maximum a spatiului, obtinuta prin alegerea unui concept bine gandit de planificare si amenajare a spatiului, partitii demontabile, flexibile si un cable management profesional. In materie de mobilier pentru birouri, observam ca se pune tot mai mult accentul pe ergonomie si functionalitate, clientii nostri preferand sisteme inovatoare ce permit folosirea inclusiv a spatiului de deasupra biroului, in combinatie cu o accesorizare adecvata oferind astfel un spatiu mai mare pentru depozitare", a spus Christophe Weller, managing partner al COS.
Vanzarile Mobexpert Office au avut o dinamica mai buna in Bulgaria spre exemplu, comparativ cu Romania, in 2007 insa, cu toate acestea, volumele cele mai mari se fac pe piata locala. Prezenta diviziei office a celui mai mare grup de mobila din Romania in tara vecina s-a concretizat printr-un singur magazin de vanzare si un departament de vanzari directe care acopera atat Sofia, cat si orasele importante din Bulgaria (Varna, Plovdiv).
"Fata de Polonia, Cehia si Ungaria, este evident ca mai avem de recuperat, mai ales in ceea ce priveste modul de abordare a diverselor tipuri de afacri posibile. In ceea ce priveste Mobexpert Office, consider ca am reusit sa reducem foarte mult din decalajul fata de aceste piete, cu precadere in privinta ofertei de produse, a abordarii clientilor si a fidelizarii acestora. Acest proces de recuperare a fost accelerat si de mutarea in Europa Centrala a unor centre operationale si de servicii ale clientilor", a mai spus Staicu.
COS a deschis anul trecut un birou de reprezentare in Republica Moldova anul trecut, insa planurile pentru perioada urmatoare au in vedere noi deschideri in afara tarii. In legatura cu sectoarele cele mai dinamice din punctul de vedere al cerereii de solutii integrate pentru amenajari de spatii de birouri, reprezentantii COS apreciaza ca acestea vor fi sucursalele de banci, centrele operationale si companiile call center. In 2007, cea mai mare cerere de solutii integrate pentru amenajarile de spatii de birouri a venit din domeniile bancar, automobile, telecomunicatii si IT.
Principalii producatori romani pe piata mobilierului de birou sunt Mobexpert Office, Silvarom, GreenForest, Aici Mobilier, The Prince International, Neoset Prod Com sau Simalexim. De cealalta parte, principalii importatori sunt Corporate Office Solutions, Mobexpert Office (divizia de import), MioDino, Techo Mobilier, Bene Romania sau Hansen Grup.
"Cand am venit in Romania primul lucru cu care ne-am confruntat a fost mentalitatea angajatorilor, care nu erau pregatiti inca sa investeasca mai mult pentru amenajarea spatiilor de lucru. Astazi, angajatorii au ajuns sa constientizeze mai mult ca oricand nevoia de a crea medii de lucru in care angajatii sa se simta confortabil. Practic, dinamica pietei muncii a atras dupa sine noi criterii de motivare a angajatilor, resursele financiare incetand a mai fi singura metoda de motivare", a spus Christophe Weller de la COS.
In topul vanzarilor companiilor de profil domina mobilierul destinat zonei operationale, receptiilor si scaunele, pentru ca abia apoi sa vina ansamblurile destinate zonei directorale.
"Aproximativ doua patrimi din vanzari sunt reprezentate de elemente destinate spatiului operational din birouri si scaune. O alta patrime din vanzari include mobilier directoral si sisteme de asteptare - receptii sau sali de conferinte. Ultima patrime este reprezentata de mobilierul de completare, adica sisteme de arhivare, elemente destinate mobilarii anexelor, elemente auxiliare", a precizat Bogdan Staicu de la Mobexpert Office.
Multinationalele care sunt cel mai atractiv target pentru producatorii si importatorii de mobilier de birou vin cu o imagine foarte clara despre produsele pe care le vor in sediile lor, astfel ca cele mai noi tendinte sunt aduse de acestea. "Tendintele sunt asimilate mult mai rapid pe segementul de office. Clientii sunt foarte receptivi la nou, exigenti si se observa o sofisticare a gusturilor si nevoilor acestora, din ce in ce mai pronuntate de la an la an", a adaugat reprezentantul Mobexpert Office.
Pana in 2006 oferta pe segmentul high-end al mobilierului de birou nu era definita in Romania, majoritatea importatorilor care aduceau acest tip de produs raspundeau ofertelor punctuale ale managerilor multinationalelor. La sfarsitul anului 2006 insa divizia office a Mobexpert a plusat cu primul showroom dedicat exclusiv acestui segment. Investitia a fost de 200.000 de euro insa a reprezentat un cu totul alt concept pentru Romania.
"In zona segmentului de lux s-a facut remarcata in ultimii ani o crestere a cererii venind nu doar de la clientii "traditionali" adica marile multinationale, ci si de la tot mai multe companii romanesti. Putem vorbi, in mod cert, de o nevoie de definire mai coerenta a propriei imagini la care devin atente si sensibile si companiile romanesti", a mai spus Bogdan Staicu de la Mobexpert Office. Pe segmentul de lux, vanzarile in cadrul Mobexpert Office au crescut in 2007 cu circa 15% comparativ cu anul precedent, in timp ce pentru 2008 estimarile indica faptul ca 7-10% din totalul vanzarilor se vor face pe aceasta nisa.
"In curand divizia Premio se va muta intr-o locatie mai centrala, cu o vizibilitate mai buna si un spatiu mai generos care va conferi o mai buna prezentare a ofertei pentru arhitecti si dezvoltatori", spune Staicu.
Piata de mobilier de birou de lux era estimata anul trecut la circa 5 mil. euro, existand premisele dublarii valorilor de la an la an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO