Companii

Povestea fabricii româneşti în care s-a produs primul detergent: de la marca locală Alba la Tide şi Ariel

Povestea fabricii româneşti în care s-a produs primul detergent: de la marca locală Alba la Tide şi Ariel

Autor: Cristina Roşca

23.01.2011, 23:50 4595

"Producem cât este nevoie", spune Adina Pascu,românca de 39 de ani care conduce fabrica de la Timişoara. Deşi nudă cifre legate de valoarea sau volumul vânzărilor, Pascu spune căîn ultimii cinci ani "producţia s-a dublat".

Cu toate acestea, când este întrebată de cele mai mari provocăriale anului 2010, Pascu spune că "a fost un moment în care a fostnevoie să cerem sprijinul altor fabrici din regiune pentru a fisiguri că acoperim cererea. Întotdeauna această decizie este grea,pentru că obiectivul nostru este să acoperim cererea în totalitatecu produse fabricate în Timişoara".

Adina Pascu şi-a finalizat studiile universitare în 1994, dupăce a absolvit Facultatea de Electrotehnică de la Timişoara. Printrefuncţiile anterioare pe care le-a ocupat se numără cea de drylaundry operation manager în cadrul fabricii de detergenţi P&Gde la Timişoara sau cea de liquids operation manager, pe care aocupat-o în cadrul fabricii P&G din localitatea Novomoskovsk.

Detergenţi S.A. a avut în 2009 o cifră de afaceri de 18,6milioane de euro, în creştere cu 60% faţă de 2008, şi un profit netde aproape 1,8 milioane de euro, de peste trei ori mai mare decâtîn perioada anterioară.

"Producţia de detergenţi de vase pentru o zi este suficientăpentru a furniza întregii populaţii a României necesarul pentru olună", spunea ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, Mark H.Gitenstein, prezent la aniversarea de 15 ani a fabricii P&G dela Timişoara.

În octombrie 1995, P&G, cel mai mare producător local debunuri de larg consum nealimentare, achiziţiona de la stat fabricade detergenţi. Şase luni mai târziu, compania începea să producăTide. Astfel, era detergentului Alba începea să apună, iar laTimişoara, începând cu 1996, s-a scris o nouă istorie, cea adetergentului Tide ambalat în cutie de carton de 450 de grame.Acum, toţi detergenţii produşi în inima Banatului alimenteazămagazinele statelor vecine.

De atunci au trecut 15 ani şi după investiţii de 50 de milioanede dolari, bani care s-au îndreptat în special în modernizareafabricii şi în extinderea liniilor de producţie, la Timişoara,fabrica P&G, unde lucrează 300 de persoane, produce Ariel,Tide, Bonux, Ace şi Fairy.

"Gama de produse este însă mult mai variată acum. Dacă analizămcazul detergentului, atunci ofeream doar detergent Tide la cutie,acum avem şi pungi şi cutii de la 100 de grame şi până la 15kilograme", mai spune Adina Pascu.

Un angajat al P&G de la Timişoara spunea în timpul unui tural fabricii că acum se produce într-o săptămână mai mult decât seproducea la început în decursul unui an. În martie 2009, laTimişoara a început şi producţia Fairy. P&G a investit 10milioane de dolari în noua linie de producţie, iar un an mai târziucompania exporta în Turcia Fairy, "care nu era prezent pe piaţăpână nu l-am adus noi", explică Adina Pascu.

Din totalul producţiei de la Timişoara, circa 40% merge laexport, în Bulgaria, Serbia, Turcia şi Polonia. Primul produs carea trecut graniţele ţării a fost detergentul Bonux, iar destinaţiileau fost pieţele vecine, Bulgaria şi Serbia. Toate produselerealizate în Banat sunt însă livrate şi pe piaţa locală.

Acestora li se adaugă însă cele realizate la fabrica din Urlaţişi altele din import. Astfel, dintr-un total de peste 300 deproduse ale P&G comercializate pentru peste cinci miliarde deconsumatori din 140 de ţări, pe piaţa locală există 23. Printrecele mai noi prezenţe se numără Pampers Sleep & Play şi Arielcapsule gel, potrivit lui Sotirios Marinidis, cel care ocupăfuncţia de director general al P&G România din iulie 2009.

În România sunt produse branduri precum Pampers sau Gilette, darsunt realizate şi şampoanele şi balsamurile de păr Head &Shoulders, Pantenne, Wash & Go şi Blendax.

Începând cu luna iulie a început producţia la Urlaţi, în fabricaridicată de la zero, în care P&G a investit 100 de milioane dedolari, a treia investiţie ca valoare pe ansamblul grupului şisingura din Europa în acest an. Din totalul producţiei de aici,circa 90% merge la export către ţări precum Rusia, Ucraina şiTurcia.

După deschiderea fabricii de la Urlaţi numărul angajaţilor adepăşit 1.000 de oameni, faţă de circa 100 în 1995, când a fostachiziţionată fabrica de detergenţi din Timişoara. "Când ampreluat, am preluat cu totul, cu angajaţi cu tot", îşi aminteşteAdina Pascu. Majoritatea au rămas în fabrică şi acum au început săse pensioneze, adaugă ea.

Vânzări în scădere în România

În ultimii doi ani businessul Procter & Gamble la nivellocal a intrat pe un trend descendent, pe fondul scăderiiconsumului.

Compania a obţinut în 2009 o cifră de afaceri de 280 de milioanede euro, în declin cu 11% faţă de anul anterior. Reprezentanţiicompaniei nu au comunicat deocamdată rezultatele financiare pe2009, dar cele mai recente estimări ale companiei indicau un avansal vânzărilor în 2010 şi degajau mult optimism legat de acest an,când "consumul ar putea da semne de revenire începând din vară".

Businessul P&G în România este unul dintre cele maiimportante din regiune, în condiţiile în care din ţară SotiriosMarinidis coordonează activitatea regiunii Balcanilor. La Bucureştiexistă un centru de achiziţii de unde este coordonată întreagaregiune, iar la Timişoara se mai află şi un centru logistic.

Fabrica în cifre

18,6 mil. euro este cifra de afaceri a companiei în 2009.

60% - a fost în 2009 avansul vânzărilor fabricii.

1,8 mil. euro - profitul net în 2009.

300 de angajaţi

40% - ponderea exporturilor în vânzări anul trecut.

Mărci produse: Ariel, Tide, Bonux, Ace şi Fairy

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO